Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
23
24
25
27
28
1
Z książką na pulpicie
10.09.2023    
15:00 - 16:00
Uczniowie i Chór Dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Stefania Kazana-Burczyk – akompaniament czytają: ks. Grzegorz Poźniak, Ewelina Szendzielorz i Katarzyna Wybraniec   Filharmonia [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Koncert w ramach 31. Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga Van Beethovena w Głogówku
22.09.2023    
19:15 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent   W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama (7') Witold Maliszewski – Suita [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Inauguracja 72. Sezonu Filharmonii Opolskiej
29.09.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Janusz Wawrowski – skrzypce Maciej Lamm – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama [...]
Odnaleziona muzyka Śląska Opolskiego cz. 2
30.09.2023    
18:00 - 19:30
Koncert kameralny w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa oraz Weekendu seniora z kulturą. Musica Vena Roots Joanna Widawska – skrzypce Małgorzata Rędzińska – altówka Mariusz Pucia [...]
Organy w samo południe
01.10.2023    
12:00 - 13:30
Adam Tański – organy W programie: F. Liszt, R. Schumann, E. Grieg, J. Sibelius, A. Tański Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie [...]
11 marca 2023, sobota | 19:00
Wieczór dla kobiet. Moje dłonie – poezja żydowskich poetek
Miejsce: Klub muzyczny

Patrycja Betley – bodhrán, cajón, udu, frame drums, doira, daff, handpan, elektronika-ableton
Maja Miro – poprzeczne flety historyczne, flet współczesny, flet prosty basowy, elektronika-looper

W programie:
muzyka inspirowana fascynującymi wierszami poetek jidysz, które w ostatnich latach wydane zostały w języku polskim. Twórczość ta jest zwierciadłem ważnych procesów, dzięki którym kobiety uzyskały możliwość działania zgodnie ze swoją wrażliwością, potrzebami, pragnieniami i możliwościami.

 

Punktem wyjścia do projektu MAJNE HENT są fascynujące wiersze poetek jidysz, wydane w ostatnich latach w języku polskim. Twórczość ta jest zwierciadłem ważnych procesów, dzięki którym kobiety uzyskały możliwość działania zgodnie ze swoją wrażliwością, potrzebami, pragnieniami i możliwościami.

Jedna z autorek przekładów wierszy z języka jidysz, Joanna Lisek, zwróciła uwagę na bardzo ciekawy wątek wiążący tę literaturę – odnoszenie się autorek do kobiecych dłoni:

W judaizmie silnie akcentowana jest rola kobiecych rąk, co ma związek z jego patriarchalnym porządkiem. Talmud, podając przyczyny odsunięcia kobiet od przywileju i obowiązku studiowania Tory, wyjaśnia, że mądrość niewiasty spoczywa w jej rękach, nie głowie. (…) Bardzo istotny jest także gest unoszenia rąk nad głowę.

W twórczości poetek jidysz gest ten staje się znakiem więzi z wcześniejszymi pokoleniami kobiet żydowskich, jeden z elementów dziedzictwa przekazywanego córce przez matkę. Nowoczesna kobieta żydowska, przemawiająca w utworach wielu poetek, chce się często od niego uwolnić, ale ono wraca, tkwiąc w tak głębokich pokładach osobowości, że nie można nimi zarządzać za pomocą woli.

Dłonie są tutaj także innymi znakami, które w sposób uniwersalny opisują kondycję kobiety i kobiecości w kontekście kultury. (…) Tkają kreują, przywracają harmonię światu.

Wiele z tych tematów odnajdujemy w naszym życiu. Stąd wzięła się idea napisania i nagrania muzyki, która poszerza, interpretuje, odnosi się do najważniejszych dla nas wierszy.

 

Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak „Kayah&Transoriental Orchestra” czy „Cicha&Spółka”. Współpracuje z Leszkiem Możdżerem. Poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhránie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także autoterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem.

 

Maja Miro Wiśniewska – multi-flecistka specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka, kompozytorka. Absolwentka Konserwatorium w Amsterdamie i Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendystka programu Rządu Holenderskiego Top Talent, Ministra Kultury RP, Prezydenta Miasta Gdańska oraz wielu innych.

Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz prezesem Fundacji SILVA RERUM, organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście, współpracuje także z zespołami instrumentów historycznych.

Nagrała kilkanaście płyt z muzyką barokową, współczesną i folkową.

Od wielu lat realizuje projekty o tematyce żydowskiej, wykonuje także muzykę do filmów niemych.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com