
Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Sławomir Cichor – trąbka
Przemysław Neumann – dyrygent
W programie:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
Joseph Haydn – Koncert trąbkowy Es-dur
Leonard Bernstein – Uwertura Kandyd
Leonard Bernstein – Tańce symfoniczne z West Side Story
Muzyka ma niezwykłą moc przywracania kolorytu minionych epok. Koncert Wielkie powroty to wieczór muzycznych olśnień, a jednocześnie przypływ klasycznej formy, komediowego błysku i pulsujących musicalowych rytmów. W programie znalazły się dzieła powstałe w różnych czasach i kulturach, połączone wyjątkową świeżością, siłą oddziaływania oraz ponadczasowym urokiem.
Tego wieczoru zabrzmi błyskotliwa, lśniąca humorem i wdziękiem Uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchina Rossiniego. Fabuła opery opowiada o sprytnej, rezolutnej włoskiej kobiecie, która trafia do Algieru i za pomocą dowcipu oraz uroku osobistego przechytrza lokalnego beja. To klasyczna opera buffa – pełna komicznych nieporozumień, przebieranek, emocjonalnych zwrotów akcji, triumfu rozumu i kobiecej niezależności. Rossini skomponował Włoszkę w Algierze w zaledwie kilka tygodni, mając jedynie 21 lat, a mimo to opera zachwyca dojrzałością i sceniczną wyobraźnią, udowadniając, że szybkość twórcza może iść w parze z geniuszem. Choć sama uwertura nie zawiera bezpośrednio tematów z opery, doskonale oddaje jej żywiołowy, komediowy charakter. Rozpoczyna się od spokojnego, niemal lirycznego wstępu smyczków, który szybko ustępuje miejsca energetycznej, rytmicznej żartobliwości. Typowe dla Rossiniego crescendo – stopniowe powtarzanie motywów z narastającym napięciem, z każdą chwilą nabiera tempa i intensywności, wciągając słuchaczy w świat teatralnego blasku.
Usłyszymy również Koncert trąbkowy Es-dur Josepha Haydna, jeden z najważniejszych koncertów na ten instrument w historii muzyki. Uważany za arcydzieło klasycznego repertuaru trąbkowego, skomponowany w 1796 roku utwór powstał z myślą o nowatorskiej trąbce klapowej, która po raz pierwszy umożliwiała swobodne granie melodii w różnych rejestrach. Haydn napisał koncert dla wynalazcy instrumentu, Antoniego Weidingera, wiedeńskiego trębacza i eksperymentatora. Dzieło, składające się z trzech kontrastujących części, prezentuje pełnię możliwości ulepszonej trąbki – od śpiewnej, rozkołysanej kantyleny w części drugiej, po efektowną, radosną kulminację w finale. Pierwsza część utrzymana jest w stylu klasycznego allegro, z przejrzystą formą, błyskotliwą instrumentacją i śmiałym dialogiem między solistą a orkiestrą. Przez wiele lat koncert pozostawał zapomniany i powrócił do repertuaru dopiero po odrodzeniu zainteresowania trąbką w XX wieku. Obecnie jest to jedno z najważniejszych i najbardziej efektownych dzieł w repertuarze każdego trębacza.
Zaś Leonard Bernstein, jeden z najbardziej wszechstronnych twórców XX wieku, zabierze nas w muzyczną podróż do świata amerykańskiego musicalu. Najpierw zabrzmi pełna wigoru, dynamiczna i niepozbawiona ironii Uwertura do Kandyda – dzieło, które z wdziękiem łączy klasyczne struktury z musicalową ekspresją. Kompozytor, zainspirowany satyryczną powiastką filozoficzną Voltaire’a, stworzył muzyczną petardę iskrzącą się dowcipem, tempem i kontrastami. Uwertura rozpoczyna się błyskawiczną fanfarą i natychmiast wpada w wir żywiołowych tematów, przerywanych chwilami liryzmu, ale zawsze powracających z jeszcze większym impetem. Orkiestra prowadzona jest z rozmachem – wirtuozeria instrumentów dętych, zawrotne tempo, ostre rytmy, nagłe zmiany nastroju – wszystko to sprawia, że choć sama operetka nie odniosła początkowo sukcesu, uwertura natychmiast zyskała uznanie i od lat cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.
