Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
6
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
7
8
9
10
12
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
28
29
30
1
2
3
4
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Odwieczne pieśni"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
ODWIECZNE PIEŚNI
04.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Wojciech Jeliński – puzon Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Poemat symfoniczny Les Préludes (16') Ferdinand David – Concertino na puzon [...]
Michał Bajor – No, a ja? Pożegnanie z tytułem
05.04.2025    
18:00 - 20:00
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
MUZYKA UDUCHOWIONA
11.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Piotr Kosarga – skrzypce Joanna Sojka – sopran Magdalena Pluta – alt Piotr Kalina [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids NIEBO DLA KAŻDEGO
Gabi Gąsior – śpiew, prowadzenie warsztatów Paulina Muzyczka – prowadzenie Gospel Kids Zespół wokalny DeocentriCity Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Zespół instrumentalny Holy Noiz: [...]
Koncert dyplomantów PSM w Opolu
25.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Miłosz Kula – dyrygent Dyplomanci PSM w Opolu: Dawid Augustyn – organy (naucz. Elżbieta Kaszycka-Kowalczyk) Josef Rheinberger – Koncert organowy F-dur op. [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
26.04.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Recital Trwaj chwilo, trwaj to niezwykłe spotkanie [...]
Spotkanie słowno-muzyczne „Z książką na pulpicie”
Wystąpią zaproszeni goście czytają: Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek   Od ponad dekady aktywnie włączamy się w każdą akcję promującą czytanie dla dzieci oraz z dziećmi. [...]
21 marca 2025, piątek | 19:00
MUZYKA I NAUKA: UKŁAD SŁONECZNY

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór żeński Filharmonii Opolskiej
Anna Sikora – przygotowanie chóru
Agata Zając – dyrygent

W programie:
Gustav Holst – Planety

Muzyka i nauka: Układ Słoneczny

Gdy Słońce osiąga punkt równonocy wiosennej, dzień i noc zyskują idealną harmonię. W kulturze tradycyjnej od zawsze był to magiczny czas przejścia, odnowy i nowego początku – moment, gdy wszechświat zdaje się oddychać pełną piersią. W noc wiosennej równonocy zapraszamy się do wsłuchania w tajemnice kosmosu.

Jak brzmi kosmos? Czy dźwięk może oddać bezkres przestrzeni? Czy muzyka może uchwycić potęgę i piękno Układu Słonecznego? Gustav Holst udowodnił, że tak. Jego suita Planety to dzieło, które od ponad wieku fascynuje melomanów na całym świecie. W siedmiu częściach tej symfonicznej opowieści kompozytor splata naukę, astrologię i emocje, tworząc niezwykłą podróż dźwiękową. Każdy utwór oddaje charakter jednej z planet – od wojowniczego Marsa, przez pogodnego Jowisza, aż po mistycznego Neptuna, którego dźwięki rozmywają się w nieskończoności.

Muzyczna podróż przez kosmos

Podróż rozpoczniemy od potężnych, marszowych rytmów Marsa – zwiastuna wojny. To brutalna i nieustępliwa kompozycja, w której kotły, instrumenty dęte oraz instrumenty smyczkowe budują obraz kosmicznej siły i nieuchronnego przeznaczenia. Z kolei Wenus – zwiastunka pokoju przynosi ukojenie: delikatne frazy instrumentów dętych drewnianych i instrumentów smyczkowych snują spokojną, melancholijną melodię. I tak Mars mieni się tu niczym symfoniczny fresk, a Wenus w odpowiedzi do Marsa przynosi pokój.

Gdy muzyka przeniesie nas do Merkurego – skrzydlatego posłańca, poczujemy lekkość i zmienność tej pełnej energii części. Holst tworzy tu barwną mozaikę dźwięków, oddającą ruchliwość i nieprzewidywalność najmniejszej planety Układu Słonecznego. Następnie wkraczamy w majestatyczne dźwięki Jowisza – zwiastującego radość, który w swoim środkowym fragmencie prezentuje jedną z najpiękniejszych melodii w historii muzyki symfonicznej – motyw, który stał się nawet hymnem narodowym Wielkiej Brytanii.

Po optymistycznym uniesieniu Jowisza, Saturn – zwiastujący starość prowadzi nas w refleksyjne, pełne zadumy dźwięki. Ta część, uznawana za najbardziej osobistą w całej suicie – oddaje bowiem powagę i spokój upływu czasu. Po niej nadchodzi burzliwy Uran – mag, pełen nagłych zwrotów i tajemniczych harmonii.

Kulminacją podróży jest Neptun – mistyk. To najbardziej niezwykła część cyklu, w której orkiestrze towarzyszy chór żeński –  śpiewający eteryczne, rozmywające się frazy. Stopniowo dźwięki wygasają, jakby muzyka rozpraszała się w przestrzeni kosmicznej, pozostawiając nas w ciszy i zadumie.

Bezkres harmonii

Nieprzypadkowo koncert odbędzie się w noc równonocy wiosennej. To moment, w którym natura osiąga doskonałą równowagę, symbolizując harmonię, która od wieków fascynuje zarówno naukowców, jak i artystów. W mitologii wielu kultur przesilenie oznaczało nowy początek – przejście z ciemności do światła, od zimowego uśpienia do wiosennego przebudzenia. Muzyka Holsta w tej niezwykłej chwili nabierze jeszcze głębszego znaczenia, wpisując się w wielki kosmiczny porządek.

