
Kwintet stroikowy Reedbeat
Mateusz Żurawski – obój
Piotr Thieu Quang – klarnet
Michał Ochab – saksofon
Karol Sikora – klarnet
Szymon Michalik – fagot
Katarzyna Karwaczyńska – prelegent
W programie:
Mieczysław Karłowicz – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 (18’)
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową (14’)
Tadeusz Baird – Colas Breugnon, suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem (12’)
Aleksander Tansman – Triptyque na orkiestrę smyczkową (18’)
Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Reedbeat odważnie sięga po dzieła polskich kompozytorów i nadaje im zupełnie nowe brzmienie. Warto zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku orkiestry smyczkowej, kwintet stroikowy to pięć instrumentów pochodzących z tej samej rodziny – owocuje to spójnym a zarazem wyjątkowo nieszablonowym i świeżym na polskiej scenie brzmieniem.
Pierwszy zespół złożony z pięciu instrumentów stroikowych powstał w 1985 roku i dopiero wtedy pojawiły się pierwsze dzieła oryginalnie napisane na ten skład wykonawczy. A mogły powstać już nawet 100 lat wcześniej! Powstanie saksofonu datowane jest na 1842 rok, co sprawia, że teoretycznie nawet Mieczysław Karłowicz mógł napisać dzieło przeznaczone na kwintet stroikowy. Wyraz liryki Serenady op. 2 wybitnie podkreśla śpiewność instrumentów dętych drewnianych.
Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz to pełne wirtuozerii dzieło, w którym surowość brzmienia jest podkreślana ciemnym, niskim brzmieniem dolnych partii kwintetu stroikowego – klarnetu basowego oraz fagotu. Aranżacja tego dzieła wykonana przez młodego polskiego kompozytora i saksofonistę, Michała Leśniaka, doskonale oddaje spektrum możliwości technicznych współczesnych instrumentów dętych.
Jednym z najchętniej wykonywanych utworów przez Reedbeat jest aranżacja Suity z czasów Holberga op. 40 Edvarda Griega, dlatego też w programie nie mogło zabraknąć dzieła, które jest wybitnie zbliżone swoim charakterem – opracowania Colas Breugnon. Suity w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem Tadeusza Bairda. Taneczność, zwiewność i lekkość francuskiego stylu, tak bliskiego wszystkim instrumentom dętym drewnianym, wyśmienicie oddaje aranżacja klarnecisty Reedbeat – Piotra Thieu Quanga.
Tryptyk Aleksandra Tansmana to dzieło, które doskonale oddaje żywiołowość zespołu Reedbeat. Neoklasyczne brzmienie podkreślone przejrzystą formą, wraz z niezwykle efektowną III. częścią Vivo, spaja zróżnicowany i zaskakujący słuchacza program koncertu.

Kwintet stroikowy Reedbeat
Kwintet stroikowy Reedbeat tworzy piątka przyjaciół, których połączyła chęć stworzenia oryginalnej formacji oraz pasja do muzyki kameralnej.
Niekonwencjonalne połączenie brzmienia pięciu instrumentów dętych spaja jeden element – stroik. Jest to mały fragment trzciny, służący do wprowadzania w drganie słupa powietrza znajdującego się wewnątrz instrumentu.
W kwietniu 2019 roku, Reedbeat, jako pierwszy kwintet stroikowy z Polski, dołączył do Worldwide Reed Quintet Network – sieci zrzeszającej najlepsze zespoły tygo typu z całego świata. Stowarzyszenie to zostało utworzone przez Calefax Reed Quintet.
Reedbeat w żywiołowy i energiczny sposób wykonuje muzykę wszystkich stylów i epok, często oryginalnie napisaną na inny skład wykonawczy. Młodzi wykonawcy posiadają w repertuarze utwory przeznaczone nie tylko na kwintet stroikowy, lecz również aranżacje dzieł m.in. napisanych na orkiestrę symfoniczną czy kwartet smyczkowy, którym nadają nowe brzmienie