Zwieńczeniem wieczoru będzie suita orkiestrowa skomponowana przez Bernsteina w oparciu o jego najsłynniejsze dzieło sceniczne, musical West Side Story. Tańce symfoniczne to porywający fresk dźwiękowy inspirowany miłością, konfliktem i tętniącym życiem miastem. Przenosząc historię opartą na motywach Romea i Julii do realiów nowojorskich ulic lat 50., kompozytor stworzył dzieło łączące klasykę, jazz, latynoskie rytmy i broadwayowską energię. Utwór składa się z dziewięciu następujących po sobie epizodów, które oddają różne emocje i sceny musicalu – od namiętności, przez gwałtowne spory i taneczne euforie, aż po brutalne starcie. Każda część to osobny mikroświat, a razem tworzą fascynującą mozaikę dźwięków. West Side Story miało premierę w 1957 roku i natychmiast zrewolucjonizowało teatr muzyczny, a Tańce symfoniczne powstały trzy lata później jako wersja koncertowa, z myślą o prezentacji orkiestrowej bez udziału wokalistów. Od tamtej pory kompozycja ta zachwyca publiczność, jak również wykonawców.
Wielkie powroty to nie tylko spotkanie z muzyką znaną i kochaną – to również hołd dla mistrzów, którzy potrafili przemawiać do serc i umysłów niezależnie od epoki. Każdy z utworów, choć stworzony w innych realiach, pozostaje żywy, inspirujący i niezmiennie aktualny. Ten wieczór na długo przetrwa w pamięci zarówno koneserów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię orkiestry.

Sławomir Cichor – trąbka
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Ukończył tam studia dyplomem z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Uczestniczył w wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych zdobywając liczne nagrody. Pracował i współpracował z następującymi orkiestrami: Polish Festival Orchestra (1999), Sinfonia Varsovia (2000–2003), Warszawska Opera Kameralna (2001–2010), Filharmonia Narodowa (2003–2011), Filharmonia Łódzka (2011–) Opera Królewska w Brukseli (2018–2019). W latach 2000–2010 prowadził intensywną działalność związaną z wykonawstwem muzyki dawnej. Dokonał premierowych wykonań z orkiestrą: Koncertu na 2 trąbki Brendana Collinsa, Koncertu na trąbkę Krzysztofa Grzeszczaka oraz Koncertu na trąbkę i kwartet smyczkowy Artura Banaszkiewicza. Trzykrotnie znalazł się w prestiżowym gronie artystów występujących podczas konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Trębaczy ITG (2013,2021,2023). Wziął udział jako solista w pierwszej trasie symfonicznej Narodowej Orkiestry Dętej (2021). Sławomir Cichor od lat związany jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora. Artysta wykłada często na kursach w kraju i zagranicą oraz pracuje w jury konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Komponuje muzykę na trąbkę i zespoły trąbkowe współpracując z wydawnictwami PWM, Hickman Nusic Editions i Golden River. W 2022 roku otrzymał statuetkę „Muzyczny Orzeł” w kategorii solista. Należy do grona artystów Yamaha.

Przemysław Neumann – dyrygent
Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.
W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Filharmonii Poznańskiej, Białostockiej, Koszalińskiej, Gorzowskiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc dyrygentem i kierownikiem orkiestry.
Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę dydaktyczną w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu, w latach 2019-20 przewodnicząc jej jako kierownik. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2019 – profesora uczelnianego. Alma Mater stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z akademicką Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje.
W 2015 roku Przemysław Neumann objął stanowisko dyrektora Filharmonii Opolskiej. Zbiegło się to w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką, co zaowocowało cyklem koncertów Polska Muzyka Zapomniana (prezentujących głównie utwory skomponowane w czasie zaborów) oraz serią wydawniczą o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Przemysław Neumann pełni funkcję prezesa. Prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów.
Od 1 września 2024 roku Przemysław Neumann jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.