Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
1
2
3
4
6
7
8
9
13
15
16
18
20
22
23
27
29
30
1
2
Organy w samo południe
05.05.2024    
12:00 - 13:30
Moisés Santiesteban Pupo – organy W programie: Marian Sawa – Entrada Festiva Paul Hindemith –  II Sonata organowa Marian Sawa – Fuga-Bolero Juan Piñera – [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Harfa? Najlepiej dwie!
10.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Juliusz Wesołowski – harfa Carlos Roberto Peña Montoya – harfa Wojciech Rodek – dyrygent W programie*: Maciej Małecki – Concertino w dawnym [...]
Navarrete Sefardi Project – podróż po muzyce żydowskiej
11.05.2024    
19:00 - 21:00
Magda Navarrete – wokal, taniec Wojciech Braszak – saksofon Maciej Szczyciński – kontrabas Marek Fedor – instrumenty perkusyjne Andrzej Lewocki – gitara flamenco Mateusz Pliniewicz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Jakub Głombik, Jakub Karmelita, Maria Kopyto – organy ks. Grzegorz Poźniak – Mistrz Haas Tomasz Brosz – Florian [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Jubileusz 80-lecia urodzin Maestro Antoniego Wita
17.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Tomasz Strahl – wiolonczela Antoni Wit – dyrygent W programie: Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (41’) Robert Schumann – [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Potęga i (nie)powaga
24.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Gabriel Fauré – Pawana op. 50 (6’) Joseph Jongen – Symphonie concertante [...]
Koncert Symfonicznej Orkiestry Dętej Májovák Karviná w Filharmonii Opolskiej
25.05.2024    
18:00 - 19:30
Symfoniczna Orkiestra Dęta Májovák Karviná (Czechy) Dominik Bunc – obój Filip Urban – dyrygent Anna Bangoura – prowadzenie koncertu W programie: Thomas Doss – Grande [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
26 czerwca 2022, niedziela | 18:00
Koncert finałowy obchodów 70-lecia Filharmonii Opolskiej
Weekend kończący obchody 70-lecia Filharmonii Opolskiej / STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Janusz Wawrowski – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

Mikołaj Rykowski
– prowadzenie koncertu

W programie:
Aleksander KościówUwertura jubileuszowa (Prawykonanie kompozycji zamówionej przez Filharmonię Opolską) (8’)
Ignacy Feliks Dobrzyński – Wielka fantazja na motywach z opery Monbar, czyli Flibustierowie op. 36 (16’)
Charles GounodBachanalia z opery Faust (3’)
Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Faust Ch. Gounoda op. 20 (16’)
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (30’)

O repertuarze:
Książki programowe Filharmonii Opolskiej powstają od 2016 roku – po raz pierwszy jednak w repertuarze znalazł się utwór… który w momencie pisania tych słów jeszcze nie istnieje. Ostatni i najważniejszy koncert 70. sezonu artystycznego zainauguruje bowiem Uwertura jubileuszowa, zamówiona u Aleksandra Kościowa dla uczczenia jubileuszu istnienia Filharmonii. Kościów jest pochodzącym z Opola współczesnym polskim kompozytorem i prozaikiem. Od 2016 roku pełni funkcję prorektora do spraw studenckich i dydaktyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego powieści bywają określane mianem polskiego realizmu magicznego. O tym czy Uwertura jubileuszowa okaże się bliska temu nurtowi, czy też raczej stylistyką nawiąże do poruszająco prostych Gorzkich żali na białe głosy, zespół wiolonczel i perkusję z 2010 roku, słuchacze będą mogli przekonać się w przededniu 70. rocznicy pierwszego koncertu Opolskiej Orkiestry Symfonicznej.
Repertuar tamtego historycznego wieczoru swoją konstrukcją nie przypominał typowego koncertu filharmonicznego (uwertura, koncert solowy, symfonia). Stanowił raczej rodzaj muzycznego kalejdoskopu, w którym różne formy i gatunki złożyły się na dobrze zaprojektowaną całość. Program niniejszego koncertu opiera się na podobnej idei. W jego centrum znajdują się dwie wirtuozowskie fantazje na tematy operowe, ze skrzypcami w roli głównej.
Najpierw Feliks Ignacy Dobrzyński, który w rok po ukończeniu swojej jedynej opery Monbar wrócił do jej motywów i utkał z nich autorską Wielką fantazję w stylu brillant. Pierwsze takty mogą co prawda wywołać delikatny uśmiech i skojarzenie z mozartowskim Weselem Figara, ale później pojawiają się pomysły, których nie powstydziłby się sam Paganini: liczne staccata, szybkie pasaże, przebiegi dwudźwiękowe, tkliwe melodie czy skoczne arpeggia – a wszystko to (oczywiście) z wykorzystaniem pełnej skali instrumentu.
Nie da się ukryć, że szerzej znane publiczności mogą być tematy z innej XIX-wiecznej opery. Mowa tu o muzyce z Fausta Charlesa Gounoda, która zainspirowała najpopularniejszego polskiego skrzypka w historii – Henryka Wieniawskiego. Orkiestrowy wstęp do dzieła zaczyna się niemal tymi samymi dźwiękami co pierwsza scena opery, kiedy to Faust, niemłody naukowiec, poddaje swoje dotychczasowe życie krytycznej ocenie. Kolejne segmenty Fantazji to wirtuozowskie, ale niepozbawione dramatyzmu i głębi opracowanie sześciu innych arii z francuskiej opery. Skrzypcowe Fantazje oddzieli baletowy (a co za tym idzie – instrumentalny) fragment z Fausta. Bachanalia z piątego aktu to obraz orgiastycznego tańca, w którym biorą udział Mefistofeles i Faust otoczeni przez wiedźmy w Noc Walpurgi.
Ostatnie dźwięki 70. sezonu należeć będą do Witolda Lutosławskiego. Zanim odwilż polityczna w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku pozwoliła mu na eksperymenty stylistyczne i poszukiwanie nowych sposobów muzycznego wyrazu, powstała jedna z jego najpopularniejszych i najbardziej udanych kompozycji: Koncert na orkiestrę. Z trzech barwnych części przebija polski folklor (zwłaszcza z okolic Mazowsza), a najdłuższa i najciekawsza z nich, Passacaglia, toccaca e corale nawiązuje także do form muzyki barokowej. Całość odznacza się wyjątkowo wysokim stopniem spójności i dopracowania, dzięki czemu Koncert, młodszy od Filharmonii Opolskiej o zaledwie dwa lata, jest do dziś równie chętnie słuchany co wykonywany.

