Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
26 kwietnia 2024, piątek | 19:00
Crimes

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

The Whoop Group
Jakub Muras – saksofon sopranowy
Mateusz Dobosz – saksofon altowy
Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy
Szymon Zawodny – saksofon barytonowy

W programie:
Vittorio MontiCzardasz
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Wesele Figara
Antonio Vivaldi Cztery Pory Roku (wybór)
Gustav HolstSuita św. Pawła (wybór)
Guillermo LagoCiudades (Sarajevo, Addis Abeba)
Krzysztof KoszowskiEvolution of classical music
(60′)

Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.

Kolejną odsłonę cyklu klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.

 

fot. Anita Wąsik-Płocińska

The WHOOP Group to najbardziej rozpoznawalny polski kwartet saksofonowy złożony z najwybitniejszych saksofonistów młodego pokolenia. Zespół aktywnie koncertuje w kraju oraz za granicą, często występując w towarzystwie orkiestr symfonicznych i big bandów. Muzycy kwartetu łączą wirtuozerię i żywiołowość z muzykalnością i perfekcją, rozwijają się w błyskawicznym tempie oraz cieszą wyjątkowym uznaniem publiczności na całym świecie (klip z nagraniem Burzy Vivaldiego – właściwie finału Koncertu g-moll RV 315 – ma aktualnie ponad 30 milionów odsłon w Internecie).

Zespół specjalizuje się w muzyce klasycznej, którą wykonuje w autorskich aranżacjach, lecz doskonale odnajduje się także w innych gatunkach – muzyce rozrywkowej, filmowej czy jazzie. Ponadto muzycy tworzą własne kompozycje, które nierzadko są syntezą wszystkich wykonywanych przez zespół gatunków muzycznych. Możliwości tego kwartetu są także inspiracją dla innych twórców, którzy dedykują im swoje utwory. Dla The WHOOP Group komponowali m. in. Krzysztof Falkowski czy Jan A.P. Kaczmarek, który przeznaczył zespołowi solową partię w swojej monumentalnej Rapsodii Śląskiej, której prawykonanie odbyło się na Stadionie Śląskim w 2019 roku.

Każdy z muzyków zespołu indywidualnie jest laureatem licznych prestiżowych nagród na konkursach solowych i kameralnych, a jako zespół zajęli I miejsca w międzynarodowych konkursach m. in. w Paryżu, Bydgoszczy czy Warszawie. Za debiutancką płytę Crimes (2018) zostali ponadto nominowani do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie Roku”. The WHOOP Group zapraszany jest także często do współtworzenia różnych projektów, podczas których nawiązuje współpracę z innymi artystami oraz zespołami. Do tej pory muzycy mieli okazję dzielić scenę m. in. z Dorotą Miśkiewicz, L.U.C. & Rebel Babel Ensemble, Pawbeatsem, Krzysztofem Herdzinem, Henrykiem Miśkiewiczem, Maciejem Obarą, Pawłem Gusnarem, Małgorzatą Kożuchowską, Tamarą Arciuch, Magdaleną Kumorek, zespołem Dagadana, Andrzej Kowalski Quartet czy Warsaw Saxophone Orchestra, z którą w 2022 roku wydali płytę Debut, nominowaną do prestiżowej nagrody Fryderyk 2023, w kategorii Album Roku – Muzyka Orkiestrowa.

The WHOOP Group występowali między innymi na takich festiwalach jak Un Violon sur le Sable (Francja), Christopher Summer Music Festival (Litwa), Musik in den Hausern (Niemcy) czy La Folle Journee – Szalone Dni Muzyki w Warszawie.

 

Ankieta: Jakub Muras – saksofon sopranowy

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Polska (w całości), choć ostatnio szczególnie Beskid Wyspowy.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Kucharzem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Powstanie oraz ciągły rozwój The WHOOP Group.

Człowiek, którego podziwiam
Moja żona (aktualnie matka bliźniaczek).

Co lubię czytać
Powieści przygodowe (np. Aleksandra Dumasa), kryminały, newsy w max. dwóch zdaniach.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Nie tyle kompozycja, co piosenka – Once I was loved Melody Gardot.

 

Ankieta: Mateusz Dobosz – saksofon altowy

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Polskie Tatry. To właśnie o nich pomyślałem w pierwszej kolejności i po dłuższej chwili namysłu stwierdzam, że w Tatrach czuję się najlepiej! Pozwalają mi na chwilę wytchnienia i refleksji. W każdej wolnej chwili wracam tam bez większego namysłu. To definitywnie miejsce, które uwielbiam i w którym czuję się jak w domu.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Lekarzem – tak myślałem będąc dzieckiem. Jako młody chłopak chciałem pomagać swoim najbliższym. Druga w kolejności była architektura. Projektowanie i wznoszenie pięknych budowli….to byłoby coś!! Lecz właśnie w tym okresie w moim życiu pojawił się SAKSOFON i to właśnie jemu oddałem się w 100%.

Za największy sukces artystyczny uważam
Współtworzenie The WHOOP Group – to duma każdego z nas! Bez wątpienia. Każdy koncert, nowy projekt, nowe nagranie czy zwyczajna sesja zdjęciowa daje po prostu ogrom szczęścia i rozpiera dumą!

Człowiek, którego podziwiam
Mam to szczęście, że wśród rodziny i przyjaciół mógłbym bez końca wymieniać absolutnie wspaniałe osoby, z których warto brać przykład, których serce i intencje są godne naśladowania. Jestem za nich wdzięczny.

Co lubię czytać
Przyznam szczerze, że należę do ludzi, którzy nie mają ulubionego gatunku, autora czy konkretnego tytułu,  po który sięgają regularnie. Wybieram to co w danym okresie wydaje mi się warte poświęcenia czasu, bądź to co na daną chwilę jest mi potrzebne, aby rozwinąć konkretne umiejętności czy poszerzyć konkretną wiedzę. Stronię od fikcji – nigdy nie była bliska memu sercu. Lubię fakty!

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina – odpowiem w ten sposób, zupełnie nie saksofonowo, lecz faktycznie to jeden z pierwszych utworów, w którym zakochałem się bez pamięci.

 

Ankieta: Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Sofa w salonie w słoneczny dzień przy kawie.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Geologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Błysk w radujących się oczach słuchaczy po udanym koncercie.

Człowiek, którego podziwiam
Moja mama.

Co lubię czytać
Najbardziej lubię czytać literaturę naukową, fantasy oraz sci-fi, a także komentarze pod filmami na YouTube.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
W.A. Mozart – Requiem d-moll KV 626.

 

Ankieta: Szymon Zawodny – saksofon barytonowy

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Pojezierze Mazurskie.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Profesjonalnym żeglarzem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Powstanie zespołu The WHOOP Group.

Człowiek, którego podziwiam
Stephen Hawking.

Co lubię czytać
Książki przygodowe.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Blue Train z albumu Grp All-Star Big Band Live.

Projekt i realizacja: netkoncept.com