Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
3
4
5
6
8
5:00 PM - EMERALDIA
10
11
12
13
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
12:00 AM - Podziękowanie
30
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
09:30 - 11:00
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
11:00 - 12:30
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Sylwester Smulczyński – tenor (Czesław) Ewa Tracz – sopran (Żona) [...]
Koncert kameralny – Ravel Piano DUO
01.06.2019    
13:00
KONCERT KAMERALNY NA  4 RĘCE w 250. rocznicę urodzin Józefa Elsnera przedstawia kompozycje Mistrza i jego najzdolniejszych uczniów – Chopina, Dobrzyńskiego i Wolffa. Program koncertu [...]
RODZINNY PIKNIK MUZYCZNY
01.06.2019    
14:30 - 17:00
Filharmonia Opolska serdecznie zaprasza do wspólnego świętowania 250. rocznicy urodzin swojego patrona Józefa Elsnera. Z tej okazji zaplanowano szereg atrakcji zarówno dla tych dużych jak [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Ewa Tracz – sopran (Żona) Monika Buczkowska – sopran (Agata) [...]
Koncert z okazji DNIA DZIECKA
02.06.2019    
17:00 - 19:00
Występują: Basia Gąsienica Giewont Natalia Piotrowska Maciej Pawlak wraz z zespołem w składzie: Karol Kozłowski – gitara basowa Maciej Kopczyński – gitara Adam Sychowski – [...]
Otwarta Próba Generalna
07.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do Koncertu symfonicznego   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza [...]
Koncert symfoniczny H. Salwarowski / J. Salwarowski
07.06.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Hubert Salwarowski – fortepian Jerzy Salwarowski – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Preludia Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert fortepianowy B-dur [...]
EMERALDIA
08.06.2019    
17:00 - 19:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
EMERALDIA
09.06.2019    
16:00 - 18:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Otwarta Próba Generalna
14.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym [...]
Filharmonicy Dzieciom
16.06.2019    
10:00
Wykonawcy – Muzycy Seniorzy: Czesława Banach, Ewa Grześkowiak, Eugeniusz Mirek, Krystyna Reiman oraz zaproszeni Goście: Mikołaj Gałan, Aneta Gessler Ewa Andruszkiewicz – scenariusz oraz opracowanie [...]
ESTRADA MŁODYCH - Blues jest w nas
16.06.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
ŚLĄSKA MUZYKA ORATORYJNA
28.06.2019    
19:00 - 21:00
Natalia Stawicka –  sopran Agata Ranz – alt Paweł Zdebski – tenor Oskar Koziołek Goetz – bas Michał Blechinger – organy Chór mieszany DIMK w [...]
Podziękowanie
29.06.2019 - 31.08.2019    
00:00
Czy wiesz że ... ... w minionym sezonie: odbyło się 296 koncertów, w tym 17 koncertów i 18 spotkań dla dzieci, 36 koncertów poza siedzibą [...]
Wydarzenia w dniu 29.06.2019
10 czerwca 2022, piątek | 19:00
Balet po hiszpańsku

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Łukasz Kuropaczewski – gitara
José Maria Florêncio – dyrygent

W programie:
Emmanuel ChabrierEspaña (7’)
Joaquín RodrigoConcierto de Aranjuez (23′)
Manuel de Falla – II suita z baletu Trójkątny kapelusz (12’)
Alberto Ginastera – Suita z baletu Estancia (12’)

 

