Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
1
2
3
4
6
7
8
9
13
15
16
18
20
22
23
27
29
30
1
2
Organy w samo południe
05.05.2024    
12:00 - 13:30
Moisés Santiesteban Pupo – organy W programie: Marian Sawa – Entrada Festiva Paul Hindemith –  II Sonata organowa Marian Sawa – Fuga-Bolero Juan Piñera – [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
07.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Harfa? Najlepiej dwie!
10.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Juliusz Wesołowski – harfa Carlos Roberto Peña Montoya – harfa Wojciech Rodek – dyrygent W programie*: Maciej Małecki – Concertino w dawnym [...]
Navarrete Sefardi Project – podróż po muzyce żydowskiej
11.05.2024    
19:00 - 21:00
Magda Navarrete – wokal, taniec Wojciech Braszak – saksofon Maciej Szczyciński – kontrabas Marek Fedor – instrumenty perkusyjne Andrzej Lewocki – gitara flamenco Mateusz Pliniewicz [...]
Z książką na pulpicie
Uczniowie Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Jakub Głombik, Jakub Karmelita, Maria Kopyto – organy ks. Grzegorz Poźniak – Mistrz Haas Tomasz Brosz – Florian [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
14.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Jubileusz 80-lecia urodzin Maestro Antoniego Wita
17.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Tomasz Strahl – wiolonczela Antoni Wit – dyrygent W programie: Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (41’) Robert Schumann – [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
21.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Potęga i (nie)powaga
24.05.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Gabriel Fauré – Pawana op. 50 (6’) Joseph Jongen – Symphonie concertante [...]
Koncert Symfonicznej Orkiestry Dętej Májovák Karviná w Filharmonii Opolskiej
25.05.2024    
18:00 - 19:30
Symfoniczna Orkiestra Dęta Májovák Karviná (Czechy) Dominik Bunc – obój Filip Urban – dyrygent Anna Bangoura – prowadzenie koncertu W programie: Thomas Doss – Grande [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
10:30 - 11:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! [...]
Proste historyjki o muzyce
26.05.2024    
12:30 - 13:30
Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Opolskiej Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu Przed nami trzeci sezon Prostych historyjek o muzyce! Podczas [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
28.05.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Czy Elsner mówił po francusku?
31.05.2024    
19:00 - 20:30
Paweł Knebel – fagot Elsner Ensemble Andrzej Krawiec – skrzypce Beata Wołczyk – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Mirosław Makowski – wiolonczela Civan Firat Korkmaz [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
17:00 - 18:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
W MAGICZNYM ŚWIECIE PANA KLEKSA
01.06.2024    
19:00 - 20:00
Nie ma bardziej magicznej postaci niż właśnie Pan Kleks! Był już z nami na długo przed Albusem Dumbledorem i jest niemal w tym samym wieku, [...]
6 czerwca 2025, piątek | 19:00
MUZYKA W KSIĄŻKACH

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

 

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Maciej Tomasiewicz – dyrygent
Artur Orzech – prowadzenie koncertu

W programie*:
Charles Gounod – Walc z opery Faust [5’15]
Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Faust na skrzypce i orkiestrę op. 20 [16′]
Franz Waxman – Fantazja Carmen na skrzypce i orkiestrę [11′]
Antonín Dvořák – Uwertura koncertowa Otello op. 93 [15′]
Franz Liszt – Poemat symfoniczny nr 2 Tasso. Lamento e trionfo S.96 [21′]

*Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana wykonawców i programu koncertu. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy.

Impreza towarzysząca:

Szanowni Państwo,

Filharmonia Opolska jako Partner Festiwalu Książki, także przygotowała miłą niespodziankę dla wszystkich osób, które uczestniczą w wydarzeniach specjalnych w ramach Festiwalu Książki, które odbywają się w Filharmonii Opolskiej w najbliższy weekend tj.:

  • Koncert „Muzyka w książkach” / 6.06.2025. (piątek) godz. 19:00
  • Spotkanie autorskie z Andrzejem Sapkowskim / 7.06.2025. (sobota) godz. 13:00

Dla wszystkich posiadaczy biletów na ww. wydarzenia mamy specjalną promocyjną cenę na dowolnie wybrany termin Hologramowych Koncertów Muzyki Filmowej, które odbędą się w Filharmonii Opolskiej w pierwszy weekend lipca – bilety tańsze o 20% w każdej strefie cenowej.

