Filharmonia Opolska - logo
TO NIE TYLKO DŹWIĘK, TO WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS.
67. SEZON ARTYSTYCZNY FILHARMONII OPOLSKIEJ
Repertuar
Strzałka w lewo Październik 2018 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
18 maja 2018, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny Kai Bumann – dyrygent HERBERT PIANO TRIO
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Kai Bumann
– dyrygent
HERBERT PIANO TRIO
Joanna Kreft
– skrzypce
Dominik Płociński – wiolonczela
Bartłomiej Wezner – fortepian

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Cosi fan tutte
Ludwig van Beethoven – Koncert potrójny C-dur op. 56
Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200

Miejsce: Sala koncertowa

Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera uczestniczy w programie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.





Podczas koncertu odbędzie się kwesta na rzecz Opolskiego Hospicjum Betania.

 

Trzech wiedeńczyków – choć tym razem nie w typowym zestawieniu klasyków wiedeńskich – to koncertowa pochwała niemoralności. I kto mówi, że w filharmoniach gra się muzykę poważną?

Cosi fan tutte to dwuaktowa opera buffa, którą Mozart skomponował na rok przed śmiercią. Tytuł Tak czynią wszystkie dopełnia wiele mówiące zdanie: ...czyli szkoła kochanków. Amadeusz pracując nad muzyką do rubasznego libretta Lorenza da Ponte musiał czuć się jak ryba w wodzie – sam wysoko cenił uciechy życia, co dość dosadnie ukazuje słynny film Miloša Formana. Uwertura do Cosi fan tutte otworzy koncert, w którym Filharmoników Opolskich poprowadzi Kai Bumann, niemiecki dyrygent o silnych związkach z Polską i wytrawny znawca muzyki epoki klasycyzmu.

Zachowując perfekcyjną chronologię zdarzeń, w centrum wieczoru znajdzie się Koncert potrójny C-dur Ludwiga van Beethovena. Koncerty pisane dla grup solistów były domeną barokowych twórców, gdyby jednak zapytać obytego melomana o najsłynniejszy koncert dla trojga solistów – z pewnością bez wahania wymieniłby nazwisko Beethovena. Skrzypce, wiolonczela i fortepian tworzą w muzyce kameralnej najpopularniejszy (wraz z kwartetem smyczkowym) i zupełnie samowystarczalny skład zespołu. Kiedy zespół taki zasiada przed orkiestrą, powstaje zupełnie nowa jakość brzmienia łącząca wysokiej próby kameralistykę z tym wszystkim, co cenimy w grze solistów. Na scenie Filharmonii Opolskiej Koncert potrójny C-dur wykonają muzycy, którzy pracują razem na co dzień, tworząc formację o intrygującej nazwie: Herbert Piano Trio.

Miłosne podboje gniewnego Beethovena pozostawiły trwały ślad w jego dziennikach i zeszytach korespondencyjnych, z których korzystał po utracie słuchu. A co z sympatycznym Franciszkiem Schubertem? Fritz Spiegel, autor książki Miłości wielkich kompozytorów pisze tak: „Komponował szczerą i żarliwą muzykę, ale nie pozostawił po sobie ani jednego miłosnego listu.” Schubert nawet w swoim pamiętniku skreślił jedynie słowa dotyczące fascynacji... muzyką Mozarta. O jego uczuciowości (nie zawsze idącej w parze z moralnością) świadczy kilkaset miłosnych pieśni oraz fakt, iż umarł na syfilis mając zaledwie trzydzieści jeden lat. III Symfonia D-dur jest taka jak sam Schubert – skromna, ale promienna. Wiodący w wielu miejscach klarnet przydaje partyturze uroku i gracji. Tej muzyki po prostu przyjemnie się słucha. A przyjemność to w życiu całkiem istotna sprawa.