O repertuarze:
España Chabriera to już drugie w tym sezonie dzieło Francuza (obok Symfonii hiszpańskiej Lalo), które traktuje o Hiszpanii. Niedługa rapsodia będąca kartką z podróży po Półwyspie Iberyjskim charakteryzuje się intrygującą, nieregularną rytmiką i śpiewnymi frazami – również (co nietypowe) w grupie instrumentów dętych blaszanych. Język hiszpański był za to tym ojczystym w przypadku trzech pozostałych twórców programu czerwcowego koncertu. Joaquin Rodrigo swoim słynnym Concierto de Aranjuez zdawał się podejmować próbę zaklęcia rzeczywistości. Dworskimi rytmami i melodiami osiemnastowiecznej Hiszpanii pragnął zagłuszyć dramatyczne wydarzenia z osobistego życia i paraliżujący lęk przed nieuchronnie zbliżającą się wojną, wszak Concierto datuje się na 1939 rok… Druga część wieczoru to kolej na Czajkowskiego południowej Europy: Manuel de Falla – podobnie jak autor Dziadka do orzechów – szczególnie upodobał sobie tworzenie oper i baletów. Trójkątny kapelusz łączy w sobie elementy muzyki ludowej różnych regionów Hiszpanii, jest jak podróż dookoła kraju. We wspomnianym już, znamiennym 1939 roku de Falla wyemigrował do Argentyny, skąd pochodził Alberto Ginastera – autor baletu Estancia. Ginastera był zatem kompozytorem z kręgu kultury hiszpańskojęzycznej, ale w swojej muzyce – w odróżnieniu od Rodrigo czy de Falli – wyszedł poza temperamentny folklor. Próbował swoich sił w nowoczesnych technikach kompozytorskich XX wieku takich jak klastery, aleatoryzm czy dodekafonia. Słowo estancia w argentyńskim odłamie hiszpańskiego oznacza ranczo, a libretto baletu opowiada o burzliwej historii miłosnej chłopaka z miasta i początkowo nieprzekonanej do niego córki gaucho, czyli południowoamerykańskiego kowboja.

A to ciekawostka!
Ginastera napisał balet Estancia na zamówienie Lincolna Kirsteina, amerykańskiego impresario baletowego. Sytuacja wojenna doprowadziła jednak do rozwiązania zespołu tanecznego American Ballet Caravan w 1942 roku, zanim doszło do premiery baletu. Aby muzyka w ogóle mogła zaistnieć, kompozytor wyodrębnił z partytury cztery fragmenty, które do dziś funkcjonują jako popularna suita orkiestrowa. Dzieło w pierwotnie zaplanowanej formie – z baletową choreografią – wykonano dopiero dekadę później.

fot. Melissa Rachel Kavanagh

Łukasz Kuropaczewski – gitara

Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku.

Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Występował w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja).

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 był wykładowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu (na stanowisku prof. AMP), a w 2018 roku wygrał konkurs na profesurę w Kunstuniversitat w Graz, w Austrii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora.

Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal) otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album – Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album – Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album – Recital Solowy.

Kuropaczewski dokonał wielu premier polskich i światowych takich kompozytorów, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Łodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto – z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Gnieźnie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku – Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gilardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieźnie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikołaj Górecki (Arioso e Furioso – z orkiestra Aukso w 2014 roku podczas Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).

W ostatnich sezonach artystycznych artysta występował w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, Puerto Rico, Kosowie, oraz w Chinach. Dokonał premier światowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar), a także gitarowej wersji Koncertu Altówkowego K. Pendereckiego wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdesa oraz z Orquesta Sinfonica de Santiago w Chile. Wraz z Baltimore Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop wykonał słynne Concierto de Aranjuez J. Rodrigo.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Puszczykowo, w którym mieszkam. Niesamowite miejsce pełne zieleni, w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Kucharzem! Kocham gotować, podróże są dla mnie ogromną inspiracją miedzy innymi dzięki kuchni, którą poznaję i potem staram się odtworzyć w domu.

Za największy sukces artystyczny uważam

Myślę, że jest jeszcze przede mną. Cieszę się ze wszystkiego, co robię. Kocham swoją pracę i trudno mi jest wskazać ten najważniejszy sukces.

Człowiek, którego podziwiam

Ta lista jest ogromna! Inspirują mnie ludzie, dzięki nim się rozwijam. Każde spotkanie traktuję jako lekcję. Najwięcej w muzyce nauczyłem się od innych, z którymi grałem.

Co lubię czytać

Kocham książki przyrodnicze! Ale ze względu na to, że jestem tatą dwóch chłopców, 3 i 6 latka, to teraz czytam z nimi. Ostatnio trzecią  już część Harry’ego Pottera.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Znowu mam kłopot, by wskazać tę jedną. Jest ich wiele. Bardzo mi zależy, by pozyskać dla gitary nowy repertuar, dlatego ciągle współpracuję z kompozytorami i zamawiam nowe kompozycje. Fascynują mnie utwory na gitarę pisane przez kompozytorów, którzy na gitarze nie grają.

