Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
5
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
Ramię w ramię – arcydzieła kameralistyki
09.06.2023    
19:00 - 20:30
Jarosław Nadrzycki – skrzypce Katarzyna Budnik – altówka Adam Krzeszowiec – wiolonczela Muzycy Filharmonii Opolskiej: Donata Mżyk-Pocitari, Andrii Kreshchenskyi, Małgorzata Sosnowska, Maciej Wachowski – skrzypce [...]
Fiesta na rozpoczęcie lata
10.06.2023    
19:00 - 21:00
 Nando Del Rio & TimbaPlaya Niespełna tydzień przed zakończeniem 71. sezonu artystycznego, zapraszamy na prawdziwie latynoską fiestę. Czerwcowy, zamykający cykl Muzyka świata, koncert pozwoli nam [...]
Zakończenie 71. Sezonu Artystycznego
16.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Kuszlik – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie*: Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (41') Richard Strauss – [...]
11 marca 2023, sobota | 19:00
Wieczór dla kobiet. Moje dłonie – poezja żydowskich poetek
Miejsce: Klub muzyczny

Patrycja Betley – bodhrán, cajón, udu, frame drums, doira, daff, handpan, elektronika-ableton
Maja Miro – poprzeczne flety historyczne, flet współczesny, flet prosty basowy, elektronika-looper

W programie:
muzyka inspirowana fascynującymi wierszami poetek jidysz, które w ostatnich latach wydane zostały w języku polskim. Twórczość ta jest zwierciadłem ważnych procesów, dzięki którym kobiety uzyskały możliwość działania zgodnie ze swoją wrażliwością, potrzebami, pragnieniami i możliwościami.

 

Punktem wyjścia do projektu MAJNE HENT są fascynujące wiersze poetek jidysz, wydane w ostatnich latach w języku polskim. Twórczość ta jest zwierciadłem ważnych procesów, dzięki którym kobiety uzyskały możliwość działania zgodnie ze swoją wrażliwością, potrzebami, pragnieniami i możliwościami.

Jedna z autorek przekładów wierszy z języka jidysz, Joanna Lisek, zwróciła uwagę na bardzo ciekawy wątek wiążący tę literaturę – odnoszenie się autorek do kobiecych dłoni:

W judaizmie silnie akcentowana jest rola kobiecych rąk, co ma związek z jego patriarchalnym porządkiem. Talmud, podając przyczyny odsunięcia kobiet od przywileju i obowiązku studiowania Tory, wyjaśnia, że mądrość niewiasty spoczywa w jej rękach, nie głowie. (…) Bardzo istotny jest także gest unoszenia rąk nad głowę.

W twórczości poetek jidysz gest ten staje się znakiem więzi z wcześniejszymi pokoleniami kobiet żydowskich, jeden z elementów dziedzictwa przekazywanego córce przez matkę. Nowoczesna kobieta żydowska, przemawiająca w utworach wielu poetek, chce się często od niego uwolnić, ale ono wraca, tkwiąc w tak głębokich pokładach osobowości, że nie można nimi zarządzać za pomocą woli.

Dłonie są tutaj także innymi znakami, które w sposób uniwersalny opisują kondycję kobiety i kobiecości w kontekście kultury. (…) Tkają kreują, przywracają harmonię światu.

Wiele z tych tematów odnajdujemy w naszym życiu. Stąd wzięła się idea napisania i nagrania muzyki, która poszerza, interpretuje, odnosi się do najważniejszych dla nas wierszy.

 

Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak „Kayah&Transoriental Orchestra” czy „Cicha&Spółka”. Współpracuje z Leszkiem Możdżerem. Poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhránie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także autoterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem.

 

Maja Miro Wiśniewska – multi-flecistka specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka, kompozytorka. Absolwentka Konserwatorium w Amsterdamie i Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendystka programu Rządu Holenderskiego Top Talent, Ministra Kultury RP, Prezydenta Miasta Gdańska oraz wielu innych.

Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz prezesem Fundacji SILVA RERUM, organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście, współpracuje także z zespołami instrumentów historycznych.

Nagrała kilkanaście płyt z muzyką barokową, współczesną i folkową.

Od wielu lat realizuje projekty o tematyce żydowskiej, wykonuje także muzykę do filmów niemych.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com