Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
7
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
22
3:30 PM - SKOK W BOK
6:30 PM - SKOK W BOK
23
24
25
28
29
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
30
1
2
3
4
5
6
27. EDYCJA  EUROPEJSKICH DNI DZIEDZICTWA
06.09.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Witold Maliszewski Bajka op. 30 Poemat symfoniczny Legenda op. 31 Scherzo i Uwertura (ku czci [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.09.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.09.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Koncert Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu
15.09.2019    
18:00 - 20:00
Program koncertu: Christina Świtała (klasa organów: mgr Maciej Lamm) Franck, Piece Heroique mgr Maciej Lamm (organy) mgr Karolina Peczkis (saksofon) Improwizacje na organy i saksofon [...]
SKOK W BOK
22.09.2019    
15:30 - 17:30
DONALD CHURCHILL I PETER YELDHAM SKOK W BOK (Fringe benefits) Dwie pary z długoletnim stażem planują kolejne wspólne wakacje. Ta sama willa, te same atrakcje, [...]
SKOK W BOK
22.09.2019    
18:30 - 20:30
DONALD CHURCHILL I PETER YELDHAM SKOK W BOK (Fringe benefits) Dwie pary z długoletnim stażem planują kolejne wspólne wakacje. Ta sama willa, te same atrakcje, [...]
Otwarta Próba Generalna
26.09.2019    
09:00 - 10:30
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” dopiero drugi raz gości w murach naszej instytucji. Program skierowany jest do maturzystów. W ramach jego realizacji Filharmonia Opolska przygotowuje 15 koncertów [...]
Otwarta Próba Generalna
27.09.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
INAUGURACJA 68. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
27.09.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Krzysztof Jabłoński – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie (9') Fryderyk [...]
NA DWA GŁOSY
29.09.2019    
18:00 - 19:00
Magda Wójcik-Gugulska – wokal Natalia Janus – wokal Jacek Mełnicki – fortepian Andrzej Bielski – instrumenty klawiszowe Robert Duś – bas Adam Kędzia – perkusja [...]
Otwarta Próba Generalna
04.10.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
XVI DNI KULTURY NIEMIECKIEJ NA ŚLĄSKU OPOLSKIM
04.10.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Konstancja Śmietańska – wiolonczela Johannes Klumpp – dyrygent W programie: Engelbert Humperdinck – Uwertura do opery Jaś i Małgosia (8') Joseph Haydn [...]
Wydarzenia w dniu 22.09.2019
Wydarzenia w dniu 29.09.2019
30 maja 2025, piątek | 19:00
LAKIERKI I BATUTY

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu

 

Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP
Orest Tkachuk – dyrygent, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP

W programie:
Konrad RochowiczGórskie widma [prawykonanie], dyplomant z klasy prof. dr. hab. Janusza Stalmierskiego
Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op. 53
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

Zapraszamy na koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który odbędzie się pod intrygującym tytułem Lakierki i batuty.

Tego wieczoru młodzi artyści, stojący u progu swojej muzycznej drogi, zaprezentują pełnię swoich umiejętności oraz scenicznej wrażliwości. W programie znajdą się zarówno wielkie dzieła kanonu symfonicznego, jak i współczesna kompozycja w prawykonaniu.

Na scenie zabrzmi debiutancki utwór młodego kompozytora Konrada RochowiczaGórskie widma, orkiestrowy poemat dźwiękowy inspirowany majestatem górskiego krajobrazu i jego symboliczną, niemal mityczną obecnością w kulturze. Kompozycja rozwija się w dramaturgicznych falach, budując nastrój tajemnicy, niepokoju i wzniosłości.

W partyturze odnaleźć można echa muzyki ilustracyjnej i filmowej, ale też wyrazisty, indywidualny język kompozytora — oparty na kontrastach dynamicznych, barwie orkiestrowej i subtelnym prowadzeniu narracji. Górskie widma nie opowiadają jednej konkretnej historii — to raczej próba uchwycenia emocji towarzyszących człowiekowi w obliczu natury: ciszy świtu nad urwiskiem, niepokoju wędrowca zagubionego we mgle czy echa, które niesie coś więcej niż tylko powtórzony dźwięk.

Utwór ten to zarówno techniczny sprawdzian, jak i artystyczny dialog z wyobraźnią kompozytorską. Orkiestrę w premierowym wykonaniu poprowadzi Orest Tkachuk, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP.

W programie znajdzie się również Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka w wykonaniu Mileny Pioruńskiej, studentki klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP. Choć jest to jedno z mniej oczywistych dzieł Dvořáka, wyróżnia się głębią emocji, słowiańską ekspresją i taneczną energią.

