Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
lipiec 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
26 stycznia 2024, piątek | 19:00
Kameralny karnawał

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Wolańska | Gajda Duo
Julia Wolańska-Gajda – fortepian
Michał Gajda – akordeon

W programie:
Witold LutosławskiWariacje na temat Paganiniego (7’)
Astor PiazzollaHistoria tanga: Cafe 1930, Nightclub 1960 (13’)
Bernhard Molique – Sonata na akordeon i fortepian op. 57 (20’)
César Franck – Prélude, Fugue et Variation op.18 (12′)
Astor PiazzollaLibertango (6’)

Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.

Kolejną odsłonę cyklu klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.

 

Fot. FYD Studio

Wolańska | Gajda Duo

Duo Wolańska/Gajda to niecodzienne zestawienie instrumentalne w muzyce kameralnej. Połączenie fortepianu i akordeonu pozwala uzyskać nieograniczone możliwości wykonawcze. Dwa solistyczne, niezależne instrumenty zderzają się ze sobą na płaszczyźnie sonorystycznej, tworząc nową jakość dialogu instrumentalnego. Powstały w 2014 roku zespół tworzą: pianistka Julia Wolańska-Gajda (1988r.) oraz akordeonista Michał Gajda (1987r.).

Artyści regularnie koncertują w Polsce i za granicą (Nowy Jork, Virginia, Arkansas, Japonia, Malezja, Korea, Indonezja, Wietnam, Kambodża, Tajlandia, Austria, Niemcy, Holandia). Debiutowali w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie: Nowojorskiej Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Mozarteum Saal w Salzburgu, Musikverein w Wiedniu, Kioi Hall w Tokio czy Guri Art Hall w Seulu.
Duo Wolańska/Gajda ma na swoim koncie szereg prestiżowych nagród i wyróżnień. Jest laureatem m.in.: Złotego Medalu na 4. Manhattan International Music Competition (2019), I nagrody na 1. Vienna International Music Competition (2019), I nagrody na Salzburg Grand Prize Virtuoso International Music Competition (2018), I nagrody na 54. Internationaler Akkordeonwettbewerb Klingenthal (2017),
I nagrody Top Winner na XXV Ibla Grand Prize World Music Competition w Ragusie/Sycylia (2016), I nagrody na Val Tidone International Music Competitions / Włochy (2015). W 2018 roku muzycy otrzymali medialną nagrodę: Medal Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego w kategorii muzyka klasyczna: za kunszt artystyczny, który warsztatowo stoi na niezwykle wysokim poziomie, ale odznacza się także świeżym i oryginalnym podejściem interpretacyjnym.

W ich repertuarze można usłyszeć muzykę napisaną oryginalnie na ten skład oraz szereg autorskich transkrypcji: od muzyki barokowej po współczesne tango. Julia i Michał – doktorzy sztuk w dyscyplinie instrumentalistyka – są absolwentami Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu z klas: fortepianu prof. Waldemara Andrzejewskiego oraz akordeonu prof. Jerzego Kaszuby. Jako duet doskonalili swoje umiejętności gry kameralnej pod kierunkiem: prof. Laury Kluwak-Sobolewskiej (Polska), prof. Teresy Adamowicz-Kaszuby (Polska), prof. Mie Miki (Japonia), prof. Stefana Hussonga (Niemcy), prof. Geira Draugsvolla (Dania), prof. Ivano Battistona (Włochy).

Na działalność artystyczną muzyków składają się ponadto liczne koncerty solowe jak i solowe z orkiestrą oraz prowadzenie kursów mistrzowskich. Są także jurorami na międzynarodowych konkursach instrumentalnych. W 2021 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się debiutancka płyta Duo Wolańska/Gajda Transkrypton z autorskimi aranżacjami arcydzieł muzyki klasycznej (Lutosławski, Strawiński, Franck, Czajkowski, Rimski-Korsakow, Piazzolla).

Ankieta: Julia Wolańska-Gajda

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Morze.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Weterynarzem lub baletnicą.

Za największy sukces artystyczny uważam
Widzieć te same twarze po raz kolejny na naszych koncertach.

Człowiek, którego podziwiam
Martha Argerich.

Co lubię czytać
Fikcję, biografie, fantastykę.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Sergiusza Rachmaninov’a i Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenc’a.

 

Ankieta: Michał Gajda

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Malediwy.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Elektronikiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Koncert w Carnegie Hall.

Człowiek, którego podziwiam
Moja żona.

Co lubię czytać
Lubię być na bieżąco z nowościami/nowinkami ze świata muzyki i technologii.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
VI Sonata organowa d-moll op. 65 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego.

Projekt i realizacja: netkoncept.com