Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
7:00 PM - MICHAŁ BAJOR
28
6:00 PM - MICHAŁ BAJOR
1
2
3
4
5
6
7
Koncerty online - WIDEO
01.02.2021 - 28.02.2021    
00:00
Szanowni Państwo, od dłuższego czasu nie mamy możliwości spotkać się razem w sali koncertowej Filharmonii Opolskiej, ale serdecznie zachęcamy do oglądania i słuchania koncertów w [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
07.02.2021    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
07.02.2021    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
WALENTYNKOWY KONCERT MUZYKI FILMOWEJ
13.02.2021 - 13.03.2021    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertu W programie muzyka z [...]
WALENTYNKOWY KONCERT MUZYKI FILMOWEJ
14.02.2021 - 14.03.2021    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertu W programie muzyka z [...]
WALENTYNKOWY KONCERT MUZYKI FILMOWEJ
14.02.2021    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertu W programie muzyka z [...]
Cztery struny, czwarta symfonia
26.02.2021    
19:00 - 21:30
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Maciej Kułakowski – wiolonczela Marek Pijarowski – dyrygent W programie: Camille Saint-Saëns – I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 (23') Ludwig van Beethoven [...]
MICHAŁ BAJOR
27.02.2021    
19:00 - 21:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. Kiedy przed laty rówieśnicy Michała Bajora słuchali Beatlesów, on również zafascynowany, nucił ich ponadczasowe piosenki. Ale równolegle wsłuchiwał się [...]
MICHAŁ BAJOR
28.02.2021    
18:00 - 20:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. Kiedy przed laty rówieśnicy Michała Bajora słuchali Beatlesów, on również zafascynowany, nucił ich ponadczasowe piosenki. Ale równolegle wsłuchiwał się [...]
Oak Brothers – Koncert kameralny ONLINE
05.03.2021 - 02.04.2021    
18:00 - 19:30
Obrona violi da gamba przed pretensjami wiolonczeli L'âge d'or de la viole de gambe (Złoty wiek violi da gamba) DUET  OAK BROTHERS Radosław Dembiński – viola [...]
Raz Dwa Trzy - 30 lat jak jeden koncert
06.03.2021    
17:00 - 18:30
godz. 17:00  KUP BILET godz. 20:00 KUP BILET   Raz Dwa Trzy – „30 lat jak jeden koncert…” Zawsze wierni sobie, zawsze obok głównego nurtu. [...]
Raz Dwa Trzy - 30 lat jak jeden koncert
06.03.2021    
20:00 - 21:30
godz. 17:00  KUP BILET godz. 20:00 KUP BILET   Raz Dwa Trzy – „30 lat jak jeden koncert…” Zawsze wierni sobie, zawsze obok głównego nurtu. [...]
Wydarzenia w dniu 27.02.2021
Wydarzenia w dniu 28.02.2021
14 listopada 2025, piątek | 19:00
Adrian Nowak – harfa
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Adrian Nowak – harfa
Katarzyna Karwaczyńska – prelegent

W programie:
Artur Gelbrun – Introdukcja i rapsodia na harfę solo  (9’)
Edward Bogusławski  – Preludio e cadenza na harfę solo  (17’)
Roman Haubenstock-Ramati  – Cathedrale I na harfę solo (25’)
Witold Szalonek  – Trzy szkice na harfę solo  (12’)

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Program koncertu obejmuje rzadko wykonywane utwory polskich kompozytorów na harfę solo, które ukazują bogactwo i różnorodność polskiej muzyki współczesnej na harfę solo. Repertuar ten nie tylko podkreśla historyczne i stylistyczne zróżnicowanie twórczości kompozytorskiej, ale także eksponuje nowatorskie podejście do harfy jako instrumentu o szerokich możliwościach brzmieniowych i technicznych.

Prezentowane utwory to dzieła czterech wybitnych polskich kompozytorów, których twórczość miała istotny wpływ na rozwój muzyki współczesnej w Polsce i poza jej granicami. Są to kompozycje rzadko wykonywane, które wnoszą istotny wkład w literaturę harfową, często poprzez zastosowanie nowatorskich technik artykulacyjnych, eksperymentalnych faktur dźwiękowych oraz odwołań do współczesnych nurtów muzycznych, takich jak aleatoryzm czy sonoryzm.

