Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo Październik 2021 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
11 grudnia 2021, sobota | 18:00
Opera w Filharmonii – STRASZNY DWÓR
Koncert specjalny

Strefa I – 59 zł
Strefa II – 49 zł
Strefa III – 39 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Opery Śląskiej
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda – przygotowanie chóru

Soliści:
MIECZNIK: Leszek Skrla – baryton
HANNA: Aleksandra Kubas-Kruk – sopran
JADWIGA: Monika Ledzion-Porczyńska – mezzosporan
DAMAZY: Albert Memeti – tenor
STEFAN: Paweł Skałuba – tenor
ZBIGNIEW: Adam Palka – bas
CZEŚNIKOWA: Anna Lubańska – mezzosopran

Tadeusz Kozłowski – dyrygent

W programie:
Stanisław MoniuszkoStraszny Dwór (wykonanie koncertowe) (146’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Akcja czteroaktowej opery skomponowanej do libretta Jana Chęcińskiego ma miejsce w pierwszej połowie XVIII wieku. Opowiada ona o dwóch braciach, Zbigniewie i Stefanie, którzy zakończywszy służbę w wojsku wracają w rodzinne strony z silnym zamiarem pozostania w kawalerskim stanie. Jak to w teatrze bywa – postanowienia młodych mężczyzn z wielu stron wystawiane są na ciężkie próby. Poza tym, dobrej opery nie byłoby bez pysznej intrygi, a w Strasznym Dworze znajdzie się ich nawet kilka! Autor dzieła, Stanisław Moniuszko, był patriotą wierzącym i praktykującym. Mimo doświadczenia nauki i pracy za granicą, podjął niełatwą decyzję o powrocie na teren (nieistniejącej wówczas na mapach) ojczyzny, brał czynny udział w manifestacjach, za sprawą wielu swoich oper pozwalał sobie na krytykę społeczeństwa i artystyczną ilustrację konfliktów społecznych. Okraszony elementami silnie narodowymi, ale również swojski i sielankowy Straszny Dwór, powstały rok po upadku powstania styczniowego, miał w zamyśle Stanisława pełnić jednak nieco inną funkcję: koić, uleczyć narodowe rany. Mimo to, dla odbiorców stał się patriotycznym manifestem, a to z kolei dla cenzury – powodem do zdjęcia przedstawienia z afisza.

A to ciekawostka!
Moniuszko swoją przyszłą żonę, Aleksandrę Müller, poznał w Wilnie jako nastolatek. Pobrali się, gdy kompozytor miał lat 21 i pozostali w małżeństwie aż do jego śmierci, przez 32 lata. Doczekali się aż dziesięciorga dzieci!

 

fot. Joanna Zachuta


Leszek Skrla – baryton

Leszek Skrla należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego - Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K.Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I.J.Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G.Verdiego-Rigoletto w reżyserii M.Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S.Moniuszko-Paria pod dyr.W.Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G.Verdiego Traviata w reżyserii W.Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G.Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K.Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W.A.Mozarta w reżyserii M.Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S.Moniuszko w reżyserii L.Adamika.

Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S.Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr.W.Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A.Ponchiellego w reżyserii K.Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G.Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M.Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G.Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa się światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych  opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze  Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff  G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiku 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór  Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz R. Leoncavallo Pajace w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego  pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera.

Od dwóch sezonów współpracuje także jako solista z Państwowym Zespołem Pieśni i Tańca Mazowsze . Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

fot. Nadja Szagdaj


Aleksandra Kubas-Kruk – sopran

Ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie profesor Danuty Paziuk-Zipser. Zadebiutowała w Operze Wrocławskiej jako Gilda w Rigoletcie, a debiut międzynarodowy to występy w partii Kunegundy w Kandydzie w teatrach w Lukce, Rawennie, Livorno i Pizie. W Teatrze Bolshoi w Moskwie debiutowała jako Królowa Szemachańska w Złotym koguciku, a następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz jako Ogień, Księżniczka i Słowik w Dziecku i czarach. W operze w Bonn wystąpiła w partii tytułowej w Lakmé.

