Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
30
1
2
3
5
6
8
9
10
12
14
15
16
17
19
20
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
21
22
23
24
26
28
29
30
31
1
2
3
Otwarta Próba Generalna
04.10.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
XVI DNI KULTURY NIEMIECKIEJ NA ŚLĄSKU OPOLSKIM
04.10.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Konstancja Śmietańska – wiolonczela Johannes Klumpp – dyrygent W programie: Engelbert Humperdinck – Uwertura do opery Jaś i Małgosia (8') Joseph Haydn [...]
Kabaret Młodych Panów
07.10.2019    
17:30 - 19:30
To jest chore – najnowsza propozycja Kabaretu Młodych Panów, jak każdy ich program, dotyka kwestii społecznych, tego z czym spotykamy się na co dzień. To jest [...]
Otwarta Próba Generalna
11.10.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
SYMFONICZNY BIAŁY KRUK
11.10.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Sebastian Aleksandrowicz – obój Wojciech Rodek – dyrygent W programie: Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec (10') [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.10.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
13.10.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
JAZZ JEST W FO.rmie
13.10.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 przedstawiła cykl koncertów klubowych promujących blues. Koncerty, pod wspólnym hasłem Blues jest w FO.rmie odbywały się raz w miesiącu i cieszyły [...]
ORKIESTRA W KAMERALNYM WYDANIU
18.10.2019    
19:00 - 21:00
Polish Art Philharmonic Michael Maciaszczyk – dyrygent, skrzypce W programie: Stanisław Moryto – Cztery utwory w polskim stylu Piotr Moss – Elan Mieczysław Karłowicz – [...]
KONCERT RODZINNY
20.10.2019    
11:00 - 12:00
Siódemka w kontekście Koncertów Rodzinnych okazała się naszą szczęśliwą liczbą. Cały poprzedni sezon, wraz z naszymi specjalnymi bohaterami – Nutką i Bemolem – poznawaliśmy historię [...]
NA DWA GŁOSY
20.10.2019    
18:00 - 19:00
Anna Malek – wokal Łukasz Szuba – wokal Jacek Mełnicki – fortepian Wojciech Bergander – kontrabas/gitara basowa Sebastian Skrzypek – perkusja Dominik Mąkosa – fortepian [...]
FRANCJA – ELEGANCJA
25.10.2019    
19:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Antoni Wit – dyrygent W programie: Camille Saint-Saëns – Danse Macabre op. 40 (7’) Gabriel Fauré – Suita Pelléas et Mélisande [...]
Filharmonicy Dzieciom… skalne nutki
27.10.2019    
10:00 - 11:00
Serdecznie zapraszamy dzieci w wieku przedszkolnym wraz z opiekunami na koncert z cyklu Filharmonicy Dzieciom… przygotowany przez Muzyków Seniorów Filharmonii Opolskiej. Podczas koncertu dzieci będą [...]
ANDRZEJ PONIEDZIELSKI
27.10.2019    
18:00 - 20:00
W 2019 roku Andrzej Poniedzielski obchodzi 65 urodziny, z tej okazji proponujemy Państwu wyjątkowy wieczór kabaretowy. W programie inteligentna satyra, humor, piosenki m.in. w tematyce [...]
Nerwica natręctw
28.10.2019    
17:30 - 19:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
Nerwica natręctw
28.10.2019    
20:15 - 22:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
JAZZ JEST W FO.rmie – ZADUSZKI JAZZOWE. Tribute to Tomasz Stańko
03.11.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 przedstawiła cykl koncertów klubowych promujących blues. Koncerty, pod wspólnym hasłem Blues jest w FO.rmie odbywały się raz w miesiącu i cieszyły [...]
Wydarzenia w dniu 07.10.2019
Wydarzenia w dniu 19.10.2019
20 marca 2020, piątek | 19:00
PEWNEGO RAZU W PARYŻU

Szanowni Państwo,

w związku z decyzją Władz RP od 12 do 25 marca 2020 roku zawieszamy działalność koncertową Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Wszystkie bilety na koncerty w tym terminie podlegają zwrotowi.

W przypadku chęci otrzymania zwrotu pieniędzy za bilety zakupione przez internet prosimy o kontakt mailowy pod adresem: kasa@filharmonia.opole.pl, w treści wiadomości podając swoje imię i nazwisko oraz datę koncertu, którego dotyczy zwrot.

Zwrot biletów zakupionych stacjonarnie możliwy będzie w kasie Filharmonii po zakończeniu okresu kwarantanny (również po terminie odwołanych koncertów) do końca bieżącego sezonu artystycznego. Wyjątkowo zwrot biletów możliwy będzie bez dowodu zakupu.

Melomani posiadający wykupione abonamenty otrzymają propozycję wyboru innych koncertów organizowanych przez Filharmonię Opolską.

Na pozostałe koncerty zwroty biletów będą przyjmowane zgodnie z Regulaminem koncertowym Filharmonii Opolskiej.

Licząc na Państwa zrozumienie życzymy zdrowia i prosimy o pozostanie z nami w kontakcie za pośrednictwem strony internetowej www.filharmonia.opole.pl i naszego fan page’a na Facebooku.

