Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
sierpień 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30
31
1
Muzyczne pożegnanie wakacji
29.08.2024    
19:00 - 20:30
POLISH STRING QUARTET BERLIN Tomasz Tomaszewski – I skrzypce (I koncertmistrz Deutsche Oper Berlin) Piotr Niewiadomski – II skrzypce Michał Micker – altówka Weronika Strugała [...]
27 października 2023, piątek | 19:00
Zawsze na temat

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Piotr Alexewicz – fortepian
Magdalena Balcarek – flet
Arkadiusz Tul – obój
Michał Kowalski – klarnet
Adam Balcarek – fagot
Szymon Krupa – waltornia
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Johannes Brahms – I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 (50’)
Joseph Haydn – Divertimento B-dur Hob. II:46 (10’)
Johannes BrahmsWariacje na temat Haydna op. 56a (17’)

 

Historia o tym, jak wiele lat Johannes Brahms przymierzał się do skomponowania i opublikowania swojej pierwszej symfonii, często przytaczana jest wśród miłośników muzyki poważnej. Mniej kojarzony może być fakt, że znana nam dziś dobrze Symfonia c-moll op. 68 nie była tak naprawdę pierwszą, którą Brahms rzeczywiście napisał. Już w 1854 roku stworzył bowiem partyturę dzieła, co do którego dwa lata później zmienił swoje zamiary i uczynił z niego… koncert fortepianowy! To bardzo wiele wyjaśnia. I Koncert fortepianowy d-moll jest monumentalną kompozycją symfoniczną, a instrument solowy częstokroć podporządkowuje się w niej potędze orkiestry; powszechnie także nazywa się ją symfonią z fortepianem obligato.

Brahms mieszkał w Wiedniu tuż przy kościele świętego Karola – od siedziby Musikverein dzielił go zatem około 5-minutowy spacer. Nic dziwnego, że zaprzyjaźnił się z bibliotekarzem Filharmonii Wiedeńskiej, Karlem Ferdinandem Pohlem. To pod jego wpływem Brahms rozpoczął poważne studia nad muzyką Haydna i w zbiorze partit dętych najstarszego z klasyków wiedeńskich odkrył Chorał św. Antoniego. Chorał ów jest częścią Divertimenta B-dur, które (w wykonaniu muzyków-solistów Filharmonii Opolskiej) otworzy drugą część wieczoru poświęconego Brahmsowi. Właśnie ta pogodna myśl muzyczna stała się podstawą Wariacji op. 56 a i choć późniejsze badania wykazały, że autorstwo tematu należy przypisywać nie samemu Haydnowi, ale jednemu z jego uczniów – tytuł dzieła nigdy nie został już zmieniony. Wariacje rozpoczynają się majestatyczną melodią, która przechodzi przez osiem modyfikacji, po czym następuje wybuchowy powrót w oryginalnej formie we wspaniałym, przypominającym passacaglię finale utworu.

 

fot. Agnieszka Wira – FotoFutura

Piotr Alexewicz – fortepian

Jeden z najbardziej utalentowanych pianistów swojej generacji. Urodzony w 2000 r., student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Pawła Zawadzkiego. Od września 2022 student prof. Konstantina Scherbakova w Zurcher Hochschule der Kunste w Zurychu. Półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, podczas którego przyznana została mu nagroda im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego.

Dwukrotny zwycięzca 48. i 50. Ogólnopolskiego Konkursu Fryderyka Chopina.  Znaczące dokonania konkursowe polskiego pianisty zostały zauważone na arenie międzynarodowej. Artysta może poszczycić się m.in. laurami na takich konkursach jak: Grand Prix, nagroda publiczności i nagroda Musicdeco na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Ville de Gagny w Paryżu, II nagroda na Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti w Bukareszcie.

W 2019 roku został wydany debiutancki album fonograficzny Piotra Alexewicza z utworami Beethovena, Chopina, Liszta i Ravela wydany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (NIFC CD 704). W wyniku zaproszenia artysty do dalszej współpracy przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, wrocławski pianista wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia, pod batutą Howarda Shelley’a zarejestrował wszystkie utwory Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę, niebędące koncertami (NIFC CD 201).

W bieżącym roku artysta zarejestrował komplet 26 preludiów Fryderyka Chopina oraz Sonatę b-moll op. 35. Płyta zostanie wydana na początku przyszłego roku.

W 2021 roku Piotr Alexewicz otrzymał I nagroda na Konkursie Parlamentu Studentów Rzeczpospolitej Polski w kategorii Aktywność kulturalna w środowisku akademickim. Został także stypendystą prestiżowej niemieckiej fundacji Hans und Eugenia Jutting – Stiftung Stendal. W czerwcu 2021 roku otrzymał z rąk Pierwszej Damy Rzeczpospolitej – Agaty Kornhauser-Dudy pierwszą w historii nagrodę Młody Promotor Polski. Wyróżnienie zostało przyznane za szczególne zasługi w propagowaniu kultury polskiej. W grudniu 2021 został odznaczony Wrocławską Nagrodą Artystyczną za muzyczną wrażliwość i znakomite, głębokie interpretacje – nie tylko Chopinowskiej – muzyki fortepianowej.

W latach 2018–2023 występował na międzynarodowych festiwalach: Chopin i Jego Europa w Warszawie, 73. 75. 76. Międzynarodowym Festiwalu w Dusznikach Zdroju, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, 36. Festival Chopin a Paris Hommage a Clara Schumann, Nohant Festival Chopin, Międzynarodowym Festiwalu Emanacje w Lusławicach, 55 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W bieżącym roku artysta zadebiutował w Filharmonii Berlińskiej. Miał okazję współpracować z takimi dyrygentami jak: Marek Pijarowski, Andrzej Boreyko, Tatsuya Shimono, Nicolae Moldoveanu, Howard Shelley, Benjamin Shwartz, Rune Bergmann, Jacek Rogala, Ruben Silva, Daniel Stabrawa, Norton Morozowicz.  Wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą m.in w: Niemczech, Włoszech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Słowacji, Chorwacji, Szwajcarii, USA, Brazylii, na Cyprze, a także Japonii.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Tam, gdzie znajdują się bliskie osoby.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Pilotem bądź pracował na innym stanowisku w lotnictwie.

Za największy sukces artystyczny uważam
Każdy koncert, podczas którego uda mi się dotrzeć do serca słuchacza siedzącego nawet w najdalszym rzędzie sali.

Człowiek, którego podziwiam
Rodzice, nauczyciele.

Co lubię czytać
Wszystko co uwrażliwia i zawiera wartość estetyczną.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
8 Symfonia Gustawa Mahlera.

 

Arkadiusz Tul – obój

Naukę gry na instrumencie rozpoczął wieku 13 lat w PSM im. L. Różyckiego w Kielcach w klasie mgr Adama Kluszczynskiego. Edukację swoją kontynuował następnie w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Józefa Ciepłuchy oraz dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek prof. AM.

Swoje umiejętności gry w orkiestrze doskonalił w czasie studiów na kursach orkiestrowych m.in. w Weimarze czy Ochsenchausen.

Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku akademickim 2006/2007.

W 2008 roku jako solista występował z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej na koncercie dyplomantów.

W roku 2007 będąc jeszcze na studiach dostał się Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera w Opolu.

W 2015 r. razem innymi solistami filharmonii oraz z towarzyszeniem orkiestry zaprezentował słuchaczom symfonię koncertująca Es-dur KV 297b W. A. Mozarta.

Projekt i realizacja: netkoncept.com