Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo maj 2022 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
3 czerwca 2022, piątek | 19:00
Lekcja historii
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Baiba Skride – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Krzysztof Penderecki – I Koncert skrzypcowy (42′)
Ludomir Różycki – Poemat symfoniczny Bolesław Śmiały op. 8 (17’)
Mieczysław KarłowiczRapsodia litewska op. 11 (19’)

 

O repertuarze:
Uznanie krytyków zdobył dzięki swojej awangardowej sztuce. Jego partytury w niczym nie przypominały utrwalonego od setek lat zapisu nutowego. Do tradycyjnego instrumentarium dołączał w swoich utworach między innymi maszynę do pisania, piłę czy syrenę alarmową. Gdy świat zastanawiał się czym jeszcze zaszokuje Penderecki – on zaskoczył odbiorców tradycyjnym, neoromantycznym podejściem do muzyki, ale w indywidualnym wydaniu i na miarę ówczesnych czasów. I Koncert skrzypcowy to narodziny nowego Pendereckiego. Pojawiają się tu licznie wirtuozowskie, triolowe przebiegi skrzypiec, gęsto stosowane półtony i trytony czy głębokie brzmienie grupy (szczególnie ukochanych przez kompozytora) altówek w partii orkiestry. Głos solowy i odcinki orkiestrowe poprowadzone są na zasadzie współzawodnictwa, dzięki czemu duży zespół instrumentalistów może pokazać pełnię brzmienia zaprojektowanego przez kompozytora. Monumentalny Koncert Pendereckiego nie potrzebuje uwertury – a zatem to w drugiej części wieczoru zabrzmią dwie kompozycje. O historii konfliktu świętego Stanisława z władcą Polski opowiada poemat symfoniczny Bolesław Śmiały autorstwa Ludomira Różyckiego. Koleje losu okrutnego księcia i umęczonego Stanisława nabierają tu wagnerowskiego ciężaru gatunku. Sześć obrazów, skomponowanych w oparciu o dramat Stanisława Wyspiańskiego, ukazuje nie tylko kronikarskie fakty, ale także wewnętrzny konflikt Bolesława. Ogromna orkiestra podkreśla dramatyzm wydarzeń i przeżyć bohaterów. Zgoła odmienne emocje wzbudza Rapsodia litewska – to jedyny z poematów, w którym Karłowicz sięga do folkloru. Dzieło świadczy o czasach, gdy granice między państwami wyglądały zupełnie inaczej i co innego znaczyły. Karłowicz urodził się w połowie drogi między Wilnem a Mińskiem, a wplecione w Rapsodię białoruskie melodie ludowe zapamiętał z dzieciństwa. Majątek Karłowiczów podlegał jednak pod województwo wileńskie – stąd tytuł utworu.

A to ciekawostka!
Mieczysław Karłowicz zginął pod lawiną w Tatrach 8 lutego 1909 roku. Na głazie ustawionym w miejscu wypadku widnieje napis upamiętniający tragiczną śmierć kompozytora. Przechodniów zdziwić może wyryta pod tekstem swastyka. Warto wiedzieć, że symbol ten nie ma żadnego związku z nazizmem – tak zwany „krzyżyk niespodziany” to podhalański wzór zdobniczy, a Karłowicz oznaczał nim górskie szlaki i podpisywał listy.

 

fot. Marco Borggreve

Baiba Skride – skrzypce

Naturalne podejście Baiby Skride do tworzenia muzyki przyciągnęło do niej wielu najważniejszych dyrygentów i orkiestry na całym świecie. Jest stale zapraszana ze względu na swoje odświeżające interpretacje, wrażliwość i zachwycające wykonania.

Wśród prestiżowych orkiestr, z którymi współpracowała, znajdują się między innymi: Berliner Philharmoniker, Gewandhausorchester Leipzig, Boston i Chicago Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Concertgebouworkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Orchestre de Paris, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Oslo Philharmonic, Sydney Symphony Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra i NHK Symphony Orchestra. Współpracowała z takimi znakomitymi dyrygentami jak: Marin Alsop, Christoph Eschenbach, Ed Gardner, Susanna Mälkki, Andris Nelsons, Andres Orozco- Estrada, Santtu-Matias Rouvali, Andris Poga, Yannick Nézet-Séguin, Tugan Sokhiev, John Storgårds, Juraj Valcuha i Kazuki Yamada.

Najważniejsze wydarzenia sezonu 2021/22 z udziałem Artystki to otwarcie sezonu z Gewandhausorchester Leipzig, gdzie wykonała Koncert potrójny Sofii Gubaiduliny wraz z Harriet Krijgh (wiolonczela) i Martynasem Levickisem (bajan) pod batutą Andrisa Nelsonsa. W ramach obchodów 90. urodzin kompozytorki ponownie wystąpi w Lipsku aby wykonać I Koncert skrzypcowy Offertorium Gubajduliny, który w tym sezonie wykonuje również z London Symphony Orchestra i Dimą Slobodenioukiem oraz z Hallé Orchestra i Sir Markiem Elderem. Ponadto z Orkiestrą Radiową Hessischer Rundfunk z Frankfurtu pod dyrekcją Alaina Altinoglu’a wykona III Koncert skrzypcowy Dialog: Ich und Du. Skride cieszy się na ponowną współpracę z takimi orkiestrami jak: Boston Symphony Orchestra, Orchester der Komischen Oper Berlin, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, RTÉ National Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Gothenburg Symphony Orchestra, Residentie Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Singapore Symphony Orchestra i Sydney Symphony Orchestra.

Baiba Skride jest cenioną na całym świecie kameralistką. Wraz z siostrą Laumą tworzy duet Skride Quartet, z którym występowała w renomowanych salach, takich jak: Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Vienna, Wigmore Hall London i Louvre Paris, a w poprzednich sezonach odbyła tournée po Ameryce Północnej i Australii. W sezonie 2021/22 Skride wystąpi również w trio ze swoją siostrą Laumą Skride i Harriet Krijgh, a także w różnych projektach kameralnych z Albanem Gerhardtem i Brettem Deanem i innymi.

W styczniu 2022 roku ukaże się najnowszy solowy album Artystki, który uzupełni jej bogatą dyskografię, w tym niedawno wydane nagranie Mozarta ze Szwedzką Orkiestrą Kameralną oraz nagranie Bartóka z WDR Sinfonieorchester, oba wykonane z Eivindem Aadlandem. Baiba Skride nagrała również amerykańską płytę z utworami Bernsteina, Korngolda i Rózsy we współpracy z orkiestrami symfonicznymi Gothenburg Symphony i Tampere Philharmonic pod batutą Santtu-Matiasa Rouvali oraz debiutancką płytę Skride Quartet, wszystkie wydane nakładem wytwórni Orfeo.

Artystka urodziła się w muzykalnej łotewskiej rodzinie w Rydze, tam też rozpoczęła studia. W 1995 roku przeniosła się do Konserwatorium Muzycznego i Teatralnego w Rostocku. W 2001 roku została laureatką I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej.

Baiba Skride gra na Stradivariusie Yfrah Neaman, który został jej użyczony przez rodzinę Neaman za pośrednictwem Beare’s International Violin Society.

 

Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera jest partnerem 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / “Klasyka Żywa”

 

 

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com