Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2028
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
15 czerwca 2024, sobota | 18:00
Jubileusz 50-lecia Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis
Anna Sikora – dyrygent chóru
Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantantes
Chór dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej
Ewelina Szendzielorz
– dyrygent chórów
Zespół Smyczkowy PSM II st. im. F. Chopina w Opolu
Aleksandra Czajor-Kowalska
– przygotowanie zespołu
Michał Blechinger
– organy
Łukasz Mandola – organy
Tomasz Niestrój – organy

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Przemysław Neumann – dyrygent*

W programie:
Ignaz ReimannSacris solemniis,
Ignaz Reimann Ave Maria
Ks. Grzegorz PoźniakWesoła gromada
Moritz BrosigFestvorspiel Es-dur op. 46 nr 7
Moritz BrosigPraeludium D-dur op. 46 nr 1
Moritz Brosig Postludium D-dur op. 47 nr 5
Fritz Lubrich Introduktion und Passacaglia op. 20
Max DrischnerSonnenhymnus (Passacaglia E-dur)
*Marcin PospieszalskiTe Deum

Uczymy piękna – takie motto, przyświeca działalności Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej, który od 50. lat kształci w obszarze szeroko pojętej muzyki kościelnej. Codzienną misją tej szkoły staje się uwrażliwianie i wychowywanie kolejnych pokoleń do podjęcia odpowiedzialnej posługi muzyczno-liturgicznej oraz na gruncie animowania pozaliturgicznej przestrzeni muzycznej w działalności Kościoła. W swej wieloletniej tradycji instytucja ta przeszła liczne przeobrażenia organizacyjne, dzięki którym dziś sytuuje się jako nowoczesna placówka zapewniająca komfortowe warunki kształcenia pod okiem dobrze wykwalifikowanej kadry pedagogicznej z bogatym zapleczem instrumentalnym. Swymi korzeniami sięga zaś 1974 r., kiedy została powołana do życia jako jedna z pierwszych instytucji w nowo powstałej diecezji opolskiej, funkcjonując wówczas jako Szkoła Organistowska, a następnie Studium Muzyki Kościelnej w Opolu. Początki jej działalności wiążą się natomiast z opolską katedrą, a ściślej – z jej zakrystią i chórem oraz mieszczącymi się obok salkami katechetycznymi.

Dziś Diecezjalny Instytut Muzyki Kościelnej swoją działalność rozwija na wielu płaszczyznach, kształcąc nie tylko organistów, ale również dyrygentów scholi i chórów parafialnych, wokalistów w zakresie piosenki religijnej, a także dzieci, młodzież i dorosłych w ramach podstawowego kształcenia muzycznego z fortepianem. Istotny element stanowi także Szkoła Chóralna DIMK, w ramach której działają chóry: mieszany Schola Cantorum Opoliensis, żeński Opolienses Puellae Cantantes oraz dziecięco-młodzieżowy. Działalność Instytutu to nie tylko dynamiczna aktywność na polu dydaktyczno-artystycznym, ale także podejmowane działania w zakresie pielęgnowania śląskich tradycji religijnej kultury muzycznej. Efektem tych starań stają się natomiast kolejne książkowe i płytowe serie wydawnicze oraz sprawowana opieka nad instrumentarium organowym Opolszczyzny.

W roku złotego jubileuszu Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej, na scenie Filharmonii Opolskiej wykonane zostanie uroczyste Te Deum skomponowane specjalnie na tę okazję przez Marcina Pospieszalskiego – polskiego kompozytora, producenta muzycznego, aranżera i multiinstrumentalistę, współpracującego z licznymi zespołami poruszającymi się w obszarze popularnej muzyki chrześcijańskiej, której to poświęca on pokaźne miejsce w swoich muzyczno-kompozytorskich działaniach. Podczas koncertu wybrzmi szeroki przekrój literatury organowej i chóralnej w wykonaniu uczniów, pedagogów i chórzystów Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej. Zapraszamy do wspólnego odkrywania muzycznego piękna podczas tego wieczoru!

 

Chór mieszany Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Schola Cantorum Opoliensis

Chór został założony we wrześniu 2014 roku, działa przy Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu. Od października 2015 roku przyjął nazwę Schola Cantorum Opoliensis. Zespół zajął 3. miejsce w kategorii G Muzyka Sakralna podczas 7-go Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans w Krakowie (2016), został zarejestrowany na płycie z serii Magister et Discipuli DIMK (Missa in D in honorem St. Antonii de Padua, op. 90, M. Filke) (2015) oraz na debiutanckiej płycie Spotkania ks. Grzegorza Poźniaka (2016). W 2017 roku chór reprezentował Opolszczyznę w siedzibie Ambasady RP podczas dorocznego Kulturalnego Domu Polski Południowej, wydarzenia zorganizowanego przez DPP w Brukseli pod patronatem Artura Orzechowskiego, Ambasadora RP w Królestwie Belgii. W 2017 roku chór nagrał płytę kolędową …i Piękno zamieszkało między nami. W maju 2018 r., podczas XIV Międzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, zespół zdobył I nagrodę w kategorii BS – w języku kaszubskim, Złoty Dyplom oraz II nagrodę w kategorii A2 – Muzyka Sakralna, Srebrny Dyplom w kategorii B2 – Muzyka Świecka, Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta. W grudniu 2018 roku chór otrzymał Srebrny Dyplom podczas IX. Krakowskiego Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych. W roku 2019 zespół wystąpił na scenie Filharmonii Opolskiej, wykonując dzieła Maxa Filkego, co zostało zarejestrowane na płycie Musica Silesiae, vol. 5, 3 msze Maxa Filkego (1855-1911). W 2022 roku otrzymał srebrny dyplom na 7. Międzynarodowym Konkursie Chórów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki im. Profesora Józefa Świdra w Cieszynie.