 



KAI BUMANN

Urodził się w Berlinie w 1961. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986–1992, jako dyrygent, współpracował na stałe z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami, m.in. takich oper, jak: Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza, Salome Straussa i Lulu Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego. Od wielu lat jest blisko związany z polską sceną i estradą muzyczną. Po zdobyciu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w 1994 rozpoczął, trwającą do dziś, współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, Pasja wg św. Łukasza Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery takie, jak: Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulik sewilski Rossiniego, Tosca Pucciniego czy Aida Verdiego. W 1997 objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem tym przygotował premiery m.in.: Czarodziejskiego fletu i Don Giovanniego Mozarta, Balu maskowego Verdiego oraz Czarnej maski Pendereckiego. W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998–2003 gościł regularnie w berlińskiej Deutsche Oper. Od początku 2004 do maja 2013 był stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął, przygotowując muzycznie premierę Falstaffa Verdiego (2003). Z zespołem WOK odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007, dyrygując operą Mozarta Don Giovanni. Od września 2008 do czerwca 2012 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W sezonach 2013 – 2015 Kai Bumann był pierwszym gościnnym dyrygentem w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Od września 2015 jest szefem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 2010 prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Gdańsku



Herbert Piano Trio
Powstałe jesienią 2013 roku Herbert Piano Trio, jako patrona przyjęło postać wielkiego polskiego poety Zbigniewa Herberta, rozpoczynając w 2014 roku współpracę z Fundacją im. Herberta w Warszawie. Zespół tworzą Bartłomiej Wezner – fortepian, Joanna Kreft – skrzypce i Dominik Płociński – wiolonczela. Muzycy są absolwentami wybitnych profesorów i artystów: Ewy Poblockiej, Marcina Baranowskiego i Andrzeja Bauera.
Trio zadebiutowało w Studiu Koncertowym  Polskiego Radia w Katowicach i od tego momentu stale poszerza repertuar, który obejmuje utwory od klasycyzmu do muzyki współczesnej.
W 2015 roku Bartłomiej Wezner wraz z Joanną Kreft, jako Herbert Duo, zostali laureatami  Academie de Musique w  Lozannie, International Chamber Music Competition "Premio Trio di Trieste" w Trieście oraz International Beethoven Competition w  Lusławicach. W kwietniu 2016 roku Herbert Piano Trio zostało półfinalistą prestiżowego 7. International Joseph Joachim Wettbewerb w Weimarze (Niemcy).
W 2015 roku zespół zakwalifikował się także  do udziału w  International Masterclasses w Bonn. Była to wyjątkowa okazja do uczestnictwa w lekcjach z Jean Paul Trio oraz Clivem Brownem, a także występu w sali Beethoven - Haus.
Specjalne miejsce w emploi Herbert Piano Trio zajmuje interdyscyplinarny projekt łaczący muzykę z recytacją wierszy Zbigniewa Herberta. Na styl wykonawczy zespołu największy wpływ miały zajęcia na kursach mistrzowskich oraz  lekcjach z Gregorem Siglem z Artemis Quartett oraz pianistą Marcinem Sikorskim.



Joanna Kreft (skrzypce)
Jest absolwentką, a obecnie asystentką prof. Marcina Baranowskiego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
W 2011 roku otrzymała dwie nagrody specjalne podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Za zdobycie Grand Prix Master Class & Music Festival w Pile w 2012 otrzymała nagrodę w postaci koncertów z orkiestrami polskimi.
Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, programów stypendialnych Młoda Polska i Jutting – Stiftung Stendal. Półfinalistka Międzynarodowych Konkursów im. Yehudi Menuhina w Oslo oraz im. Josepha Joachima w Hannoverze. W 2013 r. zakwalifikowała się Seiji Ozawa International Academy w Szwajcarii, pracując pod okiem Nabuko Imai, Sadao Harady, Pameli Frank oraz Kazuki Yamade.
Poszerza swoje zainteresowania o fidel, a także skrzypce barokowe, współpracując z Orkiestrą Arte dei Suonatori.
Jako solistka grała z takimi orkiestrami jak Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Aukso, Collegium F, Feel’Harmony, Münchener Kammerorchester, the State Youth Orchestra of Armenia.