A to ciekawostka!
27 czerwca 1952 odbył się pierwszy koncert Opolskiej Orkiestry Symfonicznej, która – po kilkukrotnych zmianach nazwy – od 1972 funkcjonuje jako Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera. Tamtego piątkowego wieczoru muzycy grali pod batutą Jerzego Młodziejowskiego i wykonali kompozycje Elsnera, Moniuszki, Noskowskiego, Szymanowskiego oraz samego Młodziejowskiego. Dokładnie tego samego dnia w Toruniu urodził się znany polski aktor, reżyser i scenarzysta – Bogusław Linda.

 

fot. Fabrizio Maltese

Janusz Wawrowski – skrzypce

Jest uważany za jednego z najlepszych polskich skrzypków swojego pokolenia – dwukrotny laureat Nagrody Fryderyka, odznaczony przez Ministerstwo Kultury RP medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, jeden z najmłodszych profesorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W hołdzie jego wysiłkom na rzecz promocji kultury polskiej na świecie otrzymał na dożywotnie użytkowanie od mecenasa Romana Ziemiana skrzypce „Polonia” Antonia Stradivariego (1685).

Ostatnio Janusz odbył dużą trasę po Stanach Zjednoczonych pod batutą Giancarlo Guerrero, debiut kameralny w Wigmore Hall i symfoniczny w Elbphilharmonie z Hamburger Symphoniker pod batutą Patricka Hahna, powrócił do Seoul Arts Center w Korei Południowej oraz kontynuuje współpracę z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Grzegorza Nowaka.

W sezonie 21/22 Janusz zadebiutuje z Orquesta Clásica Santa Cecilia w Madrycie również pod dyrekcją Nowaka, zagra z Transylwańską Państwową Orkiestrą Filharmonii w Klużu-Napoce na Festiwalu Eufonie i powróci m.in. do Filharmonii Krakowskiej i Opolskiej.

Jego najnowsza płyta Warner Classics „Phoenix” (marzec 2021), nominowana do nagrody Opus Klassik oraz PdSK, łączy koncert Czajkowskiego z koncertem Ludomira Różyckiego – utwór ten nigdy nie był wykonywany za życia kompozytora, został zakopany podczas Powstania Warszawskiego, a później odnaleziony i ukończony przez Janusza, który obecnie z dumą prezentuje ten historyczny i autentycznie nowoczesny polski utwór na całym świecie.

https://www.wawrowski.com/pl/

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

nasz ogródek.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

lekarzem, przyrodnikiem lub astrofizykiem.

Za największy sukces artystyczny uważam

rozwój artystyczny do końca życia.

Człowiek, którego podziwiam

Rodzice, Albert Einstein, Michał Heller.

Co lubię czytać

Dobrą fantastykę, szczególnie naukową.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Gurre-Lieder Arnolda Schoenberga.

 

Partner koncertu:

Partner medialny:

Współpraca redakcyjna:

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com