Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Nizioł – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’) Wykonanie [...]
1 października 2022 r. (sobota) Serdecznie zapraszamy na ogólnopolski Weekend seniora z kulturą w Filharmonii Opolskiej. Czekają na Państwa: godz. 15:00 zwiedzanie Filharmonii Opolskiej od [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Arielle Beck – fortepian Jakub Montewka – dyrygent W programie: Hugo Ulrich – Fest-Ouvertüre op. 15 (8') Ludwig van Beethoven – I [...]
Alicja Majewska Włodzimierz Korcz Warsaw String Quartet O repertuarze: Podczas koncertu w Filharmonii Opolskiej zabrzmią utwory promujące płytę Żyć się chce. Artystka w typowy dla [...]
MagDuś Duo Magdalena Duś – fortepian Bartłomiej Duś – saksofon Justyna Stanek – obój W programie: Maurice Ravel – Ma mere l’oye Francis Poulenc – [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
APEIRON TRIO Piotr Kosarga – skrzypce Jan Czaja – wiolonczela Hanna Lizinkiewicz – fortepian W programie: Henryk Wieniawski, Aleksander Zarzycki, Jan Adam Maklakiewicz, Fryderyk [...]
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Radosław Bolewski – wokal, perkusja Maciej Tubis – fortepian, syntezator basowy W programie Muzyka Grzegorza Ciechowskiego w jazzowej odsłonie Bolewski & Tubis to duet jakiego [...]
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
O repertuarze:
Muzyka Karaimów jest bardzo ważną częścią wielowiekowej świeckiej kultury najmniejszej mniejszości w Polsce. W poszukiwaniu źródeł i świadectw praktyki muzycznej wśród społeczności karaimskiej trzeba sięgnąć do historii Krymu, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wileńszczyzny oraz Polski XIX i XX w. Dziś pieśni pozostają w ulotnej pamięci najstarszych Karaimów zamieszkałych w rozproszeniu oraz w nielicznych świadectwach materialnych – archiwalnych nagraniach zachowanych w karaimskich kolekcjach prywatnych.
„Najmniejsza mniejszość” mówi się o Karaimach, bo rzeczywiście ich liczba w Polsce może sięgać najwyżej 200 osób. Ze względu na kosmopolityczny charakter społeczności karaimskiej w odkrywaniu ich tożsamości, historii i – w końcu – kultury niezbędna jest mapa. Warszawa, Łuck, Troki, Halicz, Wilno, Kijów czy miasta Krymu – pieśni tak, jak twórcy czy późniejsi wykonawcy, wiążą się z miejscami, których historię współtworzyła karaimska mniejszość. Znalazły się one na karaimskiej mapie w sieci. Do nich też nawiązują utwory w interpretacji Karoliny Cichej oraz wykonaniu samych Karaimów.
Muzyka Karaimów czerpie inspiracje z litewskich i krymskich tradycji muzycznych, słychać też wpływy ukraińskie, rosyjskie czy polskie.
Karolina Cicha jest już specjalistką w odkrywaniu dźwiękowego i tekstowego bogactwa kultur mniejszości. To też ona przywraca ducha tych pieśni, w twórczy sposób integruje karaimską, orientalną tradycję ludową ze swoją współczesną wrażliwością. “Diwa polskiego folku”, jak czytamy o niej w mediach, była nominowana z zespołem do Fryderyka 2021 w kategorii Muzyka Świata. Jest wokalistką, kompozytorką i multiinstrumentalistką, zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Od lat podąża w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. Wieloma językami (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego czy Jidyszland (2015) opartą na twórczości poetów żydowskich. W płycie Jeden – wiele (2018) Cicha postanowiła spenetrować sakralne dziedzictwo swojego rodzinnego Podlasia, natomiast w nominowanych do nagrody Fryderyka Tanach (2020) – taneczne dziedzictwo swego regionu. Z kolei w projekcie online Karaimska Mapa Muzyczna (2020/2021) przedstawiła pierwszą monografię najmniej licznej mniejszości narodowej w Polsce. Cicha ze swą muzyką odwiedziła festiwale w Europie, Azji i Ameryce. Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak Kayah&Transoriental Orchestra, Shannon, Same Suki czy Cicha&Spółka poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhranie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także arteterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem. Karolina Matuszkiewicz – multiinstrumentalistka w zakresie instrumentów smyczkowych i wokalistka, specjalizuje się w grze na fideli płockiej, suce biłgorajskiej, kobyzie, kemancze i na skrzypcach. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Współpracuje z Kapelą ze wsi Warszawa, Marią Pomianowską, Nikolą Kołodziejczykiem i Karoliną Cichą.
A to ciekawostka!
Czym różni się perkusista lub perkusistka od perkusjonisty i perkusjonistki? Otóż perkusista zwany również bębniarzem to muzyk grający na tak zwanym zestawie perkusyjnym. Jest sercem sekcji rytmicznej większości bandów. Nazwa perkusista może być również rozumiana w sensie klasycznym, wówczas oznacza muzyka grającego solo lub w orkiestrach na wielu rodzajach instrumentów perkusyjnych, takich jak kotły, talerze, trójkąt, werbel, marimba, ksylofon czy dzwonki. Z kolei perkusjonista to muzyk dopełniający sekcję rytmiczną, grający na innego rodzaju instrumentach perkusyjnych, takich jak: conga, bongosy, djembe, darabuka, cajon, tamburyn, shaker, chimes i wielu innych. W zależności od stylu muzycznego rola perkusjonisty jest różna. Czasem wymaga umiejętności dyskretnego wypełnienia przestrzeni między zestawem perkusyjnym, a gitarą basową. Jednak innym razem
to perkusjoniści tworzą samodzielną sekcję bez wsparcia muzyka grającego na zestawie perkusyjnym, a nawet bez gitarzysty basowego.