W 20215 roku wystąpiła jako Gilda w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Kolejne lata przyniosły jej występy w roli Konstancji w operze w Tulonie, Gildy i Aminy w Teatro Verdi w Trieście oraz Sigismondo w operze Arminio na Międzynarodowym Festiwalu Händlowskim w Badisches Staatstheater Karlsruhe. W sezonie 2017/2018 wystąpiła jako Violetta Valery w Teatro di San Carlo w Neapolu oraz w tytułowej roli w Łucji z Lammermooru w Teatro Verdi w Trieście. Zadebiutowała również w Concertgebouw w Amsterdamie w tytułowej partii opery Złoty kogucik.

W kolejnym sezonie kreowała jedną ze swoich ulubionych ról – Gildę – w teatrach w Novarze, Sassari, Warszawie, Poznaniu i Wiesbaden. Jako Primislao w operze Gismondo, re di Polonia wystąpiła w Theater an der Wien, na festiwalu All’Improviso w Gliwicach oraz w Tchaikovsky Hall w Moskwie. Jako Morgana w Alcinie brała udział w Festiwalu Händlowskim w Karlsruhe w latach 2018 i 2019. W sezonie 2019/2020 wystąpiła jako Fiakermilli w Arabelli w nowej produkcji Roberta Carsena w operze w Zurychu. Z angaży artystki w sezonie 2020/2021 warto wymienić Norinę na deskach opery w Zurychu oraz Teatru Wielkiego w Łodzi, Gildę w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz tytułową rolę w Królowej elfów w Operze Narodowej w Budapeszcie. Od 2012 roku Aleksandra Kubas-Kruk jest pedagogiem śpiewu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

fot. K. Karpati


Monika Ledzion-Porczyńska – mezzosporan

Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Haliny Słonickiej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Rusko Ruskova i Stefanię Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w partii Opinii Publicznej w Orfeuszu w piekle Offenbacha w Teatrze Muzycznym Roma.

Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonywała następujące partie Mozartowskie: Geniusza Trzeciego i Trzeciej Damy w Czarodziejskim flecie, Dorabelli w Cosí fan tutte i Carmi w Betulia liberata, Sesto w Łaskawości Tytusa. Występowała tam także w partii Giulietty Kelbar w Dniu panowania Verdiego, Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego i Karolki w Jenůfie Janáčka.

W repertuarze ma także partię Jadwigi w Strasznym dworze Moniuszki, którą zaśpiewała na zaproszenie Opery Krakowskiej w plenerowym przedstawieniu na Zamku Królewskim w Niepołomicach, a rok później na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. W Krakowie można ją zobaczyć również w Tannhäuserze Wagnera w roli Venus.

Współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie wystąpiła m.in. jako: Polina w Damie pikowej Czajkowskiego, Bersi w Andrei Chénier, Maddalena w Rigoletcie Verdiego, Siebel w Fauście Gounoda, Druga Dama w Czarodziejskim flecie, w partii solowej w Zapiskach tego, który zniknął Janáčka, jako Olga w Onieginie Czajkowskiego, Druga Dama w spektaklu W krainie czarodziejskiego fletu na podstawie opery Mozarta , tytułowej Carmen w operze Bizeta, oraz jako Aza w Manru Paderewskiego.

W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpiła jako Dorabella w Cosí fan tutte w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Zaśpiewała partię Azy podczas premiery Manru Paderewskiego w Opera Nova. Spektakl ten zainaugurował obchody 50-lecia bydgoskiej opery i został wydany na DVD. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” wzięła udział w prawykonaniu scenicznym opery Iwona, księżniczka Burgunda Krauzego.

Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej.

Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej , gdzie występuje w Strasznym Dworze Moniuszki w partii Jadwigi.

Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Współpracuje z Filharmonią Narodową, Poznańską, Bałtycką, Krakowską, Pomorską, Podkarpacką, wykonując Stabat Mater Pergolesiego i  Rossiniego, Mszę koronacyjną i Requiem Mozarta oraz IX symfonię Beethovena. Śpiewała pieśni Brahmsa, R. Straussa, Schuberta, Schumanna, Mahlera, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Moniuszki i Chopina.

Brała udział w wykonaniu Polskiego Requiem Pendereckiego na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej zarejestrowanym przez Polskie Radio. W 2018 roku dokonała dwóch nagrań dla Instytutu Fryderyka Chopina: Halki w wersji włoskojęzycznej (dyr. Fabio Biondi, orkiestra Europa Galante) oraz Strasznego dworu Stanisława Moniuszki (dyr. Grzegorz Nowak, Orkiestra XVIII wieku).

