Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
31
3
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
4
5
6
7
11
12
7:00 PM - DLA UKRAINY
13
14
15
16
17
18
19
20
21
23
7:00 PM - MICHAŁ BAJOR
24
25
26
27
28
30
1
Laureaci Konkursu Chopinowskiego
29.03.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aimi Kobayashi – fortepian / Laureatka IV nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021) Martín García García – fortepian / [...]
Laureaci Konkursu Chopinowskiego
30.03.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Kyōhei Sorita – fortepian / Laureat II nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021) Alexander Gadjiev – fortepian / Laureat [...]
Tańce i balety – ODWOŁANY
01.04.2022    
19:00 - 21:00
Szanowni Państwo, z przykrością informujemy, że z przyczyn niezależnych od Filharmonii Opolskiej, koncert kameralny 1 kwietnia 2022 r. został odwołany. Bilety zakupione na koncert podlegają [...]
FRANCUSKA. Chanson française – piosenka francuska
02.04.2022    
19:00 - 20:00
Justyna Bacz – wokal, gitara Mariusz Dubrawski – fortepian O repertuarze: Koncert FRANCUSKA. La chanson française tworzą najbardziej znane piosenki francuskich autorów i wykonawców, takich [...]
KONCERT RODZINNY
03.04.2022    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Wielki Post – Wielka Muzyka. Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza
Kammerchor der Humboldt-Universität (Berlin) Rainer Ahrens – przygotowanie chóru Chór Kameralny UAM w Poznaniu Krzysztof Szydzisz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – [...]
Wielki Post – Wielka Muzyka. Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza
Kammerchor der Humboldt-Universität (Berlin) Rainer Ahrens – przygotowanie chóru Chór Kameralny UAM w Poznaniu Krzysztof Szydzisz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.04.2022    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.04.2022    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
DLA UKRAINY
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Olga Szomańska – wokal Marcin Januszkiewicz – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Koncert Dyplomantów PSM w Opolu
22.04.2022    
19:00 - 21:00
          Dagmara Grochalska – perkusja Gabriela Hanisz – saksofon Stanisław Ignac – trąbka Szymon Klimański – puzon Robert Kuchnia – trąbka [...]
MICHAŁ BAJOR
23.04.2022    
19:00 - 21:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. W związku ze specyficznym i kameralnym charakterem recitalu Michała Bajora uprzejmie prosimy o nie przyprowadzanie na koncert dzieci poniżej [...]
Otwarta Próba Generalna
29.04.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Los tak chciał
29.04.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marcin Markowicz – skrzypce Tomoko Akasaka – altówka Dainius Pavilionis – dyrygent W programie: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Miške (W lesie) (17’) [...]
Wydarzenia w dniu 03.04.2022
Wydarzenia w dniu 23.04.2022
3 czerwca 2022, piątek | 19:00
Lekcja historii
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Mariusz Patyra – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Niccolò Paganini – I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 (31′)
Ludomir Różycki – Poemat symfoniczny Bolesław Śmiały op. 8 (17’)
Mieczysław KarłowiczRapsodia litewska op. 11 (19’)

