Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
13
14
15
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
El Tango [ODWOŁANY]
10.04.2021    
18:00 - 19:30
UWAGA Szanowni Państwo, z powodów niezależnych od Filharmonii Opolskiej zmuszeni jesteśmy odwołać koncert El Tango - W 100. rocznicę urodzin Astora Piazzolli. W przypadku chęci [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci [ODWOŁANE]
11.04.2021    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci [ODWOŁANE]
11.04.2021    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Kartki z niezapisanego dziennika [ODWOŁANY]
16.04.2021    
19:00 - 21:30
Szanowni Państwo, zgodnie z decyzją Prezesa Rady Ministrów od 20 marca 2021 r. (sobota), w kraju zostają wprowadzone nowe obostrzenia. Jednym z nich jest czasowe [...]
ACh Duo - Koncert kameralny online
18.04.2021 - 16.05.2021    
18:00 - 19:00
ACh Duo Noemi Hańczyk – harfa Aleksander Pankowski vel Jankowski – gitara W programie: F. Chopin, A. Tansman, C. Debussy, M. D. Pujol   ACh [...]
Wizjan Piano Duo – Koncert kameralny online
02.05.2021 - 30.05.2021    
18:00 - 19:30
Wizjan Piano Duo Julia Wizjan – fortepian Mateusz Wizjan – fortepian W programie: Ludwig van Beethoven (opr. Hugo Ulrich) – Uwertura Egmont op. 84 Roman [...]
2 marca 2024, sobota | 19:00
Maciej Tubis – Komeda: Reflections

Bilety: 35 zł

Maciej Tubis – fortepian

W programie:
utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.

 

Sobotnia rutyna?

A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie czułe dźwięki jednego instrumentu, a  do  wstrzymania czasu wystarczył jeden muzyk? Czy nie byłoby wspaniale choćby na chwilę zatracić się w melodiach niebanalnych, poruszających i  ponadczasowych pozostawiając świat za zamkniętymi drzwiami? A  gdybyśmy Wam powiedzieli, że drzwi Filharmonii Opolskiej mają taką moc, dalibyście się zaprosić?

Zanim jednak odpowiecie, pozwólcie nam przedstawić: w roli głównej wszechstronny, o  balsamicznej mocy dźwięków i  nienagannej aparycji – fortepian, a tuż za nim bezgranicznie mu  oddany pianista i aranżer – Maciej Tubis. Ten magnetyzujący ze sobą na scenie duet porwie Nas do krainy interpretacji twórczości Krzysztofa Komedy, po mistrzowsku przeprowadzając od subtelności i eteryczności dźwięku, po  jego najmocniejsze tony.

Koncert poświęcony jest debiutanckiemu albumowi Macieja Tubisa – Komeda: Reflections.

 

fot. Rafal Maslow

Maciej Tubis – aktywny na scenie od lat, wykształcony klasycznie pianista, który swój unikalny styl wypracował poprzez autorskie kompozycje jako lider zespołu Tubis Trio, z którym zarejestrował cztery świetnie przyjęte przez krytykę i publiczność albumy. Muzyk poszukujący, niestroniący od nietypowych rozwiązań autorskich i aranżacyjnych. Zakochany w fortepianie, w pełni oddany wrażliwości jaką daje solowe obcowanie z tym instrumentem. Komeda: Refleftions to jego pierwszy solowy album w karierze.

Twórczość Komedy jest mi bardzo bliska od dawna, lecz punktem przełomowym była rozprawa doktorska na temat wpływu pianistyki klasycznej na estetykę improwizacji. Po obronie zostałem zaproszony do zagrania koncertu, który został niezwykle entuzjastycznie przyjęty i już wtedy zaczęły pojawiać się pytania o płytę – tak genezę projektu przybliża Maciej Tubis.

Na albumie Komeda: Reflections, brzmienie fortepianu akustycznego zostało poszerzone o preparacje oraz syntetyzator analogowy. Dotychczasowe inspiracje pianisty minimalizmem zostały uzupełnione wpływami muzyki elektronicznej, filmowej i neoklasycznej. Głównym pierwiastkiem pozostaje improwizacja, która nie zaciera jednak melodyjności, fraz i tematów, tak charakterystycznych dla twórczości Krzysztofa Komedy. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat powstało tak wiele różnych płyt z muzyką Komedy, że zwyczajnie bałem się, żeby nie stworzyć czegoś, co zostanie uznane za wtórne. Chodziło też o samą  trudność wynikającą z solowej gry na fortepianie. Dużo łatwiej zagrać w zespole, nawet w duecie, niż zaprezentować się z programem solowym. Dlatego sięgnąłem po syntezatory i nie bałem się pracy produkcyjnej, czyli np. nagrywania wielu ścieżek fortepianu – kontynuuje pianista.

Finalnie, w repertuarze albumu znalazło się miejsce dla legendarnej Kołysanki Rosemary, ale w zaskakująco śmiałej interpretacji. Ten, jak i kilka innych utworów (Nim wstanie dzień, Le Départ) zostały poszerzone o dodatkowe instrumentarium. Całości nie brakuje oczywiście fortepianu solo (Moja balladaPo katastrofie) i swingujących motywów (Dwaj ludzie z szafą). Komeda: Reflections to dojrzałe, oryginalne, a przy tym ujmująco intymne i szczere spojrzenie na twórczość nieodżałowanego artysty, który choć zakończył swoją karierę znacznie za wcześnie, to zostawił po sobie muzykę, która po latach wciąż potrafi zaskakiwać nowymi, interesującymi interpretacjami.

Projekt i realizacja: netkoncept.com