Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł
Miejsca do sprzedaży na Sali koncertowej zostały wyznaczone zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Mariusz Nowak – waltornia
Sławomir Chrzanowski – dyrygent
W programie:
Joseph Haydn – Symfonia A-dur nr 14 (16′)
Wolfgang Amadeus Mozart – II Koncert waltorniowy Es-dur KV 417 (14′)
Joseph Haydn – Symfonia G-dur nr 94 Niespodzianka (25′)
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
Mariusz Nowak – waltornia
Urodzony w 1986 roku w Oświęcimiu naukę gry na waltorni rozpoczął w wieku 12 lat w Szkole Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu w klasie mgr. Krzysztofa Paluchowskiego. Edukację muzyczną kontynuował następnie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej w klasie mgr. Mariusza Ziętka i mgr. Tadeusza Tomaszewskiego, następnie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wiesława Grochowskiego oraz prof. Damiana Walętka. Był uczestnikiem kursów mistrzowskich oraz warsztatów muzycznych w Polsce i zagranicą. Doskonalił swój kunszt m.in. pod kierunkiem Dale Clevengera, Jamesa Thatchera, Willa Sandersa, Xiao-Ming Han, Davida Hoovera.
Moje ulubione miejsce na ziemi to:
Beskidy.
Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
architektem.
Za największy sukces artystyczny uważam
serię koncertów z Krystianem Zimermanem.
Człowiek, którego podziwiam
Mścisław Rostropowicz.
Co lubię czytać
książki historyczne.
Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Śmierć Azy Edwarda Griega.
Sławomir Chrzanowski – dyrygent
Urodził się w Rybniku na Śląsku. Studia muzyczne odbył w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie w 1986 roku ukończył Teorię Muzyki, a w 1989 Dyrygenturę Symfoniczną w klasie prof. Karola Stryi. Już podczas studiów rozpoczął współpracę z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku, z którym dokonał kilku światowych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych.
W latach 1985-1990 prowadził orkiestry- kameralną i symfoniczną Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach. Wraz z tymi zespołami uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych ( Festiwal Orkiestr Kameralnych w Ahrensburgu – Niemcy, ”Musica senza frontiere” w Bolonii-Włochy),występował także w Berlinie na specjalnym koncercie z okazji 50 rocznicy wybuchu II wojny światowej.
W 1987 roku brał udział w Międzynarodowym Kursie dla Młodych Dyrygentów w Weimarze (u prof. Kurta Sanderlinga),gdzie prowadził koncert finałowy. W 1991 roku uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Trento.
W 1990 roku w wyniku konkursu objął stanowisko Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej, którą prowadzi do dziś. Razem z tą orkiestrą dał ponad 2800 koncertów na różnych estradach w kraju i za granicą.
Dyrygował na festiwalach ( „Gaude Mater” w Częstochowie, ”Viva il canto” w Cieszynie, ”Zabrzański Festiwal Muzyki”, Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, „Silesia-Pradziad” w Kędzierzynie, Trnawska Wiosna Muzyczna w Trnawie,”Chopin Festival” w Gaming (Austria) „Pro Baltica” w Toruniu, Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal w Łańcucie, Żartu Muzycznego w Nowym Sączu i in.)Wielokrotnie dyrygował imprezami cyklicznymi-„Nieszpory ludźmierskie”, ”Koncert trzech polskich tenorów”. Ponad 90 razy prowadził koncerty-również wielkie imprezy charytatywne -z udziałem największego polskiego tenora Wiesława Ochmana. Dokonał kilkunastu nagrań CD, a także rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Ze swoją orkiestrą występował za granicą – w Rosji, Niemczech, Czechach, Austrii, Ukrainie, Słowacji, Rumunii i Japonii.
W latach 1991-1995 był Dyrektorem Artystycznym Filharmonii w Rybniku.
Dyrygował ponad 70 orkiestrami na świecie, w tym wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi,
z którymi nadal prowadzi stałą współpracę, a także NOSPR w Katowicach i Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie. Regularnie występuje z orkiestrami czeskimi- Filharmonii Ostrawskiej, Morawskiej w Ołomuńcu oraz Karlovych Varów, a także zespołami operowymi w Krakowie, Bytomiu, Gdańsku, Białymstoku, Łodzi i Lwowie. Współpracuje z teatrami muzycznymi, w 2006 r. przygotował premierę „Wesołej wdówki” Lehara w Warszawie, zaś w roku 2019”Kandyda” Bernsteina w Krakowie.
Podczas swoich koncertów dokonał wielu światowych prawykonań utworów, m.in. Bogusława Schaeffera, Romualda Twardowskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Gheorge Zamphira i in.
Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej, oraz zajęcia w mistrzowskiej klasie dyrygentury.(Northwestern University Chicago i Mary Washington College Fredericksburg) Jest honorowym dyrygentem MWC Symphony Orchestra we Fredericksburgu(USA). W 2002 wystąpił w słynnych salach koncertowych Ameryki – Carnegie Hall w Nowym Jorku z koncertem muzyki polskiej, oraz Orchestra Hall w Chicago – z koncertem Trzech Polskich Tenorów inaugurującym nowy sezon koncertowy Paderewski Symphony Orchestra. Od roku 2004 stale współpracuje ze słynną orkiestrą Chicago Philharmonic, zaś w roku 2005 zadebiutował w Chinach prowadząc Wuhan Symphony Orchestra. Jest jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Od 2016 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Ave Maria” w Czeladzi.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień- m.in.- Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji, Złotej Odznaki- Zasłużony dla Województwa Śląskiego, Nagrody Prezydenta RP za długoletnią służbę, ”Gloria Artis”, Nagrody Kulturalnej Prezydenta Zabrza, Lider z powołania- Nagroda magazynu Why Story.
Ankieta:
Moje ulubione miejsce na ziemi to:
Mój dom
Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Podróżnikiem
Za największy sukces artystyczny uważam
Całe moje artystyczne życie i te ponad 3500 koncertów w tym czasie
Człowiek, którego podziwiam
Jan Paweł II
Co lubię czytać
Macieja Siembiedę i Ryszarda Ćwirleja
Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Nie mam pojedynczego utworu, jest ich sporo, w różnych gatunkach i różnych epok