Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
7
7:00 PM - KORTEZ
9
13
15
17
18
21
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - U STUDNI
22
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Otwarta Próba Generalna
05.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym [...]
XV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
05.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Dobrowolski – klarnet Jacek Rogala – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Marsz turecki Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
16:00 - 18:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
19:00 - 21:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
KORTEZ
07.10.2018    
19:00
Bilety wyprzedane.
Otwarta Próba Generalna
11.10.2018    
09:30 - 10:30
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!! Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja programu [...]
Otwarta Próba Generalna
12.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
STREFA GWIAZD
12.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Sumina Studer – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Piotr Czajkowski – Uwertura-Fantazja Romeo i Julia Max Bruch – Koncert [...]
ESTRADA MŁODYCH
13.10.2018    
19:00 - 21:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.10.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
NA DWA GŁOSY
14.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Narodowe Śpiewanie w Opolu
16.10.2018    
17:00 - 19:00
Międzyszkolny Chór Capricolium przy Gimnazjum nr 2 w Głuchołazach  pod dyrekcją Adama Dziurowskiego Międzyszkolny Chór Angelus Cantat Szkoły Podstawowej nr 3  i Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach pod [...]
Wiosna/Lato, Jesień/Zima – A. Vivaldi – koncert kameralny
19.10.2018    
19:00 - 21:00
Michael Maciaszczyk – skrzypce, dyrygent Polish Art Philharmonic Program: Janusz Bielecki – Trzy obrazy Johann Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 ----- Antonio Vivaldi [...]
Andropauza 3, czyli jak żyć i nie zwariować
20.10.2018    
17:00 - 19:00
„ANDROPAUZA 3, CZYLI JAK ŻYĆ I NIE ZWARIOWAĆ” Uniwersytet Trzeciego Wieku. Czterech dziarskich studentów w wieku emerytalnym: Hrabia, Behemot, Sławek komandos i Miernota , brutalnie [...]
KONCERT RODZINNY
21.10.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
U STUDNI
21.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Otwarta Próba Generalna
26.10.2018    
12:00 - 13:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
Koncert symfoniczny w ramach 27. edycji Festiwalu DRUM FEST
26.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Katarzyna Myćka – marimba Eriko Daimo – marimba Svet Stoyanov – marimba Mark Ford – marimba Aleksandra Orłowska-Jabłońska – sopran Rafał [...]
XII ZADUSZKI MUZYCZNE
28.10.2018    
18:00 - 20:00
Andrzej Zaucha był jedną z barwniejszych postaci polskiej estrady. Instrumentalista, aktor, kompozytor, także autor tekstów. Muzyczny samouk, charyzmatyczny wokalista jazzowy i rockowy. Jego kariera rozpoczęła [...]
Wydarzenia w dniu 07.10.2018
Wydarzenia w dniu 09.10.2018
Wydarzenia w dniu 13.10.2018
21 marca 2025, piątek | 19:00
MUZYKA I NAUKA: UKŁAD SŁONECZNY

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór żeński Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – przygotowanie chóru
Agata Zając – dyrygent

W programie:
Gustav Holst – Planety

Muzyka i nauka: Układ Słoneczny

Gdy Słońce osiąga punkt równonocy wiosennej, dzień i noc zyskują idealną harmonię. W kulturze tradycyjnej od zawsze był to magiczny czas przejścia, odnowy i nowego początku – moment, gdy wszechświat zdaje się oddychać pełną piersią. W noc wiosennej równonocy zapraszamy się do wsłuchania w tajemnice kosmosu.

Jak brzmi kosmos? Czy dźwięk może oddać bezkres przestrzeni? Czy muzyka może uchwycić potęgę i piękno Układu Słonecznego? Gustav Holst udowodnił, że tak. Jego suita Planety to dzieło, które od ponad wieku fascynuje melomanów na całym świecie. W siedmiu częściach tej symfonicznej opowieści kompozytor splata naukę, astrologię i emocje, tworząc niezwykłą podróż dźwiękową. Każdy utwór oddaje charakter jednej z planet – od wojowniczego Marsa, przez pogodnego Jowisza, aż po mistycznego Neptuna, którego dźwięki rozmywają się w nieskończoności.

Muzyczna podróż przez kosmos

Podróż rozpoczniemy od potężnych, marszowych rytmów Marsa – zwiastuna wojny. To brutalna i nieustępliwa kompozycja, w której kotły, instrumenty dęte oraz instrumenty smyczkowe budują obraz kosmicznej siły i nieuchronnego przeznaczenia. Z kolei Wenus – zwiastunka pokoju przynosi ukojenie: delikatne frazy instrumentów dętych drewnianych i instrumentów smyczkowych snują spokojną, melancholijną melodię. I tak Mars mieni się tu niczym symfoniczny fresk, a Wenus w odpowiedzi do Marsa przynosi pokój.