Dyrekcja Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Karol Mossakowski organy
Jakub Chrenowicz dyrygent

W programie:
Antoni SzałowskiUwertura (8’)
Francis Poulenc
– Koncert na organy, kotły i smyczki g-moll (23’)
Andrzej Panufnik
Sinfonia rustica (24’)

O repertuarze:
Lata trzydzieste i czterdzieste dwudziestego wieku. Dwóch Polaków i Francuz. Prawdopodobnie obaj polscy kompozytorzy – Antoni Szałowski i Andrzej Panufnik – spotkali w Paryżu Francisa Poulenca. Zadziwiające są niewidzialne nici łączące ludzi sztuki i sprawiające, że świat staje się tak mały. Szałowski jeszcze przed II wojną światową wyjechał na studia do słynnej Nadii Boulanger. W stolicy Francji pozostał już do końca życia, a neoklasyczna, brawurowa i przyjemna w odbiorze Uwertura była kompozycją wieńczącą edukację pod kuratelą wielkiej profesorki. Koncert na organy, kotły i smyczki paryżanina z urodzenia – Francisa Poulenca – jest dziełem dwa lata młodszym i w nim znaleźć można nawiązania do epoki baroku. Składa się z siedmiu fragmentów, które następują po sobie w sposób przypominający filmowe cięcia – płynnie, ale wyraziście. W roku 1938, gdy Poulenc komponował swój Koncert organowy, studia dyrygenckie w tym samym mieście odbywał Andrzej Panufnik. Młody artysta niedługo później wrócił jednak do Polski, gdzie spędził okrutny czas II wojny światowej. W powstającej z gruzów ojczyźnie, wspominającej stulecie śmierci Chopina, napisał Sinfonię rusticę inspirowaną folklorem kurpiowskim. Symetryczność kurpiowskich wycinanek odzwierciedlił niespotykanym ustawieniem orkiestry na scenie – ów niestandardowy pomysł gwarantuje nie tylko niecodzienny widok, ale także interesujące doznania akustyczne.

A to ciekawostka!
Niepokornym twórcą był Francis Poulenc. Przede wszystkim – zapisał się w dziejach muzyki jako wybitny kompozytor, mimo iż nigdy nie ukończył studiów muzycznych. Poza tym, uparcie wmawiał odbiorcom iż jego debiutancki utwór o tytule Rapsodie nègre opiera się na tekście liberyjskiego poety, gdy w rzeczywistości treść kompozycji stanowiły pozbawione sensu słowa i elementy paryskiego slangu. Pogrzebał tym wybrykiem swoje szanse na uzupełnienie edukacji w Konserwatorium, ale szalenie rozbawił wielu twórców, między innymi Ravela i Strawińskiego.

Ten koncert polecamy szczególnie:
Stęsknionym organowego brzmienia oraz ciekawym świata i historii.

Karol Mossakowski – organy

Karol Mossakowski jest ceniony zarówno jako wykonawca i improwizator. Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem swojego ojca. W latach 2005-2011 uczył się, następnie studiował w Poznaniu w klasie organów Elżbiety Karolak i Jarosława Tarnawskiego. W czerwcu 2016 roku ukończył pięcioletnie studia w Narodowym Konserwatorium Paryskim gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja).

Karol Mossakowski jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na konkursach w:

Poznaniu (Międzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego, 2010), Pradze (Międzynarodowy Konkurs Praska Wiosna, 2013), Angers (Międzynarodowy Konkurs Grand Prix Jean-Louis Florentz, 2015), Biarritz (Międzynarodowy Konkurs Grand Prix André Marchal, 2015), Strasburg (Międzynarodowy Konkurs Boëllmann-Gigout, 2016). We wrześniu 2016 roku został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie – Grand Prix de Chartres we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii debiut roku, przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.

W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie. W 2017 roku ukazała się nowa wersja filmu Męczeństwo Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera z 1928 roku z muzyką improwizowaną przez Mossakowskiego.

Karol Mossakowski prowadzi obecnie klasę organów i improwizacji w Konserwatorium im. Hectora Berlioza w Paryżu. Jest również organistą tytularnym katedry w Lille we Francji.

 

fot. Justyna Andrzejewska

Jakub Chrenowicz

W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał stopień doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit. W roku 2019 otrzymał stopień doktora habilitowanego.

W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

W 2019 został laureatem Medalu Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego, nagrody, którą od lat otrzymują najwybitniejsi twórcy związani z Poznaniem (przed ukończeniem 35. roku życia).

Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa,  Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi   W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (Święto Wiosny Igora Strawińskiego, Tańczmy Bacha, Perły XX wieku).

W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.

W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Spektakl został wskazany przez redakcję magazynu Dance Europe jako jedna z czterech najważniejszych światowych premier baletowych sezonu.

Prowadził również przedstawienia w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny I. Strawińskiego, Krzesany W. Kilara, Don Kichot L. Minkusa ), w Operze Wrocławskiej (Coppelia L. Delibes’a, Giselle A. Adama) oraz Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Straszny Dwór S. Moniuszku).

Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.

Jakub Chrenowicz prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest także kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.

Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz  pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta  Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie.

 

Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Projekt i realizacja: netkoncept.com