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z: Kazimierzem Kordem, Tadeuszem Kozłowskim, Andrzejem Straszyńskim, Tadeuszem Strugałą, Grzegorzem Nowakiem, Łukaszem Borowiczem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Bassemem Akikim, Jerzym Maksymiukiem, Gabrielem Chmurą oraz reżyserami: Ryszardem Perytem, Laco Adamikiem, Mariuszem Trelińskim, Grzegorzem Jarzyną, Achimem Freyerem, Robertem Wilsonem i Markiem Weissem.

fot. Ksenia Shaushyshvili


Albert Memeti – tenor

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w 2017 roku w klasie profesora Wojciecha Maciejowskiego. W sezonie 2015/2016 był uczestnikiem Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 roku został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia.

W sezonie 2016/2017 podjął współpracę jako solista w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie wcielał się m.in. w role: Alfreda w Zemście nietoperza J. Straussa, Malcolma w Makbecie G. Verdiego, Bojara Chruszczova w Borysie Godunowie M. Musorgskiego.  W sierpniu 2017 roku zadebiutował na 51. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju.

Od sezonu 2017/2018 jest solistą Opery w Graz w Austrii, gdzie na przestrzeni lat wykonywał partie: Don Curzia w Weselu Figara W. A. Mozarta, Gelsomino oraz Belfiore w Podróży do Reims G. Rossiniego, Beppo w Pajacach R. Leoncavallo, 3. Żyda w Salome R. Straussa, Artura w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego, Alfreda w Zemście nietoperza, Schneidera w Königskinder E. Humperdincka, Pasterza w Oedipus Rex I. Strawińskiego oraz Wenzla w Sprzedanej narzeczonej B. Smetany. W sezonie 2017/2018 zadebiutował także  w Łucji z Lamermooru G. Donizettiego w Teatro Verdi w Treście, zaś w  lipcu i sierpniu 2018 roku kreował partię Don Ramiro w Kopciuszku G. Rossiniego na 44. Festiwalu Della Valle d’Itria we Włoszech. W minionym sezonie zadebiutował rolą Pruniera w La Rondine G. Pucciniego w Operze Śląskiej w Bytomiu, gdzie powróci w bieżącym sezonie. W jego najbliższych planach znajduje się także debiut w Theater Magdeburg jako Wenzel w Sprzedanej narzeczonej B. Smetany.

Jest laureatem wielu konkursów, otrzymał m.in. wyróżnienie i nagrodę specjalną w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, I nagrodę na XVII Międzynarodowym Konkursie Iuventus Canti im. Imricha Godina we Vrablach na Słowacji. Został finalistą i otrzymał nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Deutschlandsbergu współorganizowanym z Operą w Graz. Został finalistą XXIII Międzynarodowego Konkursu dla śpiewaków operowych Riccardo Zandonai we Włoszech –  otrzymał wyróżnienie i nagrodę specjalną w postaci uczestnictwa w Festiwalu Operowym Musica Riva Festival w Riva del Garda we Włoszech. Jest laureatem III nagrody w kategorii głosów męskich oraz nagrody Karen Stone – dyrektor Theater Magdeburg (w postaci zaproszenia do udziału w spektaklach Śmierci Dantona Gottfrieda von Einem) na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2017 roku oraz III nagrody i nagrody specjalnej dla najbardziej obiecującego tenora na 22. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikuláša Schneidera-Trnavský’ego w Trnawie na Słowacji.

www.pawelskaluba.com


Paweł Skałuba – tenor

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Debiutował w 1996 roku jako Ernesto w  operze G. Donizettiego Don Pasquale na scenie Opery Bałtyckiej. W 1993 roku, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 1997 roku, z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją Jerzego Katlewicza w obecności papieża Jana Pawła II.

Wiele koncertuje i nagrywa. Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 był nominowany do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za płytę z nagraniami Kanonów Stanisława Moniuszki.