Artur Gelbrun – Introdukcja i Rapsodia na harfę solo (1972)
Artur Gelbrun, polsko-izraelski kompozytor, w swojej twórczości często czerpał inspiracje zarówno z tradycji europejskiej, jak i muzyki Bliskiego Wschodu. „Introdukcja i Rapsodia” to dzieło o dynamicznej formie, w którym wirtuozowskie prowadzenie linii melodycznej splata się z ekspresyjnymi kontrastami brzmieniowymi. Kompozycja ta eksploruje możliwości harfy w zakresie rytmicznych i harmonicznych przekształceń, co czyni ją wyjątkowym przykładem nowoczesnego podejścia do tego instrumentu.

Edward Bogusławski – Preludio e Cadenza na harfę solo (1977)
Edward Bogusławski, twórca związany z nurtem sonorystycznym, eksperymentował z fakturą i barwą dźwięku. „Preludio e Cadenza” ukazuje bogaty wachlarz współczesnych technik artykulacyjnych, w tym różnorodne sposoby wydobycia dźwięku z harfy. Utwór ten jest fascynującą podróżą przez subtelne niuanse dźwiękowe, w której narracja muzyczna oparta jest na napięciu między statyką a dramatycznym ruchem harmonicznym.

Roman Haubenstock-Ramati – Cathedrale I (1998)
Roman Haubenstock-Ramati, jeden z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, znany ze swoich eksperymentów z notacją graficzną, stworzył „Cathedrale I” jako dzieło o otwartej formie. Utwór ten jest swoistą muzyczną architekturą, w której brzmieniowe plany nakładają się i przenikają, tworząc wrażenie monumentalnej, dźwiękowej katedry. Harfa, poprzez bogactwo środków wykonawczych, staje się tu instrumentem nie tylko melodycznym, ale również perkusyjnym i przestrzennym.

Witold Szalonek – Trzy szkice na harfę solo (1972)
Witold Szalonek, wybitny przedstawiciel sonoryzmu, w „Trzech szkicach” eksploruje nowe sposoby wydobycia dźwięku, wykorzystując efekty rozszerzonej techniki instrumentalnej. Dzieło to jest pełne nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych – perkusyjnych uderzeń, mikrotonowych zmian intonacji i niekonwencjonalnych technik artykulacyjnych. Kompozycja w unikalny sposób łączy elementy swobodnej improwizacji z precyzyjnie skonstruowanymi strukturami rytmicznymi.

Koncert ten ma na celu promocję twórczości polskich kompozytorów, inspirowanie muzyków do wykonywania rzadziej obecnych w repertuarze utworów oraz popularyzowanie muzyki polskiej wśród szerokiej publiczności. Jest to również doskonała okazja do ukazania niezwykłego potencjału harfy jako instrumentu współczesnego, zdolnego do przekraczania tradycyjnych granic wykonawczych.

 

fot. Klaudyna Schubert

Adrian Nowak – harfa

Harfista, solista, kameralista, pedagog. W 2019 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem i tytuł magistra w klasie harfy prof. Florence Sitruk i dr hab. Ireny Czubek-Davidson w Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat doskonalił także w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Graz (prof. Margit Süß-Schellenberger), Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie (prof. Maria Graff) oraz University of Music Brescia (Włochy), realizując program Artist Diploma. Obecnie studiuje kameralistykę z Mauris Ensemble w klasie prof. Gregora Sigla i prof. Vinety Sareiki. Od 2023 roku współpracownik Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuki.

Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i projektach międzynarodowych, pracując m.in. z Isabelle Moretti, Isabelle Perrin i Arianną Savall. Od 2018 roku współpracuje z Ritą Costanzi, której osobowość i podejście do interpretacji muzycznej miały znaczący wpływ na jego rozwój.

Laureat prestiżowych konkursów muzyki solowej i kameralnej. Koncertował m.in. w NOSPR, Operze Lwowskiej, a w 2019 roku wystąpił podczas 14. Festiwalu Santa Caterina w Jaragua do Sul (Brazylia). Brał udział w wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. Muzyka na Szczytach, Arpa GRAZiosa (Austria), Krakowska Jesień Muzyczna, European Harp Symposium (Austria). Współpracuje z orkiestrami, m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Założyciel i harfista Krakowskiego Kwintetu Harfowego i Mauris Ensemble, z którymi promuje repertuar kameralny z harfą. Regularnie współpracuje z kompozytorami, dokonując prawykonań utworów solowych i kameralnych. Obok muzyki klasycznej rozwija projekty eksperymentalne i improwizowane. W 2023 otrzymał Stypendium Młodej Polski, w 2024 – Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. W grudniu 2024 ukazała się jego debiutancka płyta solowa „REFLECTION” (CD ACCORD).

Projekt i realizacja: netkoncept.com