Filharmonia Opolska - logo
68. Sezon Artystyczny
CHODŹ DO FILHARMONII
Repertuar
Strzałka w lewo Wrzesień 2019 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
22 listopada 2019, piątek | 19:00
Opera w Filharmonii. Giuseppe Verdi – Aida
Koncerty specjalne

Strefa I 60,00 zł
Strefa II 45,00 zł
Strefa III 30,00 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Fenix
Agnieszka Franków-Żelazny
– przygotowanie chóru
Chór Filharmonii Opolskiej

Aida / Izabela Matuła – sopran
Radames / Boldizsár László – tenor
Amneris / Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Ramfis / Aleksander Teliga – bas
Amonasro / Szymon Mechliński – baryton
Faraon / Łukasz Konieczny – bas
Kapłanka / Alina Adamski – sopran

Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Giuseppe VerdiAida, Opera w czterech aktach (165’)

O repertuarze:
Opera – czyli młodsza siostra dramatu muzycznego. Historia opowiedziana muzyką, słowami (tekst opery to libretto, warto zapamiętać to słowo!), scenografią, kostiumami, tańcem…
Aby wystawić operę, potrzebny jest specjalnie zaprojektowany teatr. W Polsce mamy trzynaście takich budynków – dużo i mało zarazem. Dlatego niesłabnącą popularnością cieszą się od wielu lat koncertowe wykonania oper: przedstawiające kompletną warstwę muzyczną, z orkiestrą zasiadającą na scenie (nie zaś w orkiestronie), okrojoną jednak z dekoracji
i choreografii. Taka będzie właśnie opolska Aida. Narracja dzieła skomponowanego z okazji otwarcia Kanału Sueskiego (choć ostatecznie wystawionego dwa lata później) skupia się wokół tematów wojny, miłości, tragicznych nieporozumień i trudnych wyborów.
To cztery akty i prawie trzy godziny muzyki, którą chłonie się z zapartym tchem.

A to ciekawostka!
Aidę Verdi napisał nie z potrzeby serca, ale na zamówienie egipskich notabli. Nie było go zresztą łatwo przekonać do przyjęcia zlecenia – zgodził się dopiero wtedy, gdy dotarł do niego gotowy scenariusz opery wraz z propozycją honorarium o wysokości 150 tysięcy franków w złocie i bardzo korzystnych warunków tworzenia dla samego Verdiego i jego współpracowników. Trzeba przyznać, że Giuseppe poważnie, uczciwie i rzetelnie podszedł do tematu i tym sposobem powstała jedna z najchętniej granych i słuchanych oper aż po dzień dzisiejszy.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Co tu dużo mówić – tym, którzy żałują, że teatru operowego w Opolu nie ma! Aidę polecamy również melomanom, którzy nigdy jeszcze nie mieli okazji być w operze. Warto od tak słynnego arcydzieła rozpocząć swoją przygodę z tą formą sztuki. Po cichu dodamy, że Aida to także wspaniały pomysł na randkę.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com