Od pierwszych taktów słuchacza pochłania dramatyczna narracja, w której skrzypce lśnią wirtuozerią, prowadząc zarazem intymny dialog z orkiestrą. Druga część przynosi chwilę lirycznego zatrzymania — pełną śpiewnych fraz i subtelnych emocji. Finał natomiast, utrzymany w rytmie czeskiego furianta, eksploduje radością i energią, ukazując Dvořáka jako mistrza melodyki i tanecznej siły.

Tego wieczoru usłyszymy również monumentalną I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa – dzieło uznawane za kamień milowy w dziejach muzyki symfonicznej.

Symfonia ta powstawała przez blisko 20 lat, a Brahms przez długi czas wahał się przed jej ukończeniem, świadomy ogromu dziedzictwa Beethovena. Po premierze dzieło zostało okrzyknięte „Dziesiątą Symfonią Beethovena” — nie bez powodu. Choć inspiracje są wyczuwalne, Brahms tworzy własny, unikalny język muzyczny.

Ciężkie, niemal tragiczne akordy otwierające symfonię zapowiadają dramatyczną podróż. Środkowe części – liryczne Andante sostenuto oraz taneczne Allegretto – przynoszą momenty ukojenia, by wreszcie ustąpić miejsca potężnemu finałowi w tonacji C-dur.

Wykonanie tej symfonii to nie tylko sprawdzian techniczny, ale również test umiejętności budowania długiej formy, prowadzenia dużego aparatu wykonawczego i przekazywania emocji głęboko zakorzenionych w romantycznej estetyce.

Lakierki i batuty to nie tylko egzamin — to prawdziwe święto muzyki, odwagi twórczej i pasji, która łączy młodych artystów z publicznością.

 

fot. Maciej Borkowicz

Milena Pioruńska – skrzypce

Młoda skrzypaczka wyróżniająca się bogatym i wszechstronnym dorobkiem artystycznym. Urodziła się w 2005 roku we Wrocławiu. Na skrzypcach gra od najmłodszych lat. Jest absolwentką Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2023 r. Aktualnie kształci się w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesor Kariny Gidaszewskiej i profesora Bartosza Bryły.

Do szczególnych dokonań Mileny Pioruńskiej należą: tytuł  ,,Młody Muzyk Roku 2022” oraz udział w 20. edycji prestiżowego Konkursu ,Eurowizja dla Młodych Muzyków we Francji, Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego Centrum Edukacji Artystycznej, I Nagroda w XVIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa  Telemanna,  I  miejsce  w XI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego oraz II nagroda w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego.

Aktywność sceniczna młodej skrzypaczki obejmuje szereg występów jako solistka, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, z North Czech Philharmonic Teplice, Opera Orchestre National Montpellier OccitaIne,  Hungarian National Radio Orchestra, a także z Orkiestrą Kameralną Archetti oraz z Orkiestrą Kawalera de Saint George’a.  Brała także udział w licznych festiwalach i projektach muzycznych takich jak: 32. International Festival Young Praha, IX Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Cykl Prezentacje Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego, „Młodzi Wirtuozi”  Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w Warszawie. Podczas XII edycji Festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem oraz  XI edycji Festiwalu im. Philippa i Xavera Scharwenków w Zamku Górków występowała jako kameralistka  ze szkolnym zespołem Eterno Piano Trio. Ponadto jest  członkiem grupy skrzypiec (tutti) Orkiestry Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego.

Ostatnim  osiągnięciem Mileny Pioruńskiej jest nagranie debiutanckiego albumu POLISH HARMONY, który został  wydany w 2024 roku przez Fundację Master Art.

 


Orest Tkachuk – dyrygent

Ukończył Szkołę Muzyczną w Łanczynie, w klasie fortepianu. Studia muzyczne kontynuował w Iwano-Frankiwsku, w klasie dyrygentury chóralnej, a następnie w Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie, gdzie uzyskał z wyróżnieniem tytuł licencjata.

Studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej ukończył w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie kończy studia magisterskie w klasie prof. AMP dr. hab. Jakuba Chrenowicza.

Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak: prof. Ekkehard Klemm, Luis Gorelik, Paul McCreesh, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Salwarowski oraz Michalis Economou. W ramach tych kursów współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonii Piteşti (Rumunia). Prowadził również koncerty edukacyjne w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki.

W 2024 roku, w ramach programu Erasmus+, spędził semestr w Conservatorio di Palermo Alessandro Scarlatti we Włoszech.

Projekt i realizacja: netkoncept.com