Dominik Płociński

Solista i kameralista, laureat drugiej nagrody i nagród specjalnych IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, zwycięzca Koncertu Roku 2013, finalista konkursu Europejskiej Unii Nadawców „New Talent 2014”, stypendysta programu „Młoda Polska 2016”. Obecnie zastępca koncertmistrza wiolonczel Polskiej Orkiestry Radiowej.

Urodził się 24.05.1989 r. w Warszawie. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 8 lat pod kierunkiem prof. Michała Nyżnyka, w latach 2005-2008 był uczniem prof. Romana Hoffmanna. W 2011 r. uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem AMFN w Bydgoszczy w klasie prof. Andrzeja Bauera i as. Bartosza Koziaka, a w czerwcu 2013 r. dyplom magisterski z wyróżnieniem UMFC w Warszawie (klasa prof. A. Bauera). Uczestniczył w wielu kursach muzycznych prowadzonych przez profesorów takich jak Andrzej Bauer, Kazimierz Michalik, Andrzej Orkisz, Stanisław Firlej, Claus Reichardt, Michael Flaksman, Alexander Neustroev.

Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Słowacką Orkiestrą Radiową, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod batutą takich dyrygentów jak Marek Pijarowski, Rastislav Štúr, Marek Moś, Wojciech Semerau-Siemianowski, Rafał Janiak wykonując największe dzieła literatury wiolonczelowej.  Laureat i finalista wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. konkursu Europejskiej Unii Nadawców „New Talent 2014” w Bratysławie, IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, IV Konkursu Wiolonczelowego im. D. Poppera w Varpalocie (Węgry), Młodzieżowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu, Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze. W 2013 r. otrzymał Nagrodę Ministra Kultury zwyciężając w Koncercie Roku z najlepszymi studentami polskich uczelni muzycznych.

Płociński jest także aktywnym kameralistą. W latach 2011-2014 koncertował w duecie z pianistą Pawłem Arendtem zdobywając uznanie krytyki i publiczności. W 2013 roku wraz z Joanną Kreft (skrzypce) i Bartłomiejem Weznerem (fortepian) założył Herbert Piano Trio, które współpracuje z Fundacją im. Zbigniewa Herberta. Zespół był półfinalistą znaczących europejskich konkursów kameralnych (Weimar, Triest). Jest także członkiem Warszawskiej Grupy CELLONET oraz zespołu Hashtag Ensemble. Są to znakomite polskie formacje zajmujące się wykonawstwem muzyki współczesnej, która stanowi istotną część aktywności artystycznej Płocińskiego. Wraz z oboma zespołami jest regularnie zapraszany do udziału w znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Warszawska Jesień, „Premiery” we Lwowie, „Kody” w Lublinie, Artus Jazz Festival, Poznańska Wiosna, Festiwal Prawykonań w Katowicach. Ostatnio ukazały się nowe wydawnictwa obu grup – w listopadzie 2017 wyszedł debiutancki album zespołu CELLONET, a 14. maja 2018 miała miejsce premiera nowej płyty.



Bartłomiej Wezner (fortepian)
Zwycięzca (wraz z BMF Piano Trio) konkursów St Martin’s Chamber Music Competition w Londynie (2011), XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Thessalonikach (Grecja, 2010) oraz uczestnik ARD Musikwettbewerb w Monachium (2013). Wraz z Agatą Schmidt (mezzosopran) został Laureatem 50th International Vocal Competition, Hertogenbosch (2014, Holandia) w kategorii Lied Duo oraz III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2010). Laureat konkursów w Lozannie, Trieście i Lusławicach.
Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie
Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie(Czechy,2008).
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Ewy Pobłockiej. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux i Acte Préalable.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com