 

José Maria Florêncio – dyrygent

Jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, a od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.

Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju jak i poza nim m.in. w nowojorskiej The Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Warszawie -Opera Narodowa, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie i Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Gościnnie współpracował niemal ze wszystkimi instytucjami muzycznymi w Polsce oraz ze znaczącymi instytucjami w 28 krajach.

Imponujący zarys kariery artystycznej połączony z wyjątkową wszechstronność artysty, zaowocował licznymi koncertami, a także przygotowaniem wielu spektakli operowych, baletowych, operetkowych, musicalowych, nagrań płytowych, archiwalnych i telewizyjnych, a także udziałem w festiwalach. Oprócz tego arysta prowadzi także działalność pedagogiczną.

Programy koncertów i nagrań obejmują repertuar, który sięga od baroku do muzyki najnowszej z udziałem największych nazwisk solistów w kraju i z zagranicy.

Pod jego batutą zainscenizowano takie dzieła operowe (niektóre wielokrotnie) jak: Czarodziejski flet,  Don Giovanni, Wesele Figara W.A. Mozarta; La Traviatta, Nabucco, Rigoletto, Makbet, Ernani, Don Carlo, Moc Przeznaczenia, Trubadur, Aida G. Verdiego; Salome i Ariadne na Naxos R. Straussa; Madamme Butterfly i Tosca G. Puciniego; Cyrulik Sewilski, Turek we Wloszech i Kopciuszek G. Rossiniego; Córka Pułku i Don Pasquale G. Donizettiego; Werther i Thais J. Massneta; Norma V. Belliniego; Cavalleria Rusticana P. Mascangi; Poławiacze Pereł i Carmen G. Bizeta; Borys Godunov M. Mussorgskiego; Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego; Gwałt na Lukrecji B. Brittena oraz światowe prapremiery oper: Elektra M. Theodorakisa dla Theatre Municipal w Luksemburgu, Tides and waves J. Bruzdowicz na inauguracji Olimpiady w Barcelonie i Olga J. Antunes’a dla Theatro Municipal w São Paulo.

Z muzyki musicalowej zrealizował: Jesus Christ Superstar i Skrzypek na dachu, a z tytułów operetkowych Baron Cyganski J. Straussa. Z repertuaru baletowego zrealizował i poprowadził m.in. Dziadka do orzechów, Śpiąca królewna, Jezioro Łabędzie P. Czajkowskiego; Don Kichot A. Minkusa; Córka źle strzeżona Rossini/Harold;  Święto Wiosny I. Strawinskiego; Scheherezade M.R. Korsakova; L’apres mi di d’un faune C. Debussy’ego; Grek Zorba M. Theodorakisa; oraz światowa prapremiera Brazyljiczyka w Paryżu Offenbach/Malecki spośród wielu innych wieczorów baletowych z wieloma pozycjami różnych autorów w jednym programie.

Aktywność nagraniowa obejmuje 18 płyt i ponad 300 tytułów nagranych dla Polskiego Radia oraz wiele nagrań dla telewizji w Polsce i za granicą.

Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury, a na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi fakultet z zarządzania teatrem operowym. JMF poprowadził kursy mistrzowskie w kilku Polskich uczelniach muzycznych. Na arenie międzynarodowej może szczycić się, że był pierwszym w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego zaproszonym dyrygentem z Polski, do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José M. Florêncio znalazł się w grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.

José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro jest także Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Miejsce, w którym w danym momencie się znajduję.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Nie było i nie ma innej opcji – zdecydowałem, że będę dyrygentem europejskim w wieku 7 lat.

Za największy sukces artystyczny uważam

Liczne rozmowy z artystami i słuchaczami, dla których jeden z wykonywanych przeze mnie utworów okazał się wyjątkowy.

Człowiek, którego podziwiam

Moją Matkę.

Co lubię czytać

O mistycyzmie, historii, zakonach rycerskich … raczej o wszystkim oprócz muzyki.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Partytura, którą mam w tej chwili na pulpicie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com