Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo Październik 2021 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
13 maja 2022, piątek | 19:00
Liryka, epika, dramat
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Alexandra Conunova – skrzypce
Michał Klauza – dyrygent

W programie:
Maurice RavelPawana na śmierć infantki (6')
Eduard LaloSymfonia hiszpańska op. 21 na skrzypce i orkiestrę (30’)
Siergiej Prokofiew – II Suita symfoniczna z baletu Romeo i Julia op. 64 (32’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Pawana to wolny, dostojny, dworski taniec o dwudzielnym metrum, praktykowany w szesnasto- i siedemnastowiecznej Europie południowej. Pawana na śmierć infantki? Taniec z okazji śmierci? Czyżby Ravel odznaczał się poczuciem humoru w ciemnych barwach? Pawana mogła co prawda przybierać formę procesji, ale autor Bolera wcale nie miał na myśli żałobnego korowodu. Prawdę mówiąc, w ogóle nie przywiązywał specjalnej wagi do intrygującego tytułu; istotniejszy był dla niego sposób interpretacji, od którego oczekiwał prostego i obiektywnego czytania partytury. Zupełnie odmienny nastrój reprezentuje kompozycja innego Francuza, Edouarda Lalo. Symfonię hiszpańską pisał z myślą o pierwszym jej wykonawcy, hiszpańskim (a jakże) wirtuozie skrzypiec, Pablo de Sarasate. Dzieło jest w istocie symfonią koncertującą, w której głos solowy czasem współistnieje
z mieniącą się fakturą orkiestrową, ale częściej zwycięża w tym pojedynku o uwagę odbiorcy. Symfonia składa się z pięciu zgrabnych, kontrastujących ze sobą części, a żarliwy, mięsisty dźwięk mocno w utworze eksponowanej skrzypcowej struny g na długo pozostaje w pamięci. Po lirycznej Pawanie i epickiej Symphonie Espagnole czas na odrobinę dobrego dramatu. Prokofiewowski balet (tego wieczora w formie suity) to już drugie w tym sezonie artystycznym podejście do muzycznego przedstawienia historii najsłynniejszych kochanków w historii literatury. Czy cięty język kompozytorski Siergieja Siergiejewicza i krótkie baletowe epizody są koncepcją lepszą niż długie frazy romantycznego Czajkowskiego? Warto przekonać się na własne uszy.

A to ciekawostka!
Pawana na śmierć infantki może brzmieć znajomo słuchaczom stacji radiowej RMF Classic. Powstała w 2003 roku rozgłośnia zaadaptowała główny motyw utworu na swój sygnał dźwiękowy. Istnieje wiele wersji dżingla, w których inne znane dzieła niepostrzeżenie przeistaczają się w przewodnią melodię kompozycji Ravela.

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com