Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2027
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
13 października 2023, piątek | 19:00
Marzenie o kwintecie

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Agnieszka Kalisz-Dzik – skrzypce
Ilona Jachacz – skrzypce
Dariusz Wołczyk – altówka
Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela
Wojciech Kubica – fortepian
Kinga Firlej-Kubica – fortepian

W programie:
Robert Schumann – Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 (30′)
Juliusz Zarębski – Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 (35′)

Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.

Jego kolejną odsłonę klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.

 

fot. Mateusz Herman

Agnieszka Kalisz-Dzik – skrzypce

Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie mgr. Antoniego Cofalika. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Rolanda Orlika.

Uczestniczka oraz laureatka wielu konkursów skrzypcowych, między innymi w Zielonej Górze, Katowicach, Lublinie, Markneukirchen czy Lichtenbergu.

Swoje umiejętności doskonaliła poprzez udział w wielu kursach i warsztatach pod kierunkiem Jadwigi Kaliszewskiej, Andrzeja Grudnia, Antoniego Cofalika, Jana Tomeša, Konstantego Andrzeja Kulki, Yaira Klessa, Yuri Volgina. Była członkiem Śląskiej Orkiestry Kameralnej oraz Filharmonii Słowackiej w Bratysławie. Oprócz tego współpracowała z Orkiestrą Muzyki Nowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Hilaris Chamber Orchestra oraz Słowacką Orkiestrą Kameralną. Wielokrotnie otrzymywała stypendium Prezydenta Miasta Katowice. Oprócz muzyki symfonicznej do istotnych aspektów jej pracy artystycznej należy  działalność kameralna. Występowała również jako solistka z orkiestra symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Filharmonii Opolskiej.

Od roku 2018 jest związana z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, od 2021 roku jako muzyk solista, prowadząca grupę II skrzypiec.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Góry, i te wysokie i te niskie.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Choć nie wyobrażam sobie do końca, żebym mogła nie zajmować się muzyką, to gdybym musiała wybrać inny zawód, zostałabym archeologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Myślę, że sukcesem jest to, że mogę żyć z tego co kocham, czyli z muzyki. A każdy udany koncert jest dla mnie tak samo ważny.

Człowiek, którego podziwiam
Jerzy Kukuczka.

Co lubię czytać
Nie ma książek, których nie lubię czytać. Najczęściej czytam przynajmniej trzy równocześnie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Koncert skrzypcowy D-dur Piotra Czajkowskiego.

 

Fot. Michał Grocholski

Ilona Jachacz – skrzypce

Urodzona w Bielsku-Białej, ukończyła tamtejszą Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. S. Moniuszki w klasie skrzypiec prof. Marii Kuźniar i prof. Andrzeja Laburdy, równocześnie doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem dr hab. Roberta Kabary. W tym czasie pełniła funkcję koncertmistrza Szkolnej Orkiestry Kameralnej.

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec dr Zbigniewa Szufłata.

Brała udział w wielu warsztatach i kursach muzycznych, m.in. Bałtycka Letnia Akademia Muzyki Kameralnej w Gdańsku.

Jako kameralistka grała w różnych zespołach, począwszy od duetów, przez tria fortepianowe i kwartety smyczkowe, koncertując zarówno w kraju jak i za granicą.

W 2009 roku wraz z triem fortepianowym Grace String oraz śpiewakami operowymi z Włoch i Argentyny, opłynęła Europę od Istambułu po Nordkapp i Sankt Petersburg.

Jako muzyk orkiestrowy jeszcze podczas studiów współpracowała z Filharmonią Wrocławską, z którą wzięła udział w wielu zagranicznych wyjazdach m.in. USA czy Europejskie tournée pod dyrekcją Daniela Raiskina, gdzie miała przyjemność występować w najlepszych salach koncertowych z takimi solistami jak Benjamin Schmid i Ramón Jaffé, zwieńczonego nagraniem płytowym (OehmsClassics).

