Filharmonia Opolska - logo
68. Sezon Artystyczny
CHODŹ DO FILHARMONII
Repertuar
Strzałka w lewo Listopad 2019 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
20 marca 2020, piątek | 19:00
PEWNEGO RAZU W PARYŻU

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Karol Mossakowski – organy
Jakub Chrenowicz – dyrygent

W programie:
Antoni SzałowskiUwertura (8’)
Francis Poulenc
– Koncert na organy, kotły i smyczki g-moll (23’)
Andrzej Panufnik
Sinfonia rustica (24’)

O repertuarze:
Lata trzydzieste i czterdzieste dwudziestego wieku. Dwóch Polaków i Francuz. Prawdopodobnie obaj polscy kompozytorzy – Antoni Szałowski i Andrzej Panufnik – spotkali w Paryżu Francisa Poulenca. Zadziwiające są niewidzialne nici łączące ludzi sztuki i sprawiające, że świat staje się tak mały. Szałowski jeszcze przed II wojną światową wyjechał na studia do słynnej Nadii Boulanger. W stolicy Francji pozostał już do końca życia, a neoklasyczna, brawurowa i przyjemna w odbiorze Uwertura była kompozycją wieńczącą edukację pod kuratelą wielkiej profesorki. Koncert na organy, kotły i smyczki paryżanina z urodzenia – Francisa Poulenca – jest dziełem dwa lata młodszym i w nim znaleźć można nawiązania do epoki baroku. Składa się z siedmiu fragmentów, które następują po sobie w sposób przypominający filmowe cięcia – płynnie, ale wyraziście. W roku 1938, gdy Poulenc komponował swój Koncert organowy, studia dyrygenckie w tym samym mieście odbywał Andrzej Panufnik. Młody artysta niedługo później wrócił jednak do Polski, gdzie spędził okrutny czas II wojny światowej. W powstającej z gruzów ojczyźnie, wspominającej stulecie śmierci Chopina, napisał Sinfonię rusticę inspirowaną folklorem kurpiowskim. Symetryczność kurpiowskich wycinanek odzwierciedlił niespotykanym ustawieniem orkiestry na scenie – ów niestandardowy pomysł gwarantuje nie tylko niecodzienny widok, ale także interesujące doznania akustyczne.

A to ciekawostka!
Niepokornym twórcą był Francis Poulenc. Przede wszystkim – zapisał się w dziejach muzyki jako wybitny kompozytor, mimo iż nigdy nie ukończył studiów muzycznych. Poza tym, uparcie wmawiał odbiorcom iż jego debiutancki utwór o tytule Rapsodie nègre opiera się na tekście liberyjskiego poety, gdy w rzeczywistości treść kompozycji stanowiły pozbawione sensu słowa i elementy paryskiego slangu. Pogrzebał tym wybrykiem swoje szanse na uzupełnienie edukacji w Konserwatorium, ale szalenie rozbawił wielu twórców, między innymi Ravela i Strawińskiego.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Stęsknionym organowego brzmienia oraz ciekawym świata i historii.



Karol Mossakowski – organy

Karol Mossakowski jest ceniony zarówno jako wykonawca i improwizator. Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem swojego ojca. W latach 2005-2011 uczył się, następnie studiował w Poznaniu w klasie organów Elżbiety Karolak i Jarosława Tarnawskiego. W czerwcu 2016 roku ukończył pięcioletnie studia w Narodowym Konserwatorium Paryskim gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja).

Karol Mossakowski jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na konkursach w:

Poznaniu (Międzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego, 2010), Pradze (Międzynarodowy Konkurs Praska Wiosna, 2013), Angers (Międzynarodowy Konkurs Grand Prix Jean-Louis Florentz, 2015), Biarritz (Międzynarodowy Konkurs Grand Prix André Marchal, 2015), Strasburg (Międzynarodowy Konkurs Boëllmann-Gigout, 2016). We wrześniu 2016 roku został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie - Grand Prix de Chartres we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii debiut roku, przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.

W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie. W 2017 roku ukazała się nowa wersja filmu Męczeństwo Joanny d'Arc Carla Theodora Dreyera z 1928 roku z muzyką improwizowaną przez Mossakowskiego.

Karol Mossakowski prowadzi obecnie klasę organów i improwizacji w Konserwatorium im. Hectora Berlioza w Paryżu. Jest również organistą tytularnym katedry w Lille we Francji.

 

fot. Justyna Andrzejewska


Jakub Chrenowicz w latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał tytuł doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit.

Jakub Chrenowicz jest adiunktem w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno - Operowej oraz kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa,  Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi   W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (m.in. Święto Wiosny Igora Strawińskiego).

W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.

W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia.

Prowadził również przedstawienia baletowe w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny, Krzesany) oraz w Operze Wrocławskiej (Coppelia Leo Delibes'a).

Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką,, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.

Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz  pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta  Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie.

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt i realizacja: netkoncept.com