Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Uczniowie klas dyplomowych Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Opolu oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im W. Lutosławskiego w Nysie:
Eva Pola Czyżewska-Grylak – skrzypce /PSM Opole/
naucz. Barbara Zwolińska-Kobiela
Jemina Cieśla – skrzypce /PSM Opole/
naucz. Barbara Zwolińska-Kobiela
Łukasz Ciesiołkiewicz – wibrafon, marimba /PSM Opole/
naucz. Adam Kędzia
Szymon Gacek – wibrafon, marimba /PSM Opole/
naucz. Adam Kędzia
Magdalena Chudzikiewicz – flet /PSM Opole/
naucz. Małgorzata Matuszczak
Marek Wocka – klarnet /PSM Opole/
naucz. Grzegorz Okoń
Małgorzata Duda – śpiew /PSM Opole/
naucz. Rafał Żurakowski
Krzysztof Kołodziejczyk – śpiew /PSM Opole/
naucz. Rafał Żurakowski
Łukasz Jagiełło – skrzypce /PSM Nysa/
naucz. Krzysztof Sala
Tomasz Wojdyła – fortepian /PSM Nysa/
naucz. Bogusława Kos
Weronika Kaczaniuk – śpiew /PSM Nysa/
naucz. Agnieszka Niewiadomska
Miłosz Kula – dyrygent
Czas w muzyce ma wymiar szczególny…
Wymiar zbudowany trwaniem motywów i oddechem muzycznych fraz. Tak oto powstaje absolutnie wyjątkowa panorama brzmień – Wypełniona dźwiękiem i ciszą – jednakowo ważnymi w „matematyce” każdego taktu w utworze. Wymowny dialog brillante i kantyleny. Legato i staccato. Dialog dynamicznego presto i zmuszającego do refleksji adagio. Wielkie emocje ukryte w piano i forte !
I te niezwykłe parady ćwierćnut, ósemek, półnut…………!
W każdym utworze w niepowtarzalnym, fantastycznym szyku.
– Oto po raz kolejny batuta Dyrygenta przewodzić będzie Solistom i Orkiestrze w labiryncie muzycznych zdarzeń – w świecie muzycznej ekspresji wielkich Mistrzów.
Małgorzata Kowalska-Waloszczyk
Podczas koncertu odbędzie się kwesta na rzecz Opolskiego Hospicjum Betania.
Miłosz Kula
Dyrygent i muzykolog. Absolwent studiów licencjackich w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie klarnetu prof. Jana Tatarczyka oraz licencjackich i magisterskich w klasie dyrygentury dr. Wojciecha Rodka. Równolegle ze studiami muzycznymi ukończył muzykologię na Uniwersytecie Wrocławskim, którą zgłębiał pod kierunkiem profesorów: Macieja Gołąba, Bożeny Muszkalskiej i Remigiusza Pośpiecha. Jest zatrudniony we wrocławskiej Akademii Muzycznej na stanowisku asystenta.
Otrzymał nagrody i wyróżnienia na konkursach zespołów kameralnych w Szczecinie, Jaworze i Wrocławiu. Jest półfinalistą I Ogólnopolskiego Konkursu dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Był współzałożycielem oraz prezesem Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, z którą współtworzył szereg projektów orkiestrowych w kraju i za granicą.
Jako muzyk orkiestrowy, chórzysta, solista i kameralista brał udział w wielu wydarzeniach artystycznych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Był chórzystą Chóru Filharmonii Wrocławskiej, współpracował z Chórem Kameralnym Senza Rigore, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu i Agencją Artystyczną ProMusica. Koncertował w Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji i Szwajcarii.
W roli dyrygenta zadebiutował podczas festiwalu Eurochestries w 2010 roku w Almerii (Hiszpania). Miał okazję prowadzić koncerty w ramach Festiwali Clarimania we Wrocławiu i Brand New Music Festival w Katowicach, a także występować z orkiestrami filharmonicznymi w Lublinie, Zielonej Górze, Kielcach, Katowicach, Rzeszowie, Ołomuńcu (Republika Czeska), Berlin Sinfoniettą, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną i Sound Factory Orchestra. W latach 2014-2015 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym. Występował z takimi solistami jak m.in. Bartosz Koziak, Ewa Biegas, Aleksander Teliga, Jacek Mirucki.
Brał udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Rafała J. Delekty, Lawrence’a Gwozdza, Florent Héau, Jacka Kaspszyka, Colina Mettersa, Tadeusza Strugały oraz Alima Szacha.
Miłosz Kula zajmuje się również działalnością naukową. Uczestniczył w ekspedycji etnomuzykologicznej w okolice Irkucka, badając ślady obecności polskiego repertuaru. Wygłaszał referaty na konferencjach naukowych w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Kierował czterema grantami badawczymi. W swojej aktualnej aktywności naukowej koncentruje się na twórczości instrumentalnej Carla Dittersa von Dittersdorfa oraz na polskiej muzyce instrumentalnej I połowy XIX wieku. Jest autorem dziewięciu publikacji naukowych, prowadzi bogatą działalność prelegencką i popularyzatorską, opatrując słowem wiążącym koncerty w ramach festiwali muzycznych na Dolnym Śląsku.
Od 2014 roku jest doktorantem w zakresie muzykologii na Uniwersytecie Wrocławskim (promotor: prof. Remigiusz Pośpiech). Studia doktoranckie z zakresu dyrygentury (rozpoczęte również 2014 roku) pod kierunkiem prof. Mirosława Jacka Błaszczyka w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zostały zwieńczone nadaniem stopnia doktora sztuki we wrześniu 2017 roku.