Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
2
3
4
5
8
9
10
11
12
15
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
LAKIERKI I BATUTY
30.05.2025    
19:00 - 21:00
Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu   Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
31.05.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Recital Trwaj chwilo, trwaj to niezwykłe spotkanie [...]
Urodzinowe spotkanie w salonie Józefa Elsnera
01.06.2025    
11:00 - 12:00
Orkiestra kameralna w składzie: Ewa Andruszkiewicz, Ilona Jachacz, Małgorzata Sosnowska, Agata Wacowska-Marsac – skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek, Małgorzata Prochota – altówka Mirosław Makowski, Antoni Werner – [...]
MUZYKA W KSIĄŻKACH
06.06.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jarosław Nadrzycki – skrzypce Maciej Tomasiewicz – dyrygent Artur Orzech – prowadzenie koncertu W programie*: Charles Gounod – Walc z opery Faust [5'15] [...]
9. Festiwal Książki / spotkanie autorskie z Andrzejem Sapkowskim
07.06.2025    
13:00 - 14:00
Z radością informujemy, że w ramach 9. Festiwalu Książki w Opolu w murach Filharmonii Opolskiej odbędzie się spotkanie z Andrzejem Sapkowskim – jednym z najwybitniejszych [...]
ZAKOŃCZENIE 73. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
13.06.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartek Miler – marimba Jakub Chrenowicz – dyrygent* W programie*: Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 35 D-dur Haffnerowska [20'] Emmanuel Séjourné [...]
Sonia Bohosiewicz – 10  Sekretów Marilyn Monroe
14.06.2025    
19:00 - 20:30
Sonia Bohosiewicz – wokal Fabian Włodarek – fortepian Robert Murakowski – trąbka Piotr Górka – kontrabas Patryk Dobosz – perkusja Oczywiście wiecie, że była najsłynniejszą [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
15.06.2025    
12:00 - 13:00
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
6 czerwca 2024, czwartek | 19:30
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karel Košárek – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
George Gershwin – Uwertura kubańska (12′)
George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 r.) (16′)
George Gershwin – II Rapsodia (1931 r.)  (15′)
George Gershwin – Amerykanin w Paryżu (18′)

George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.

Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”

Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.

 

 

 

fot. Petra Hajská

Karel Košárek – fortepian

Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).

Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.

Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.

W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.

Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com