Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
6:00 PM - Modlitwa Pokoju
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
19
21
22
25
26
27
28
29
1
2
Modlitwa Pokoju
01.09.2022    
18:00 - 19:30
Filharmonicy Opolscy Przemysław Neumann – dyrygent z udziałem opolskich literatów W programie m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Tomaso Albinoniego, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz wiersze autorstwa: [...]
Europejskie Dni Dziedzictwa
17.09.2022    
18:00 - 19:00
Musica Vena Roots Joanna Widawska – skrzypce Małgorzata Rędzińska – altówka Sebastian Uronek – klarnet Dariusz Kownacki – akordeon Jan Wezner – perkusja W programie [...]
Koncert Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu
18.09.2022    
18:00 - 19:30
Michał Blechinger Anna Buchta (klasa organów mgr J. Trinczek) Andrea Duda (klasa organów mgr. Ł. Sadły) Jakub Głombik  (klasa organów mgr. M. Blechingera) Mateusz Janik [...]
Kameralny koniec lata
20.09.2022    
19:00 - 21:30
Tomasz Tomaszewski – skrzypce Adam Tomaszewski – fortepian W programie: Franz Schubert – 3 Sonatiny op. 137 na skrzypce i fortepian   Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że [...]
Koncert w ramach 30. Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku
23.09.2022    
19:15 - 21:15
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Ewa Tracz – sopran Karol Kozłowski – tenor Jarosław Bręk – bas Przemysław Neumann [...]
Koncert w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu
24.09.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Ewa Tracz – sopran Karol Kozłowski – tenor Jarosław Bręk – bas Przemysław Neumann [...]
Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego
30.09.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Nizioł – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’) Wykonanie [...]
Weekend seniora z kulturą
01.10.2022    
15:00 - 17:00
1 października 2022 r. (sobota) Serdecznie zapraszamy na ogólnopolski Weekend seniora z kulturą w Filharmonii Opolskiej. Czekają na Państwa: godz. 15:00 zwiedzanie Filharmonii Opolskiej od [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
02.10.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Wydarzenia w dniu 01.09.2022
Wydarzenia w dniu 01.10.2022
7 czerwca 2024, piątek | 19:00
On the Road Again

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karel Košárek – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
George GershwinUwertura kubańska (12’)
George GershwinBłękitna rapsodia (15’)
George Gershwin – II Rapsodia (15’)
George Gershwin
Amerykanin w Paryżu (18′)

George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.

Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”

Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.

 

fot. Petra Hajská

Karel Košárek – fortepian

Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).

Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.

Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.

W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.

Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com