Oprócz tego współpracowała z Filharmonią Dolnośląską, Filharmonią Sudecką, Filharmonią Gorzowską, Bielską Orkiestrą Kameralną oraz nieistniejącą już Wrocławską Orkiestrą Kameralną R-20.

Występowała na wielu festiwalach muzycznych takich jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kantatowo-Oratoryjnej Wratislavia Cantans, czy Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.

Od września 2006 roku związana jest z Filharmonią Opolską, z którą to występowała z koncertami w Polsce, Europie, Chinach oraz w ponad dwumiesięcznym tournée po USA w 2011 roku.

Była członkiem orkiestry kameralnej działającej przy filharmonii, a także kwartetów smyczkowych Neo Quartett i Sempre Musica.

W swoim dorobku artystycznym ma za sobą niezliczone koncerty ze uznanymi dyrygentami i wybitnymi solistami. Do takich można zaliczyć z pewnością koncert pod batutą nieżyjącego już Kurta Masura ze studencką orkiestrą symfoniczną, czy koncert z Nigelem Kennedym z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Jacka Kaspszyka.

Poza muzyką kameralną i symfoniczną, artystka wykonuje również muzykę rozrywkową, filmową i musicalową.

Od kilku lat współpracuje z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu.

Bierze czynny udział w organizowanych przez Filharmonię Opolską lekcjach edukacyjnych dla dzieci oraz spotkaniach z cyklu Z książką na pulpicie.

 

Dariusz Wołczyk – altówka

Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie altówki prof. Konstantego Poźniaka.  Praca artystyczna Dariusza Wołczyka opiera się na szerokiej współpracy z wieloma wybitnymi muzykami i orkiestrami symfonicznymi. Był koncertmistrzem we Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum i przez dwadzieścia lat pełnił również tę funkcję w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Prowadził grupę altówek w  Narodowej Operze we Wrocławiu i Mazurskiej Orkiestrze Symfonicznej. Od wielu lat stale współpracuje z Teatrem Capitol we Wrocławiu oraz z Orkiestrą Kameralną Wratislavia. Wielokrotnie odbywał światowe trasy koncertowe, grając w Chinach, USA, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, na Alasce oraz niemal  w całej Europie. Dariusz Wołczyk  oprócz muzyki symfonicznej zajmuje się również muzyką kameralną, grając recitale i koncerty kameralne w Polsce i poza jej granicami. Współpracuje z kwartetem Capitol, Karol Lipiński Ensemble i Elsner Kwartet.

W swoim dorobku artysta posiada wile nagrań muzyki  kameralnej i symfonicznej, obejmujące muzykę klasyczną, współczesną i polską.

Od 2009 roku z powodzeniem pełni funkcję prowadzącego grupę altówek w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera.

 

Agnieszka Płoszejowska-Skubisz – wiolonczela

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie ukończyła z wyróżnieniem Studia Magisterskie oraz Mistrzowskie Studia Podyplomowe w zakresie instrumentalistyki w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja.

Swoje umiejętności, zarówno w grze solowej jak i kameralistyce, doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Victorii Yagling, Stanisława Pokorskiego, Stanisława Firleja, Dominika Połońskiego, Jeroena Reulinga i Zbigniewa Pilcha.  Jest laureatką IV nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Wiolonczelowych w Łodzi oraz II nagrody na Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu. Występowała jako z solistka z towarzyszeniem orkiestry: z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Gerda Müllera Lorenza oraz dwukrotnie z Filharmonią Zabrzańską pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego i Tai Wai Le, a także z Filharmonią Opolska im. J. Elsnera pod dyrekcja Tomasza Bugaja. Do jej ważnych doświadczeń artystycznych należy również szeroka działalność kameralna. Jako członek kilku zespołów (duetu i kwartetu smyczkowego oraz tria fortepianowego) koncertowała w kraju i za granicą. Została zaproszona do udziału w XXXII Festiwalu Przemyskiej Jesieni Muzycznej oraz do prawykonania kwartetu smyczkowego krakowskiego kompozytora Macieja Negreya.

