Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2038
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
13 czerwca 2025, piątek | 19:00
ZAKOŃCZENIE 73. SEZONU ARTYSTYCZNEGO

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Bartek Miler
– marimba
Michał Janocha – dyrygent

W programie:
Ottorino Respighi – Uwertura Belfagor
Emmanuel Séjourné – Koncert na marimbę
Claude Debussy – Nocturnes
Béla Bartók – Suita taneczna

fot. Oliwia Szygulska

Bartek Miler – marimba

Urodzony w 1992 roku w Paryżu.
Perkusista – solista, kameralista, muzyk sesyjny, multiinstrumentalista, aranżer, producent, kompozytor i pedagog.
Prowadzi warsztaty i masterclass’y w wyższych uczelniach muzycznych i szkołach muzycznych drugiego stopnia na terenie Polski.
Bartek Miler został doceniony jako perkusista na konkursach i przesłuchaniach w skali ogólnopolskiej i światowej jako nieprzeciętny solista i kameralista. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce, Włoszech, Niemczech, Holandii, Grecji i Francji.
W latach 2014–2016 Bartek Miler był uczestnikiem zakwalifikowanym do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów solowych o randze światowej w Monachium – ARD International Music Competition oraz został laureatem nagrody „Annelie” na największym konkursie perkusyjnym na świecie TROMP International Percussion Competition Eindhoven przyznaną przez zewnętrzną komisje „młodych” za najlepszą osobowość muzyczną konkursu.
Bartek Miler jest również laureatem programów stypendialnych takich jak Stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska”, „Kultura w Sieci”, „Kultura na Wynos”, stypendiów Prezydenta Miasta Poznania czy ADAMI (we Francji).
Koncertował jako solista i kameralista w takich salach jak Schola Cantorum w Paryżu, w Sali Kameralnej NOSPR’u, w CK Zamek w Poznaniu na festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, czy też w Forbidden City Concert Hall w Pekinie. Jako solista wykonał wraz z Kacprem Smolińskim jego premierę Podwójnego Koncertu na Harmonijkę chromatyczmą, Marimbę i Orkiestrę Smyczkową w Filharmonii Poznańskiej z orkiestrą Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal dla Dwójki Polskiego Radia.
Bartek Miler jest wielokrotnie nagradzany za propagowanie sztuki perkusyjnej w kraju oraz za jego działalność kompozytorską, między innymi za wyprodukowanie międzynarodowego projektu podczas pandemii If Only I… w czerwcu 2020 roku. W 2023 roku został nagrodzony przez Ministra Kultury Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Stale współpracuje tworząc nietuzinkowe trio z wybitnymi solistami – gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem. Jest również perkusistą kwartetu Marka Napiórkowskiego w projekcie Hipokamp oraz jest częścią zespołu jazzowego Kacpra Smolińskiego, dla którego nagrał na jego płycie wszelkie partie perkusyjne. W czerwcu 2024 roku wystąpił na scenie jako solista obok światowej sławy saksofonisty Branford’a Marsalis’a w filharmonii w Szczecinie.
Bartek Miler ukończył studia magisterskie w Narodowym Konserwatorium Muzycznym w Lyonie, we Francji, w klasie perkusji prowadzonej przez wybitnego międzynarodowego solistę i pedagoga Jean Geoffroy.
We wrześniu 2021 uzyskał tytuł doktora sztuki (w specjalności perkusja) z wyróżnieniem. W tym samym roku został finalistą programu Masterclass Fundacji Norblina oraz laureatem i uczestnikiem Songwriting Camp Zaiks za jego twórczość kompozytorską.
Od 2022 roku należy do elitarnej grupy muzycznej Polish Audio Community stworzoną przez polskiego kompozytora Pawła Górniaka.
Obecnie prowadzi swoją klasę perkusji klasycznej w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

fot. Kacper Kukieła

Michał Janocha – dyrygent

Kompozytor, dyrygent, pedagog; ur. 7 lutego 1990, Łowicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej oraz w klasie dyrygentury symfonicznej Marcina Sompolińskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Kształcił się w zakresie kompozycji elektroakustycznej w Poznaniu i Budapeszcie (Lidia Zielińska, Andrea Szigetvári). W roku 2019 po obronie dysertacji pt. Współczesne systemy wielokanałowej projekcji dźwięku jako środek wyrazu artystycznego nadano mu stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.

Kilkakrotnie brał udział w kursach mistrzowskich dla kompozytorów i dyrygentów, prowadzinych przez Marca Stroppę, Karlheinza Essla, Ramona Lazkana, Vykintasa Baltakasa, Agatę Zubel, Ondřeja Adamka, oraz w ramach projektu Peter Eötvös Contemporary Music Foundation (Peter Eötvös, Georges Aperhis, Unsuk Chin, Gregory Vajda).

Tworzy muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, instalacje dźwiękowe, muzykę teatralną i operową.

Utwory Michała Janochy wykonywane były w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji podczas tkaich festiwali, jak: Yeongwol Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova, Autumn Waves, Earth Day Art Model, CAFe Budapest Contemporary Arts Festival, Audio Art Festival, MDF MUSIC.DESIGN.FORM Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in. Był kompozytorem rezydentem festiwalu Yeongwol Contemporary Music Festival 2023 (Korea Południowa).

Pełni funkcje dyrektora artystycznego Trans-for-Matha Ensemble (od 2018), prezesa Poznań Contemporary Music Foundation (od 2024) oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna” (od 2024 roku).

Jest współzałożycielem i dyrygentem Lambda Ensemble (Poznańskiej Orkiestry Laptopowej).

Wykłada w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Instytut kompozycji i teorii muzyki).

Jest członkiem Zarządu Oddziału Poznańskiego ZKP.

Katalog kompozytora w wydawnictwie BabelScores: www.babelscores.com/MichalJanocha

Wiktoria Antonczyk (2024)

Projekt i realizacja: netkoncept.com