Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
1
3
4
5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
30
31
1
KONCERT SYMFONICZNY  BAR AVNI – DYRYGENT (LAUREATKA X MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU DYRYGENTÓW IM. GRZEGORZA FITELBERGA)  ANDRZEJ KRAWIEC – SKRZYPCE
02.03.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Bar Avni – dyrygent Laureatka X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Andrzej Krawiec – skrzypce Program: Michaił Glinka – Uwertura [...]
Koncert symfoniczny Monika Wolińska – dyrygent Szymon Krzeszowiec – skrzypce
09.03.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Monika Wolińska – dyrygent Szymon Krzeszowiec – skrzypce Program: Eugeniusz Morawski-Dąbrowa  – Poemat symfoniczny Don Quichotte Ludomir Różycki – Koncert skrzypcowy [...]
Koncert symfoniczny Przemysław Neumann – dyrygent Marcin Zdunik – wiolonczela
16.03.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Marcin Zdunik – wiolonczela Program: Johannes Brahms – Uwertura tragiczna op. 81 Robert Schumann – Koncert wiolonczelowy [...]
WIELKI POST WIELKA MUZYKA
23.03.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Izabela Polakowska-Rybska – kierownik artystyczny chóru Zbigniew Graca – dyrygent Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek – sopran Tomasz Krzysica – tenor Artur Janda – bas Sylwester [...]
28 września 2018, piątek | 19:00
Inauguracja 67. Sezonu Artystycznego

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej

Soliści:
Sylwia Krzysiek – sopran
Jacek Szponarski – tenor
Paweł Kołodziej – bas
Sebastian Mach – tenor
Paweł Zdebski – tenor
Michał Pytlewski – bas
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Witold Maliszewski – Uwertura radosna op. 11
Józef Elsner – Kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

 

Ostatnie kilkanaście miesięcy w Filharmonii Opolskiej wybrzmiało pod znakiem muzyki polskiej, zwłaszcza tej zapomnianej. I oto – bogatsi o znajomość twórczości Noskowskiego, Nowowiejskiego, Maliszewskiego, Stojowskiego czy Dobrzyńskiego – stajemy u progu 67. sezonu artystycznego, ledwie chwilę przed wyczekiwaną i z pasją przygotowywaną 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

Tym razem uroczysty koncert otworzy Uwertura radosna D-dur op. 11 Witolda Maliszewskiego. Maliszewski – kompozytor kilku światów – napisał ją jako zaledwie dwudziestodziewięciolatek, będąc na ostatnim roku studiów petersburskiego Konserwatorium. Niektórzy sugerują, że Uwertura oparta jest na motywach z muzyki Franciszka Schuberta. Prawdą jest natomiast, że ów utwór to eksplozja młodości i szczerego entuzjazmu. Uwertura radosna powstała w roku 1902, podobnie jak znana już opolskiej publiczności I Symfonia kompozytora oraz jego dyplomowa Wielka kantata na temat biblijny.

Na Kantatę Maliszewskiego w repertuarze FO przyjdzie być może jeszcze czas, a podczas koncertu inauguracyjnego zaprezentowana zostanie prawie wiek starsza (1807) kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi – kompozycja Józefa Elsnera, patrona instytucji. Co ciekawe, formalnie stanowi ona końcowy fragment większego dzieła, zatytułowanego „Karol Wielki y Witykind: drama historyczna we dwóch aktach wierszem”. Na tytułowej stronie libretta, przechowywanego w Bibliotece Narodowej, znajduje się także adnotacja: „reprezentowane pierwszy raz na teatrze narodowym, dnia 5 grudnia 1807” – czy wykonań sztuki było więcej? Nie wiadomo. Dość jednak wspomnieć, że elsnerowski rękopis partytury z niemałym trudem, wiosną 2018 roku, z Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek w Dreźnie wydobył dyrektor FO, Przemysław Neumann. Kantata składa się z duetu tenorowo-basowego, błyskotliwej arii śpiewanej przez sopran, wokalnego sekstetu solistów a capella oraz finałowego chóru.

Drugą część wieczoru wypełni wielka, romantyczna symfonika. Kompozycja nazywana X Symfonią Beethovena; dzieło, które pisać rozpoczął trzydziestolatek a piętnaście lat później ukończył dojrzały już twórca; symfonia z rozbudowaną, majestatyczną pierwszą częścią, pełnym słodyczy Andante sostenuto zwieńczonym kapitalnym solo skrzypcowym, elegancką częścią trzecią i wreszcie – wypełnionym po brzegi zupełnie skrajnymi emocjami finałem. I Symfonia c-moll op. 68. Po prostu Pierwsza Brahmsa – jedna z najpiękniejszych historii, jakie przydarzyły się muzyce klasycznej.

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com