Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
23
24
25
27
28
1
Z książką na pulpicie
10.09.2023    
15:00 - 16:00
Uczniowie i Chór Dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Stefania Kazana-Burczyk – akompaniament czytają: ks. Grzegorz Poźniak, Ewelina Szendzielorz i Katarzyna Wybraniec   Filharmonia [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Koncert w ramach 31. Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga Van Beethovena w Głogówku
22.09.2023    
19:15 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent   W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama (7') Witold Maliszewski – Suita [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Inauguracja 72. Sezonu Filharmonii Opolskiej
29.09.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Janusz Wawrowski – skrzypce Maciej Lamm – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama [...]
Odnaleziona muzyka Śląska Opolskiego cz. 2
30.09.2023    
18:00 - 19:30
Koncert kameralny w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa oraz Weekendu seniora z kulturą. Musica Vena Roots Joanna Widawska – skrzypce Małgorzata Rędzińska – altówka Mariusz Pucia [...]
Organy w samo południe
01.10.2023    
12:00 - 13:30
Adam Tański – organy W programie: F. Liszt, R. Schumann, E. Grieg, J. Sibelius, A. Tański Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie [...]
19 września 2025, piątek | 19:00
Meccore String Quartet
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Meccore String Quartet
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Aleksandra Bryła – skrzypce
Michał Bryła – altówka
Marcin Mączyński – wiolonczela

Jakub Karmelita – prelegent

W programie:

Zygmunt Noskowski – Wariacje i fuga na temat G. B. Viottiego na kwartet smyczkowy (9’40’’)
Witold Lutosławski – Kwartet smyczkowy (24’)
przerwa (20’)
Krzysztof Penderecki  – Der unterbrochene Gedanke, na kwartet smyczkowy(3’)
Józef Wieniawski – Kwartet smyczkowy a-moll op. 32 (28’)

 

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Koncert w ramach programu Scena Muzyki Polskiej zapowiada się jako fascynująca, wielowymiarowa podróż przez bogactwo i różnorodność ojczystej twórczości kameralnej. Tego wieczoru usłyszymy dzieła czterech kompozytorów, które ukazują rozwój kwartetu smyczkowego w polskiej muzyce – od romantyzmu, przez modernizm, po awangardę drugiej połowy XX wieku.

Otwarciem wieczoru będą skomponowane przez Zygmunta Noskowskiego Wariacje i fuga na temat G. B. Viottiego. Dzieło jednego z najwybitniejszych przedstawicieli późnego romantyzmu w Polsce to wyraz hołdu dla włoskiego kompozytora i skrzypka Giovanniego Battisty Viottiego. Oparty na klasycznym temacie cykl wariacyjny połączony z fugą stanowi przykład znakomitego opanowania formy oraz głębokiego zrozumienia języka kameralnego. Utwór łączy elegancję stylu klasycznego z romantyczną ekspresją i kontrapunktycznym kunsztem.

Usłyszymy skomponowany w 1964 r. Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego – utwór fascynujący grą napięć, barw i faktur. To jedno z najważniejszych dzieł kameralnych XX wieku, napisane w okresie, gdy Lutosławski rozwijał swoją koncepcję aleatoryzmu kontrolowanego. Pierwsza część utworu oparta jest na swobodnej narracji brzmieniowej, pełnej nieregularnych impulsów i dźwiękowych zdarzeń, druga – mimo obecności elementów przypadkowości – wykazuje bardziej spójną strukturę. Kwartet stanowi wyzwanie wykonawcze i intelektualne, a jednocześnie porusza głębią emocji i napięciem dramatycznym.

W dalszej części koncertu zabrzmi stworzona przez Krzysztofa Pendereckiego Der unterbrochene Gedanke (Przerwana myśl). Ta krótka, intensywna kompozycja w zaledwie trzech minutach ukazuje mistrzostwo kompozytora w operowaniu formą i gestem dźwiękowym. Penderecki w charakterystyczny dla siebie sposób łączy tu precyzję formy z ekspresyjną aurą. Dzieło powstało jako część większego cyklu utworów kameralnych i stanowi przykład późnego stylu kompozytora, w którym awangardowy język ustępuje miejsca bardziej zwięzłemu, syntetycznemu idiomowi, nie tracąc jednak swojej emocjonalnej siły.

Wieczór zwieńczy skomponowany około 1880 r. Kwartet smyczkowy a-moll op. 32 Józefa Wieniawskiego. To jedno z niewielu zachowanych dzieł kameralnych młodszego brata Henryka Wieniawskiego – znakomitego pianisty i kompozytora romantycznego, niesłusznie zapomnianego. Kwartet a-moll to rozbudowana kompozycja utrzymana w stylu późnoromantycznym, pełna liryzmu, dramatycznych kontrastów i efektownych partii instrumentalnych. Utwór świadczy o wysokiej kulturze muzycznej i wyczuciu formy kompozytora, który przez wiele lat działał poza granicami Polski, m.in. w Paryżu i Brukseli.

Wyjątkowy charakter tego wieczoru podkreśli intymna atmosfera – wydarzenie odbędzie się przy blasku świec, co nada muzyce szczególną głębię i wprowadzi słuchaczy w kontemplacyjny nastrój. Koncert ten to nie tylko uczta dla miłośników twórczości kameralnej, lecz także znakomita okazja, by odkryć mniej znane oblicza polskiej muzyki – w mistrzowskim wykonaniu zespołu, który z równą pasją interpretuje zarówno klasykę, jak i awangardę.

fot. Mateusz Żaboklicki

Meccore String Quartet
Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, takich jak Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Beethoven-Haus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Filharmonia Narodowa w Warszawie czy Frick Collection w Nowym Jorku. Koncertował także na renomowanych festiwalach, m.in. Rheingau Musik Festival, Budapest Spring Festival, Bregenzer Festspiele, Szalone Dni Muzyki oraz Festiwal Beethovenowski.
Zespół kształcił się pod kierunkiem muzyków Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Miał także zaszczyt współpracować z Günterem Pichlerem (Alban Berg Quartett) w ramach studiów podyplomowych w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, a także brał udział w kursach interpretacji u Alfreda Brendela. Meccore String Quartet zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach, m.in. II miejsce i nagrodę za najlepsze wykonanie kwartetu klasycznego na Wigmore Hall String Quartet Competition oraz pierwsze nagrody na konkursach w Weiden i Sondershausen.
Kwartet ma na koncie siedem wysoko ocenianych albumów. Ich nagrania były wielokrotnie wyróżniane, m.in. nagrodą Diapason d’Or, Supersonic Award, Preis der Deutschen Schallplattenkritik oraz nominacjami do Fryderyków i International Classical Music Awards.
Przy realizacji ostatniej płyty, Souvenir de Posen, wykorzystano historyczne skrzypce Ch.F. Ganda z 1846 roku – jeden z instrumentów Henryka Wieniawskiego. Meccore String Quartet był organizatorem siedmiu edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Quarto Mondi”.
Muzycy zespołu prowadzą również działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com