Współpracuje z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Występuje jako: Alfred w Traviacie, Stefan w Strasznym Dworze, Pinkerton w Madame Butterfly, Cavaradossi w Tosce, Edwin w Księżniczce Czardasza, Eisenstein w Zemście Nietoperza, Pollione w Normie, Książę w Rigoletto, Sandor Barinkay w Baronie Cygańskim, Don Ottavio w  Don Giovanim, Leński w Eugeniuszu Onieginie, Jontek w Halce, Narraboth w Salome, Pierre w Madame Curie (spektakl zarejestrowany i wydany na nośniku DVD przez firmę DUX), Don Jose w Carmen, Wacław w Marii.

W roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt. Ça Ira, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd). W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish Songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę oraz słuchaczy, czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyk za rok 2006 r. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2010 roku otrzymał medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2016 został laureatem X edycji Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury – Najlepszy Śpiewak. Otrzymał także statuetkę i tytuł Osobowość Roku 2015. Występuje w całej Europie, jak również w Kanadzie (Mississauga Living Arts Center), USA (Chicago Symphony Center) i w Chinach.

fot. Ania Wiśniewska


Adam Palka – bas

Jeden z najlepszych basów młodego pokolenia. Już w czasie studiów na Akademii Muzycznej im St. Moniuszki w Gdańsku rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, oraz Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. W sezonie 2010/2011 doskonalił swe umiejętności w Internationale Opernstudio w Zurychu, a w kolejnym związał się z Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie. Od sezonu 2013/2014 należy do zespołu solistów w Staatsoper Stuttgart, gdzie wykonuje główne role basowe. Przez publiczność, oraz krytyków, ceniony za niezwykłe zdolności zarówno wokalne, jak i aktorskie. Regularnie występuje na najważniejszych scenach operowych m.in w Genewie, Tokio, Moskwie (Bolshoi), Zurychu, Paryżu, Madrycie, Barcelonie, Londynie, czy Wiedniu. Jego debiut w wiedeńskiej Staatsoper, w roli Mephistophelesa w Fauście Gounod, przez krytyków, okrzyknięty został odkryciem sezonu. Przyszłe plany artystyczne to m.in debiut w monachijskiej Staatsoper, oraz powroty do Staatsoper Wien, Royal Opera House w Londynie, Opera de Paris, Teatro Real w Madrycie, czy Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

 

 

 

fot. Studio Przyjemności


Anna Lubańska – mezzosopran

Ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia, (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej i utworu Mozarta, a także za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj.
Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w Parsifalu Richarda Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar, czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze.
Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w Don Carlos, Amneris w Aidzie i Fenena w Nabucco Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w Salome Richarda Straussa, Jadwiga w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego, Olga w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego, Suzuki w Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, Cześnikowa w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki i Ortruda w Lohengrinie R. Wagnera.
Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azuceny w Trubadurze Giuseppe Verdiego, Fryki w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera, Santuzza w Cavalleria Rustican Pietro Mascagniego, Carmen w Carmen Georga Bizeta i wiele innych
Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim, takich kompozytorów jak: Franz Peter Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Strauss, Hugo Wolf, Arnold Schönberg, Gustav Mahler, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Francis Poulenc, Hector Berlioz, Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Piotr Czajkowski, Dmitrij Szostakowicz.
Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej Romeo i Julia Hectora Berlioza, III Symfonii „Pieśń do Nocy” Karola Szymanowskiego, „Mesjaszu” Georga Friedricha Händla, „Siedmiu Bramach Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego, Missa pro Pace Wojciecha Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, między innymi takich kompozytorów, jak Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Giovanni Battista Pergolesi, Gioachino Antonio Rossini, Requiem w opracowaniu Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova i Antonína Dvořáka, a także Missa Solemnis i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. Mateusza i Pasja według św. Jana oraz Wielka Msza h- moll Jana Sebastiana Bacha oraz jego liczne kantaty.
Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytani, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Operą Poznańską, Operą Krakowską, Operą Śląską. Gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz.
Od jakiegoś czasu jest zapraszana do jury konkursów wokalnych.
Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova, Valerij Gergev.
Zrealizowała kilka nagrań, w tym kompletne nagranie studyjne „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki wydane przez EMI i Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego. Oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka. Oprócz wyżej wymienionych ma za sobą także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

Tadeusz Kozłowski – dyrygent

 



Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com