Filharmonia Opolska
71. Sezon Artystyczny
2022/2023
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo wrzesień 2022 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
3 marca 2023, piątek | 19:00
Sława Ukrajini! / Слава Україні!

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Yaroslava Nekliaieva – harfa
Przemysław Fiugajski – dyrygent

W programie:
Борис Лятошинський – Симфонічна балада Гражина, Op. 58
[Borys Latoszynski – Ballada symfoniczna Grażyna op. 58] (19’)
Jean-Michel Damase – Concertino na harfę i orkiestrę smyczkową (15’)
Claude Debussy – Danse sacrée et danse profane na harfę i orkiestrę smyczkową (10’)
Maurice Ravel – La valse (13’)

„Kołujące nieco złowróżbnie smyczki” (doskonale ubrał to w słowa Tomasz Cyz) rozpoczynają balladę symfoniczną Grażyna autorstwa ukraińskiego, XX-wiecznego twórcy – Borysa Latoszyńskiego. Motyw ów przypomina nieco wstęp do Legendy Wieniawskiego, choć przez charakterystyczny układ dźwięków przebija również żałobna sekwencja dies irae. Z tego snującego się mgliście tła wyłania się piękny temat oboju. Filmowe niemalże cięcie zagęszcza akcję, Grażyna jest bowiem fascynującą opowieścią o Krzyżakach, o odważnej kobiecie, tajemnicach oraz walce na śmierć, życie i miłość. Dzieło powstało dla uczczenia 100. rocznicy śmierci Mickiewicza, a jego twórca (uważany za ojca ukraińskiej współczesnej szkoły kompozytorskiej) kulturę polską darzył szczególną estymą.

Utwór Latoszyńskiego to niejedyny ukłon w stronę naszych wschodnich sąsiadów: jako solistka tego wieczoru wystąpi Yaroslava Nekliaieva, wybitna ukraińska harfistka. Harfa swoim brzmieniem odzwierciedla ulotność chwili, a najlepsi w przekładaniu takich tendencji na rzeczywistość muzyczną są – rzecz jasna – Francuzi. Jean-Michel Damase w 1951 roku napisał Concertino na harfę i orkiestrę smyczkową. W jednoczęściowej kompozycji słychać wewnętrzny podział na trzy odcinki, a dzięki przejrzystej fakturze i charakterowi melodyki z powodzeniem można byłoby opatrzyć ją dopiskiem: w dawnym stylu. Tańce na harfę i orkiestrę smyczkową Claude’a Debussy’ego to dwa krótkie utworki: Danse sacrée oraz Danse profane. Twórca impresjonizmu w muzyce napisał je na zamówienie Gustava Lyona i z przeznaczeniem wykonania na stworzonej przez niego harfie chromatycznej. Ten nowatorski instrument (pozbawiony pedałów, a wyposażony w dodatkowy, umiejscowiony w poprzek zestaw strun) nie spełnił jednak pokładanych w nim nadziei, a Tańce Debussy’ego z powodzeniem wykonuje się dziś na tradycyjnych modelach z czterdziestoma siedmioma strunami i siedmioma pedałami.

Finał koncertu to nadal muzyka francuska, choć pachnąca Wiedniem. Maurice Ravel tak pisał o swoim poemacie choreograficznym La Valse: „Jak przez kłębiące się mgły widać przelotnie tańczące walca pary. Stopniowo rozpraszają się obłoki i można dostrzec olbrzymią salę, wypełnioną wirującym tłumem.”

 

fot. Michał Magdziak

 

Przemysław Fiugajski – dyrygent

Dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk. W listopadzie 2007 roku nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie Pawła Mykietyna (z Jerzym Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody Fryderyk 2009). Jego płyta z muzyką symfoniczną Wojciecha Ziemowita Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux, zdobyła w 2010 roku wyróżnienie Supersonic przyznawane przez wychodzące w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów: Michała Dobrzyńskiego (2012) i Agnieszki Stulgińskiej (2013).

Od 2003 do 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i  współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów. Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej oraz Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. W latach 2016-2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018-2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym przygotował m. in. znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę premiery rewii Czy można w taką noc… zakochać się?, operetki Kraina uśmiechu F. Lehára oraz musicalu Hallo Szpicbródka wg filmowego scenariusza L. Starskiego.

Projekt i realizacja: netkoncept.com