Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
7
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
8
9
10
11
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
7:00 PM - MICHAŁ BAJOR
29
30
1
2
3
4
5
Otwarta Próba Generalna
05.04.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do Koncertu wiosennego   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza [...]
Koncert wiosenny <p> A. Maszońska / R. Kłoczko
05.04.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Amelia Maszońska – skrzypce Rafał Kłoczko – dyrygent W programie: Jean Sibelius – Spring Song op. 16 Antonio Vivaldi – Koncert [...]
NA DWA GŁOSY
07.04.2019    
18:00 - 19:00
Marta Kołodziejczyk – wokal Wojciech Dereń – wokal Jacek Mełnicki – wokal, piano Hubert Radoszko – gitary Żenia Betliński – kontrabas Filip Laszuk – perkusja, [...]
WIELKI POST –  WIELKA MUZYKA
12.04.2019    
19:00 - 21:00
Terminy: 12.04.2019, piątek, godz. 19:00 13.04.2019, sobota,  godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Żeński Filharmonii Opolskiej Marzena Michałowska – sopran Piotr Olech – kontratenor [...]
WIELKI POST –  WIELKA MUZYKA
13.04.2019    
18:00 - 20:00
Terminy: 12.04.2019, piątek, godz. 19:00 13.04.2019, sobota,  godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Żeński Filharmonii Opolskiej Marzena Michałowska – sopran Piotr Olech – kontratenor [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.04.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.04.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
BLUES JEST W FO.RMIE – Ida Zalewska
14.04.2019    
18:00 - 21:00
Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 organizuje, przy współpracy z Fundacją BluesOpole, nowy cykl koncertów klubowych promujących blues i jazz. Koncerty, pod wspólnym hasłem „Blues [...]
Koncert Dyplomantów  Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu
26.04.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Miłosz Kula – dyrygent Koncert dyplomantów PSM I i II stopnia im. F. Chopina w Opolu z towarzyszeniem muzyków Filharmonii Opolskiej [...]
MICHAŁ BAJOR
27.04.2019    
19:00 - 21:00
Zapraszamy Państwa na jeden z ostatnich już koncertów Michała Bajora wykonywanych w ramach projektu przygotowanego przez Artystę w 2017r. Od Kofty…do Korcza. Dwupłytowa kolekcja, niejako [...]
ESTRADA MŁODYCH - Kiedy wiosna buchnie majem
28.04.2019 - 28.05.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Piosenki Leonarda Cohena
05.05.2019    
18:00 - 20:00
Skład zespołu: Ela Dębska - wokal , gitara Hubert Radoszko - gitara Żenia Betliński - kontrabas Filip Laszuk - cajon Ela Dębska - aktorka, kompozytorka [...]
Wydarzenia w dniu 07.04.2019
Wydarzenia w dniu 27.04.2019
6 czerwca 2024, czwartek | 19:30
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Leoša Janáčka w Ostrawie

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karel Košárek – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
George Gershwin – Uwertura kubańska (12′)
George Gershwin – Błękitna rapsodia (1924 r.) (16′)
George Gershwin – II Rapsodia (1931 r.)  (15′)
George Gershwin – Amerykanin w Paryżu (18′)

George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.

Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”

Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.

 

 

 

fot. Petra Hajská

Karel Košárek – fortepian

Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).

Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.

Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.

W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.

Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com