 


Anna Sikora – dyrygent chóru

W 2022 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM. Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr hab. Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.

W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku pracowała jako dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.

Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od roku 2018 do 2020) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku). Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.

W latach 2016-2019 nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).

Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

 

Chór żeński Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Opolienses Puellae Cantanes

Chór żeński został powołany do życia w ramach Szkoły Chóralnej DIMK w 2021 r. i stanowi formę rozwijania wokalnych talentów pasjonatek zespołowego muzykowania. W trakcie swojej niedługiej działalności zespół miał okazję tworzyć muzyczną stronę liturgii Mszy św. podczas 393 Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które miało miejsce 11 października 2022 r. na Górze Świętej Anny. Wziął także udział w licznych koncertach, wśród których wspomnieć należy występy na scenie Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, oraz warsztatach wokalnych. Chór miał okazję realizować wspólne projekty z innymi zespołami wokalnymi oraz instrumentalnymi, a od 2022 r. podejmuje stałą, aktywną współpracę z Kwartetem Smyczkowym Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu, prowadzonym przez Aleksandrę Czajor-Kowalską. Chór żeński DIMK stopniowo rozbudowuje się i jest otwarty na nowe kandydatki. Jednym z istotnych aspektów działalności zespołu jest pielęgnowanie wielowiekowego dorobku śląskiej kultury muzycznej, dlatego w szerokim repertuarze chóru stale znajdują miejsce również kompozycje rodzimych twórców.

Chór dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej

W chórze dziecięcym DIMK, obok rozwijanych predyspozycji wokalnych i emisji głosu, dzieci uczą się występów publicznych, umiejętności skupienia, podzielności uwagi i dysponowania czasem oraz wrażliwości na otaczające nas piękno. Zespół odbywa coroczne wyjazdowe warsztaty chóralne oraz aktywnie koncertuje, mając okazję do współpracy z innymi grupami wokalnymi oraz instrumentalnymi. Wśród jego aktywności wymienić należy występy na deskach Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, w tym stały udział w koncertach z cyklu Z książką na pulpicie. Kilkukrotnie kompozycje w wykonaniu chóru dziecięcego DIMK emitowane były na antenie opolskich rozgłośni radiowych, a także zarejestrowane zostały w ramach wewnątrzszkolnej serii płytowej Magister et Discipuli. W repertuarze zespołu znajdują się kompozycje polskie i zagraniczne, klasyczne i rozrywkowe.


Ewelina Szendzielorz
– dyrygent

Ewelina Szendzielorz jest dyrygentką chóru dziecięcego Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu oraz chóru żeńskiego DIMK Opolienses Puellae Cantantes, z którymi zrealizowała liczne koncerty, a wśród nich wspomnieć należy kilkukrotne występy na scenie Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, współpracę z zespołem smyczkowym PSM II st. w Opolu oraz przygotowanie i poprowadzenie muzycznej strony 393 Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski na Górze Świętej Anny. Współpracowała z fundacją In Blessed Art, prowadząc zajęcia warsztatowe ze śpiewu gregoriańskiego. Zorganizowała i prowadziła warsztaty chóralne oraz muzyczno-liturgiczne z zespołami dziecięcymi, młodzieżowymi i dorosłymi w kraju i zagranicą. Brała udział w kilkunastu szkoleniach oraz mistrzowskich kursach interpretacji literatury muzycznej, w tym dwukrotnie w tygodniu chóralnym (Chorwoche) zorganizowanym przez Archidiecezję Kolońską i prowadzonym przez prof. Richarda Mailändera we włoskim San Leo. Od 2019 r. prowadzi Chór Studentów Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego. Pracuje także jako muzykolog w tejże uczelni, pełni funkcje wicedyrektora i nauczyciela w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu, a także jest członkiem Pracowni Badań Naukowych DIMK. Jej zainteresowania badawczo-naukowe koncentrują się wokół zagadnień muzyczno-kościelnych, śląskoznawczych, praktyki wykonawczej oraz archiwistyki muzykologicznej – w tym edycji źródłowych dzieł wokalno-instrumentalnych.