 

Chór żeński Filharmonii Opolskiej

 

 

Anna Sikora – przygotowanie chóru

W 2022 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku Dyrygentura (specjalność Realizacja Projektów Artystycznych Oratoryjno-Kantatowych) w klasie dyrygentury dr hab. Aleksandry Grucza-Rogalskiej, prof. AM.
Absolwentka Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na specjalnościach: Edukacja Muzyczna, Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych oraz Muzyka Kościelna w klasie dyrygentury dr hab. Małgorzaty Podzielny. W 2009 roku ukończyła podyplomowy kierunek Prowadzenie Zespołów Śpiewaczych w Studium Muzyki Kościelnej przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a w 2007 roku na kierunku Organista. W 2003 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Strzelcach Opolskich w klasie fortepianu.
W 2013 roku współpracowała z Chórem Chłopięcym Filharmonii Wrocławskiej, a także była asystentem dyrygenta w Zespole Wokalnym Rondo Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Była członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w 2013 roku, a w 2016 i 2017 roku uczestnikiem seminarium dla dyrygentów. Od października 2015 roku dyrygent czterech odsłon Opolskiego Śpiewnika Rodzinnego. W 2013 i 2016 roku prowadziła zajęcia chóru Divertimento w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Szymiszowie, a od 2012 roku pracowała jako dyrygent chóru mniejszości niemieckiej DFK Chor Tarnau.
Od 2011 roku pracuje w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu jako nauczyciel dyrygowania, organów, akompaniamentu liturgicznego, czytania partytur, metodyki prowadzenia zespołów śpiewaczych oraz dyrygent chórów: Pueri Cantores Opolienses (od roku 2018 do 2020) i Schola Cantorum Opoliensis (od 2014 roku). Chór Schola Cantorum Opoliensis ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, płyty oraz koncerty w kraju i za granicą.
W latach 2016–2019 nauczyciel przedmiotów Podstawy Dyrygowania i Dydaktyka Prowadzenia Zespołów Śpiewaczych na kierunku Muzykologia (Uniwersytet Opolski).
Otrzymała wyróżnienie na XV Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. Prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu (2014) oraz Nagrodę Specjalną dla młodego, utalentowanego dyrygenta podczas XVI. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat – Sopot 2018. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez J. Busto, E. Wtorkowską, J. Łukaszewskiego, A. Franków-Żelazny, K. Szydzisza, M. Gandeckiego, M. Sławeckiego, D. Reussa, S. Makino, T. Ralmara, B. Radovanović Brkanović i S. Heeleina.

 

fot. Zuzanna Specjal

Agata Zając – dyrygent

Agata Zając to młoda polska dyrygentka symfoniczna i operowa. Karierę muzyczną rozpoczęła jako skrzypaczka, a studia dyrygenckie ukończyła w
Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. W sezonie 2022/23 Agata Zając była stypendystką Mills Williams Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze.
Agata Zając jest byłym dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2020/21) i Orkiestry Filharmonii Sudeckiej (2021/22). Współpracowała już z wieloma międzynarodowymi orkiestrami, m.in. BBC Philharmonic, Manchester Camerata, Britten Sinfonia, Grazer Philharmoniker, Orchestre National de Metz, Orchestre de Picardie, Malmö Opera, Malta Philharmonic Orchestra, Athens Philharmonia, Orchestra Sinfonica di Sanremo, NOSPR, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, Filharmonia Poznańska i Filharmonia Zielonogórska. W latach 2018–2019 była asystentką dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie pracowała przy premierach Die Entführung aus dem Serail i
Idomeneo Mozarta oraz Halki wileńskiej Stanisława Moniuszki.
Agata Zając brała udział w wielu kursach mistrzowskich, a jej mentorami byli wybitni pedagodzy, tacy jak Paavo Järvi, Jorma Panula, Johannes Schlaefli, Mark Heron, Antony Hermus, Marin Alsop i Peter Eötvös. Lato 2023 roku spędziła na festiwalu muzycznym Tanglewood jako Conducting Fellow pracując pod okiem Andrisa Nelsonsa, dyrektora muzycznego Boston Symphony Orchestra. Agata była także studentką Tonhalle Conductors’ Academy 2022/23, Gstaad Conducting Academy 2021 i pierwszej Akademii Dyrygenckiej NOSPR w 2021 roku.
Brała udział w wielu międzynarodowych konkursach – zdobyła II Nagrodę i Głos Publiczności na 2023 Siemens Hallé International Conductors Competition; otrzymała specjalne wyróżnienia na Malta International Conducting Masterclass and Competition (2018) i International Conducting Competition Città di Brescia; oraz dotarła do półfinału 2023 Donatella Flick Conducting Competition, gdzie miała możliwość przeprowadzić próby z London Symphony Orchestra. W 2018 roku Agata była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Agata Zając jest obecnie dyrygentem-asystentem Ludovica Morlot w Barcelona Symphony Orchestra oraz została mianowana Conducting Fellow w NDR Elbphilharmonie Orchester w sezonie 2024/25.

Projekt i realizacja: netkoncept.com