Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
Koncert Muzyki Filmowej
02.02.2018    
19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert Muzyki Filmowej
03.02.2018    
18:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Koncert Muzyki Filmowej
04.02.2018    
18:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska - prowadząca W programie m.in. muzyka z filmów: Ogniem i mieczem, Pan Tadeusz, Bandyta, Czas [...]
Wydarzenia w dniu 02.02.2018
Wydarzenia w dniu 03.02.2018
Wydarzenia w dniu 04.02.2018
17 maja 2019, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny M. Targowska / A. Krawiec M. J. Błaszczyk

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Monika Targowska – flet
Andrzej Krawiec – solo skrzypcowe
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

W programie:
Manuel de Falla – Taniec hiszpański z opery La vida breve
Joaquín RodrigoFantazja dla szlachcica
Mikołaj Rimski-KorsakowSzeherezada

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Właściwie każdego roku przebojem lata w muzyce rozrywkowej jest hiszpańskojęzyczna piosenka. Kultura i rytmy tego kraju mają w sobie coś niezwykle pociągającego – również klasyczna hiszpańska muzyka brzmi wyjątkowo atrakcyjnie i… niezbyt poważnie.

Figurujący w roli uwertury do koncertu, króciutki Taniec hiszpański Manuela de Falli pochodzi z jego opery zatytułowanej (nomen omen) Krótkie życie. Skoro to fragment opery – orkiestrowa wersja utworu stanowi oczywiście oryginał, choć w koncertowych realiach popularniejsza jest chyba wirtuozowska transkrypcja na skrzypce i fortepian. Jej autorem jest Fritz Kreisler, a w swoim repertuarze ową perełkę mieli (i mają) między innymi Jascha Heifetz, Dawid Ojstrach, Itzhak Perlman czy Janine Jansen. Fale dźwięku przywodzące na myśl płynne ruchy tancerek flamenco i charakterystyczny łoskot kastanietów unoszący się ponad orkiestrą nie pozostawiają wątpliwości – de Falla był jednym z najwybitniejszych kompozytorów Hiszpanii.

O Joaquínie Rodrigo mówi się, że był kontynuatorem tradycji hiszpańskiej szkoły narodowej. Ten kompozytor XX wieku (1901-1999) w wieku zaledwie czterech lat stracił wzrok, co nie przeszkodziło mu zapisać się w dziejach muzyki jako autorowi słynnego Concierto de Aranjuez na gitarę i orkiestrę. Taki sam aparat wykonawczy Rodrigo przewidział dla dzieła pod tytułem Fantasía para un gentilhombre. Fantazja dla szlachcica (bo tak należy przetłumaczyć powyższe słowa) to pięcioczęściowy koncert instrumentalny w formie suity, a melodie tańców, które się nań składają twórca zaczerpnął z utworów barokowego gitarzysty, Gaspara Sanza. W 1974 roku, dwadzieścia lat po premierze Fantazji, nowe życie tchnął w nią wybitny irlandzki flecista – James Galway. Jego aranżacja na flet i orkiestrę dodała kompozycji jeszcze więcej szlachetności i uczyniła ją bardziej uniwersalną, niezwiązaną bezpośrednio w granicą żadnego państwa.

Hiszpański wątek w swojej twórczości miał także Rosjanin – Mikołaj Rimski-Korsakow. Za jego najlepsze utwory uważa się dwie suity symfoniczne: Kaprys hiszpański oraz Szeherezadę. To drugie dzieło, wybrane przez opolskich maturzystów w plebiscycie programu Filharmonia / ostrożnie, wciąga!!! zakończy kolejny koncert symfoniczny 67. Sezonu Artystycznego Filharmonii Opolskiej. Czteroczęściowa, muzyczna interpretacja Baśni tysiąca i jednej nocy intensywnie przemawia do wyobraźni słuchaczy. Wszystko za sprawą mistrzowskiej, pełnej kolorów, zapachów i różnych temperatur instrumentacji Korsakowa. Podobno najbardziej lubimy słuchać muzyki, którą już znamy – i być może właśnie w powtarzających się nieustannie i splatających ze sobą motywach Szeherezady (w tej roli skrzypce solo) i złego sułtana tkwi tajemnica sukcesu tej kompozycji.

(MK)

fot. Michał Grocholski

Monika Targowska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem, klasa fletu współczesnego prof. A. Wierzbińskiego) oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa fletu traverso dr Magdaleny Pilch). Podczas studiów doskonaliła swoje umiejętności w trakcie stypendium w Hochschule fur Musik und Theater w Hannoverze pod kierunkiem prof. Andrei Lieberknecht. W latach 2003 i 2004 brała również udział w praktykach orkiestrowych dla młodych muzyków w Landesakademie Ochsenhausen w Niemczech. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez flecistów współczesnych oraz barokowych, takich jak Philippe Bernold, Barthold Kuijken, Jana Semeradova, Peter Holtslag czy Michael Schmidt-Casdorff.  Współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej oraz Teatrem Muzycznym w Łodzi. Jest również członkiem zespołu kameralistów barokowych Sanssouci. Od 2006 roku Monika Targowska jest flecistką Orkiestry Symfonicznej im. J. Elsnera w Opolu. Zajmuje się również pracą pedagogiczną, z zaangażowaniem propagując muzykę dawną.

 

 

 

 

 

Andrzej Krawiec – skrzypce

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza. Współpracował z kilkoma orkiestrami w Europie, m.in. Orquesta Sinfonica Ciudad de Oviedo (Hiszpania), Orquesta Do Norte (Portugalia), Interworld Production Orchestra (Niemcy). Od 2003 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.

Prowadzi również ożywioną działalność koncertową jako solista. Występował w kraju i za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, jest stałym gościem festiwalu Un aire de Pologne w Dieppe (Francja). Jako muzyk-kameralista jest związany głównie z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej, z którą koncertował w Europie i Ameryce Południowej oraz z Kwartetem Smyczkowym (Sao Paulo, Brazylia) i Kwintetem Fortepianowym (Niemcy, Austria, Rumunia, Chiny-EXPO 2010-Szanghaj).

Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej pod batutą Bogusława Dawidowa nagrał płytę Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.

fot. Wojciech Mateusiak

prof. Mirosław Jacek Błaszczyk

I dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. Karola Stryji. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). Od 2013 roku jest dyrektorem Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, której w latach 1998-2013 był dyrektorem artystycznym. Od 1999 – dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od 2017 jest też szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 roku; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016).

Koncertuje na wszystkich estradach w kraju, z Filharmonią Narodową na czele i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do Fryderyka 2013. Ma na swym koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi wykonawcami w Polsce IV Symfonii Tansman Epizody Henryka Mikołaja Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską Henryka Mikołaja Góreckiego pod jego batutą.

Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP Bronisław Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych.

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com