 

Michał Blechinger – organy

Absolwent Studium Muzyki Kościelnej w Opolu i A­ka­de­mii Muzycznej w Krakowie w klasie organów ad. Marka Wolaka. Swoje u­mie­jętności doskonalił w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Jona Laukvika, Guy Boveta, Oliviera Latry. Koncertował w Polsce, w Niemczech i w Czechach. Występował z takimi zespołami jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, chór Papieskiej Akademii Teologicznej Psalmodia, zespół wokalny Lege Artis. Jest organistą kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Opolu-Nowej Wsi Królewskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu.

 

Łukasz Mandola – organy

Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Teresy Ramoli w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu, który ukończył w 2012 roku z wyróżnieniem. W 2017 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na kierunku muzyka kościelna oraz na wydziale instrumentalnym w specjalności organy na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów najpierw prof. Krzysztofa Latały, a następnie prof. dr. hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois. W trakcie studiów brał udział w licznych kursach mistrzowskich, między innymi pod okiem prof. Hayo Boeremy, prof. Lorenzo Ghielmiego czy prof. Christopha Bosserta. W latach 2017-2023 był organistą w kościele Matki Boskiej Bolesnej i świętego Wojciecha w Opolu, a od 2020 jest pedagogiem w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu. Koncertuje zarówno jako organista, w tym improwizator, jak i kameralista. Nagrał dwie płyty CD – Pro Lignum Crucis z serii Musica Silesiae oraz Miserere mei Deus, wspólnie z zespołem Solidaris Brass.

 

Tomasz Niestrój – organy

Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej i Studium Muzyki Kościelnej w Opolu. Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie organów prof. dra hab. Piotra Rojka i w klasie klawesynu dr hab. Aleksandry Rupocińskiej. Warsztat doskonalił podczas mistrzowskich kursów organowych, klawesynowych, muzyki dawnej i improwizacji. Laureat konkursów  kompozytorskich, interpretacji muzyki organowej, klawesynowej i kameralnej. Autor wielu nagrań.

Pracę artystyczną, naukową i badawczą koncentruje głównie wokół wykonawstwa historycznie poinformowanego muzyki dawnej oraz współczesnej twórczości klawesynowej.

Występuje z wieloma solistami, zespołami kameralnymi i orkiestrami historycznymi. W repertuarze solowym i improwizacji szczególne miejsce zajmuje chorał gregoriański.

Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu.

Jest organistą parafii św. Kazimierza Królewicza we Wrocławiu oraz Duszpasterstwa Wiernych Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Wrocławskiej.

fot. Piotr Dłubak

Marcin Pospieszalski – basista, multiinstrumentalista, grywa także na skrzypcach, altówce, cymbałach rzeszowskich i klawiszach. Absolwent Liceum Muzycznego w Katowicach i Katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Współpracował z wieloma zespołami, m.in. Tie Break, Grupą Michała Urbaniaka 2Tm2,3, z formacjami Soyka Yanina & Kompania, Arka Noego, Deus Meus, New life’m czy Zakopower.
Jest autorem  muzyki do wielu  filmów fabularnych (m.in. Demony Wojny według Goi, Prawo ojca, dokumentalnych , animowanych). Autor muzyki do kilkunastu sztuk teatralnych (m.in. Ksiądz Marek – Teatr Klasyki Polskiej, Dziady – Teatr Jaracza w Łodzi).
Artysta jest producentem muzycznym płyt Anny Marii Jopek, Mietka Szcześniaka, Antoniny Krzysztoń czy zespołu Raz, Dwa, Trzy. Jego aktywność na tym polu wielokrotnie doceniało także środowisko muzyczne przyznając mu Fryderyki w kategorii „Producent Muzyczny Roku” ( W latach 1998, 1999, 2000 a w 2003 r. wspólnie z Rafałem Paczkowskim za płytę Trudno nie wierzyć w nic zespołu Raz, dwa, trzy).
Zgłębia muzykę polskiej wsi czerpiąc u ucząc się „u źródeł”. Uczył się tradycyjnej gry na skrzypcach od takich mistrzów jak Władysław Pogoda z Kolbuszowej, Jan Gaca z Przystałowic czy Adam Tarnowski.

Kierownik muzyczny, aranżer, czasem współautor i autor scenariuszy wielkich koncertów-widowisk telewizyjnych realizowanych dla TVP łączących różne muzyczne światy (m.in. koncert Debiuty oparty na piosenkach z tekstami Wojciecha Młynarskiego podczas festiwalu w Opolu w 2008 roku, Jasna Góra – Polska Kana widowisko w 300 rocznicę koronacji wizerunku Matki Bożej na Jasnej Górze – 2017 r., Wsłuchiwać się w Papieża 2019 r., Santo Subito 2020 r., Pieśni maryjne Polsat 2021 r., Uniesieni, Apel Jasnogórski-modlitwa pokoleń – z okazji 70-lecia Apelu Jasnogórskiego. Od 21 lat kierownik muzyczny koncertu Jednego Serca Jednego Ducha w Rzeszowie odbywającego się w Boże Ciało – na potrzeby którego napisał kilkaset opracowań pieśni kościelnych tradycyjnych i współczesnych.

 

Teksty i fotografie: Diecezjalny Instytut Muzyki Kościelnej w Opolu

Projekt i realizacja: netkoncept.com