Od 2010 r. jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, a także prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Góry i wszystko co podchodzi pod piękne okoliczności przyrody.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Stewardessą albo pilotem wycieczek.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każda możliwość występu z orkiestrą w roli solisty to dla mnie ogromne wyróżnienie i przygoda, która sprawia mi wiele radości, więc wszystkie dotychczasowe koncerty, które zagrałam nawet z czasów szkolnych, czy studiów są dla mnie właśnie takimi sukcesami. Niewątpliwie koncert w czerwcu 2017 r., na którym miałam przyjemność wykonać Koncert wiolonczelowy d-moll E. Lalo wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, jest szczególnie miłym wspomnieniem. Do wyjątkowych wydarzeń, z których czerpię zawsze ogromną satysfakcję należą też koncerty kameralne i cieszy mnie bardzo perspektywa nadchodzącego piątkowego koncertu.

Człowiek, którego podziwiam
Żeby ująć temat zgodnie z prawdą i uwzględnić ważnych w ten sposób dla mnie ludzi, musiałabym napisać przydługi esej, niekwalifikujący się do tej ankiety.

Co lubię czytać
Najogólniej beletrystykę. Lubię dać się pochłonąć książce, więc jak mnie coś wciągnie, to czytam do oporu.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
To nie tylko sama kompozycja, ale też jej wykonanie. Takim utworem jest Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara w wykonaniu Jacqueline du Pre. To połączenie samej kompozycji z osobowością wykonawcy szczególnie mnie zawsze porusza.

 

Wojciech Kubica – fortepian

Urodzony w 1980 roku w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Goleniowie, w klasie Magdaleny Kochan. W 1999 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Szczecinie w klasie dra Mikołaja Szczęsnego. W 2004 roku został absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Joanny Domańskiej. W roku 2005 ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe w klasie prof. Grzegorza Kurzyńskiego, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W wieku 12 lat po raz pierwszy wystąpił z orkiestrą. Jako solista i kameralista koncertował w całej Polsce (m.in. Wrocław, Szczecin, Wałbrzych, Łódź, Lublin, Olsztyn, Płock, Łomża, Poznań, Kraków, Warszawa, Zakopane) i za granicą (Białoruś, Belgia, Chiny, Hiszpania, Jordania, Niemcy, Rosja, Włochy, Ukraina).

Jest laureatem nagród na konkursach krajowych i zagranicznych: I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kijowie (2003), IV nagrody oraz nagrody specjalnej za wykonanie sonaty Césara Francka na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej Val Tidone we Włoszech (2004) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2013). We wrześniu 2004 roku wystąpił na Estradzie Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W roku 2007 na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego otrzymał dyplom dla pianisty za szczególny wkład w artystyczną wartość wykonań konkursowych. Podobne wyróżnienia otrzymywał również podczas kolejnych konkursów wiolonczelowych oraz skrzypcowych. Wojciech Kubica od 2008 roku współpracuje również jako pianista-kameralista z Letnią Akademią Muzyczną w Żaganiu z Mistrzowskimi Kursami Muzycznymi w Szamotułach, Europejskim Centrum im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz Santander Orchestra współpracując m.in. z Arto Norasem, Wolfgangiem Schmidtem, Michaelem Flaksmanem czy Markusem Nyikosem oraz najwybitniejszymi polskimi wiolonczelistami młodego pokolenia takimi jak Marcel Markowski, Tomasz Daroch, Adam Krzeszowiec, Marcin Zdunik, Maciej Kułakowski czy Michał Balas. Jako solista występował z orkiestrami filharmonii szczecińskiej, łódzkiej, warmińsko- mazurskiej, płockiej, kaliskiej, łomżyńskiej, orkiestrą Capella Samotulinum oraz orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie współpracując z takimi dyrygentami jak Eduard Ambartsumian, Jacek Delekta, Piotr Deptuch, Adam Klocek, Maciej Koczur, Jacek Kraszewski, Warcisław Kunc, Janusz Przybylski, Remigiusz Skorwider, Marcin Wolniewski czy Jan Miłosz Zarzycki.

Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Nelsona Goernera, Karl-Heinza Kämmerlinga, Kevina Kennera, Vladimir Kraineva i Vladimira Viardo.

W latach 2005-2007 Wojciech Kubica był pracownikiem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Bogaty repertuar Wojciecha Kubicy obejmuje utwory od baroku po muzykę współczesną ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej przełomu XIX i XX wieku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
mój dom.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
politykiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
ciągle przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Jan Paweł II.

Co lubię czytać
beletrystykę, książki historyczne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
S. Rachmaninow – III Koncert fortepianowy d-moll.

 

Kinga Firlej-Kubica – fortepian

Kinga Firlej-Kubica urodziła się w Łodzi w rodzinie o tradycjach muzycznych. W roku 2002 ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Tadeusza Chmielewskiego. W latach 2007 – 2011 była asystentką w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej – Soszkowskiej. Obecnie jest doktorem habilitowanym w Katedrze Fortepianu rodzimej uczelni.

Wśród licznych nagród zdobytych przez nią na konkursach krajowych i zagranicznych, m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Wilnie (1999) oraz wyróżnienia na XXXIV Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2002) znajdują się także liczne nagrody na konkursach muzyki kameralnej, m.in.: I nagroda w kategorii duetów oraz II nagroda w kategorii trio fortepianowe na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (1998, 2001).

Doświadczenie i wiedza pianistyczna zdobyta podczas mistrzowskich kursów poprzez kontakt z takimi artystami, jak: Bernard Ringeissen, Lazar Berman, Rudolf Buchbinder, Wiktor Mierżanow, Halina Czerny ? Stefańska,czy Aleksiej Orłowiecki zaowocowały ożywioną działalnością koncertową. Pianistka występowała w salach Filharmonii Łódzkiej, Świętokrzyskiej, Olsztyńskiej, Łomżyńskiej, Płockiej, Białostockiej oraz we Francji, Niemczech, Holandii, na Litwie i w Chinach (gdzie dokonała również nagrań telewizyjnych).

Współpracowała z artystami tej rangi, co Jan Miłosz Zarzycki, Eduard Ambartsumyan, Janusz Przybylski, Janos Balint, Antoni Wierzbiński, Moshe Aron Epstain, Carlos Bruneel, Carlo Jans, Daniel Blumental, Stanisław Firlej, Łukasz Błaszczyk.

W roli pianistki-kameralistki brała udział w międzynarodowych kursach w Diekirch(Luxemburg), Krzyżowej, Zamościu i Myśliborzu w klasach Ulfa Tischbirka, Tomasza Strahla, Andrzeja Wróbla, Andrzeja Mysińskiego, Roberta Duzia, Carlo Jansa, Janosa Balinta, Antoniego Wierzbińskiego, Moshe Arona Epstaina i Eweliny Zawiślak oraz w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, wielokrotnie otrzymując wyróżnienie za akompaniament.

W roku 2002 płyta z utworami kameralnymi R.Schumanna i J.Brahmsa, którą Kinga Firlej-Kubica nagrała wspólnie z wiolonczelistą Dominikiem Połońskim dla firmy fonograficznej DUX, otrzymała nominację do nagrody fonograficznej – Fryderyk.

W roku 2015 Kinga Firlej-Kubica nagrała płytę z flecistką Olgą Leonkiewicz (DUX, Fantaisies/P.Taffanel), w 2016 roku – z utworami na dwa flety i fortepian wraz z flecistami – Eweliną Zawiślak i Janosem Balintem (Ars Sonora, Flash Flutes), a w roku 2018 – płytę solo oraz z pianistą Wojciechem Kubicą (Ars Sonora, F.Schubert-Fantazje), z którym tworzy duet fortepianowy od 2007 roku.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
mój dom.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
lekarzem.

Za największy sukces artystyczny uważam
to, że jestem na ciągle trwającej drodze rozwoju.

Człowiek, którego podziwiam
Jan Paweł II.

Co lubię czytać
powieści kryminalne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
F. Chopin – Fantazja na tematy polskie A-dur op. 13.

Projekt i realizacja: netkoncept.com