O repertuarze:
Piątkowy koncert rozpocznie napisany na początku XIX wieku I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 Niccolò Paganiniego. Utwór naszpikowany jest niespotykanymi dotąd w historii muzyki trudnościami technicznymi, które nawet w dzisiejszych czasach uchodzą za wyzwanie. Nic dziwnego, gdyż Paganini od najmłodszych lat poświęcał większą część doby na ćwiczenie na skrzypcach. A taka intensywna praktyka w połączeniu z niezwykłym talentem sprawiła, że nikt nie był w stanie dorównać jego umiejętnościom technicznym, a jego gra wywoływała zachwyt pomieszany wręcz z przerażeniem – Paganini posądzany był nawet o zaprzedanie duszy diabłu, aby zyskać nadprzyrodzone zdolności.
W drugiej części wieczoru zabrzmią dwie kompozycje przeznaczone na orkiestrę symfoniczną. Pierwsza z nich to historia konfliktu świętego Stanisława z władcą Polski, o której opowiada poemat symfoniczny Bolesław Śmiały autorstwa Ludomira Różyckiego. Koleje losu okrutnego księcia i umęczonego Stanisława nabierają tu wagnerowskiego ciężaru gatunku. Sześć obrazów, skomponowanych w oparciu o dramat Stanisława Wyspiańskiego, ukazuje nie tylko kronikarskie fakty, ale także wewnętrzny konflikt Bolesława. Ogromna orkiestra podkreśla dramatyzm wydarzeń i przeżyć bohaterów. Zgoła odmienne emocje wzbudza Rapsodia litewska – to jedyny z poematów, w którym Karłowicz sięga do folkloru. Dzieło świadczy o czasach, gdy granice między państwami wyglądały zupełnie inaczej i co innego znaczyły. Karłowicz urodził się w połowie drogi między Wilnem a Mińskiem, a wplecione w Rapsodię białoruskie melodie ludowe zapamiętał z dzieciństwa. Majątek Karłowiczów podlegał jednak pod województwo wileńskie – stąd tytuł utworu.

A to ciekawostka!
Mieczysław Karłowicz zginął pod lawiną w Tatrach 8 lutego 1909 roku. Na głazie ustawionym w miejscu wypadku widnieje napis upamiętniający tragiczną śmierć kompozytora. Przechodniów zdziwić może wyryta pod tekstem swastyka. Warto wiedzieć, że symbol ten nie ma żadnego związku z nazizmem – tak zwany „krzyżyk niespodziany” to podhalański wzór zdobniczy, a Karłowicz oznaczał nim górskie szlaki i podpisywał listy.

 

fot. Justyna Jułga

Mariusz Patyra – skrzypce
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. Jego nauczycielami byli: Z. Ciucias, A. Hoffmann w Olsztynie, A. Cypryk-Chmielewska, J. Kucharski w Warszawie, K. Węgrzyn w Hanowerze i Maestro Salvatore Accardo w Cremonie. W roku 2018 ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Boleslawa Siarkiewicza. Jest pierwszym Polakiem, który wygrał Premio Nicolo Paganini (Genua 2001) i zdobył specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie Kaprysów Nicolo Paganiniego oraz kopię skrzypiec Il Cannone (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza. Mariusz Patyra jest także laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego J. Joachima w Hanowerze (1997) i finalistą Międzynarodowego Konkursu Stradivariusa w Cremonie (1988). Artysta zdobył czwartą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Carla Nielsena w Odense a także nagrodę specjalną Odense Sinfonie Orchester (2000). W 2006 Mariusz Patyra został zwycięzca konkursu na stypendium Japońskiej Fundacji Muzycznej J.E.S.C. oraz laureatem nagrody Premio Pressenda 2006 (Alba/Wlochy). Występował w Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych Ameryki i w Ameryce Południowej. Koncertował m.in. z Royal Chamber Orchestra Tokyo, Orchestra Fondazione Arturo Toscanini, Orchestra di Roma, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeusz, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Sinfonia Varsovia. Nagrywał dla Polskiego, Niemieckiego (NDR, WDR) i Włoskiego Radia (RAI TRE).
Nagrania płytowe:
Antonio Vivaldi, The Four Seasons, Lipinski Royal Fidelity;
Paganini, Violin Concerto No 1, 2008;
Camille Saint-Saëns, Introduzione e Rondò capriccioso;
Jules Massenet, Méditation DUX;
Wieniawski, Violin Concertos No 1 in f# minor & No 2 in d minor, DUX, 2008.
Mariusz Partyra gra na kopii skrzypiec Il Cannone (Armata) 1742, J.B. Erwin (Dallas 2000), na kopii Guarneri del Gesu 1733, Ch. Erichson (Hanower 2003) oraz na skrzypcach Giulio Degani (Venezia 1914).

 

Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera jest partnerem 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / “Klasyka Żywa”

 

 

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com