Gdy muzyka przeniesie nas do Merkurego – skrzydlatego posłańca, poczujemy lekkość i zmienność tej pełnej energii części. Holst tworzy tu barwną mozaikę dźwięków, oddającą ruchliwość i nieprzewidywalność najmniejszej planety Układu Słonecznego. Następnie wkraczamy w majestatyczne dźwięki Jowisza – zwiastującego radość, który w swoim środkowym fragmencie prezentuje jedną z najpiękniejszych melodii w historii muzyki symfonicznej – motyw, który stał się nawet hymnem narodowym Wielkiej Brytanii.

Po optymistycznym uniesieniu Jowisza, Saturn – zwiastujący starość prowadzi nas w refleksyjne, pełne zadumy dźwięki. Ta część, uznawana za najbardziej osobistą w całej suicie – oddaje bowiem powagę i spokój upływu czasu. Po niej nadchodzi burzliwy Uran – mag, pełen nagłych zwrotów i tajemniczych harmonii.

Kulminacją podróży jest Neptun – mistyk. To najbardziej niezwykła część cyklu, w której orkiestrze towarzyszy chór żeński –  śpiewający eteryczne, rozmywające się frazy. Stopniowo dźwięki wygasają, jakby muzyka rozpraszała się w przestrzeni kosmicznej, pozostawiając nas w ciszy i zadumie.

Bezkres harmonii

Nieprzypadkowo koncert odbędzie się w noc równonocy wiosennej. To moment, w którym natura osiąga doskonałą równowagę, symbolizując harmonię, która od wieków fascynuje zarówno naukowców, jak i artystów. W mitologii wielu kultur przesilenie oznaczało nowy początek – przejście z ciemności do światła, od zimowego uśpienia do wiosennego przebudzenia. Muzyka Holsta w tej niezwykłej chwili nabierze jeszcze głębszego znaczenia, wpisując się w wielki kosmiczny porządek.

 

Chór żeński Filharmonii Opolskiej

 

 

Anna Sikora – przygotowanie chóru

W 2022 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM.
Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr hab. Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.
W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku pracowała jako dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.
Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od roku 2018 do 2020) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku). Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.
W latach 2016–2019 nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).
Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

 

fot. Zuzanna Specjal

Agata Zając – dyrygent

Agata Zając to młoda polska dyrygentka symfoniczna i operowa. Karierę muzyczną rozpoczęła jako skrzypaczka, a studia dyrygenckie ukończyła w
Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. W sezonie 2022/23 Agata Zając była stypendystką Mills Williams Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze.
Agata Zając jest byłym dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2020/21) i Orkiestry Filharmonii Sudeckiej (2021/22). Współpracowała już z wieloma międzynarodowymi orkiestrami, m.in. BBC Philharmonic, Manchester Camerata, Britten Sinfonia, Grazer Philharmoniker, Orchestre National de Metz, Orchestre de Picardie, Malmö Opera, Malta Philharmonic Orchestra, Athens Philharmonia, Orchestra Sinfonica di Sanremo, NOSPR, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, Filharmonia Poznańska i Filharmonia Zielonogórska. W latach 2018–2019 była asystentką dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie pracowała przy premierach Die Entführung aus dem Serail i
Idomeneo Mozarta oraz Halki wileńskiej Stanisława Moniuszki.
Agata Zając brała udział w wielu kursach mistrzowskich, a jej mentorami byli wybitni pedagodzy, tacy jak Paavo Järvi, Jorma Panula, Johannes Schlaefli, Mark Heron, Antony Hermus, Marin Alsop i Peter Eötvös. Lato 2023 roku spędziła na festiwalu muzycznym Tanglewood jako Conducting Fellow pracując pod okiem Andrisa Nelsonsa, dyrektora muzycznego Boston Symphony Orchestra. Agata była także studentką Tonhalle Conductors’ Academy 2022/23, Gstaad Conducting Academy 2021 i pierwszej Akademii Dyrygenckiej NOSPR w 2021 roku.
Brała udział w wielu międzynarodowych konkursach – zdobyła II Nagrodę i Głos Publiczności na 2023 Siemens Hallé International Conductors Competition; otrzymała specjalne wyróżnienia na Malta International Conducting Masterclass and Competition (2018) i International Conducting Competition Città di Brescia; oraz dotarła do półfinału 2023 Donatella Flick Conducting Competition, gdzie miała możliwość przeprowadzić próby z London Symphony Orchestra. W 2018 roku Agata była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Agata Zając jest obecnie dyrygentem-asystentem Ludovica Morlot w Barcelona Symphony Orchestra oraz została mianowana Conducting Fellow w NDR Elbphilharmonie Orchester w sezonie 2024/25.

Projekt i realizacja: netkoncept.com