WAŻNE:
1. Promocja jest dostępna tylko w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej.

2. Aby móc skorzystać z promocyjnej ceny, podczas zakupu biletu na Hologramowy Koncert Muzyki Filmowej należy okazać bilet wstępu na jedno z wydarzeń specjalnych Festiwalu Książki, które obywają/odbyły się w Filharmonii Opolskiej tj.
Koncert „Muzyka w książkach” / 6.06.2025. (piątek) godz. 19:00
Spotkanie autorskie z Andrzejem Sapkowskim / 7.06.2025. (sobota) godz. 13:00
3. Jeden bilet z ww. wydarzenia uprawnia do zakupu 1 biletu na 1 wybrany termin Hologramowych Koncertów Muzyki Filmowej w specjalnej promocyjnej cenie festiwalowej.
4. Liczba miejsc ograniczona – promocja jest ważna aż do wyczerpania miejsc.

 

Wieczór dźwięków inspirowanych literaturą. Koncert Muzyka w książkach to opowieść, w której opera, dramat i poezja odnajdują swoje odbicie w symfonicznej głębi. W mroku sali koncertowej zabrzmią echa literackich arcydzieł, przetłumaczonych na język ekspresji i barw orkiestrowych.

Zabrzmi Walc z opery Faust Charlesa Gounoda – jeden z najbardziej rozpoznawalnych fragmentów tego dzieła inspirowanego dramatem Goethego. Zmysłowy i pełen wdzięku utwór rozbrzmiewa w scenie balu, ukazując hedonistyczny wymiar diabelskiej pokusy. Lekkość tanecznego rytmu pozostaje w wyraźnym kontraście z tragicznym tłem całej opowieści. Dzięki eleganckiej orkiestracji i płynnym melodiom Gounod oddaje urok i iluzję świata, w który zostaje uwikłany Faust.

Tego wieczoru usłyszymy Fantazję na tematy z opery „Faust” op. 20 skomponowaną przez Henryka Wieniawskiego. Wirtuoz skrzypiec stworzył dzieło pełne technicznego blasku i emocjonalnej głębi. Fantazja ta to nie tylko pokaz solistycznej brawury, lecz także wyrafinowana reinterpretacja najważniejszych tematów z opery Gounoda. Partie skrzypcowe płynnie przechodzą od delikatnych fraz Małgorzaty po mroczne echa losu Fausta. Kompozytor wplata w dzieło własny głos, przekształcając znane melodie w fascynującą opowieść o pokusie, miłości i potępieniu.

Płomiennym temperamentem zachwyci słuchaczy Fantazja Carmen na skrzypce i orkiestrę Franza Waxmana. Amerykański kompozytor o niemieckich korzeniach, znany głównie z tworzenia muzyki filmowej, uczynił z tego dzieła spektakularny popis skrzypcowej wirtuozerii. Bazując na operze Carmen Bizeta, Waxman łączy burzliwe rytmy, ogniste ornamenty i melancholijne frazy, składające się na portret prawdziwej femme fatale – kobiety niezależnej i niebezpiecznej. Skrzypce stają się głosem samej Carmen: uwodzicielskim, nieprzewidywalnym, wolnym.

Nie zabraknie również poruszającej głębi uczuć, ukazanej w Uwerturze koncertowej Otello op. 93 Antonína Dvořáka. W tym rzadziej wykonywanym utworze kompozytor mierzy się z dramatem Szekspira. Nie jest to ilustracja fabularna, lecz psychologiczny portret bohatera – zazdrość Otella pulsuje w napiętych rytmach, rozpaczliwych kulminacjach i ponurych tonacjach. Dvořák pokazuje mistrzostwo w budowaniu nastroju – partytura gęstnieje od emocji, a orkiestra staje się narratorem tragedii, która rozgrywa się we wnętrzu duszy.

Poemat symfoniczny nr 2 Tasso. Lamento e trionfo S.96 Franza Liszta. To muzyczna parabola o cierpieniu twórcy, którego duch ostatecznie pokonuje przeciwności. Bogata instrumentacja, kontrasty dynamiczne i rozwinięta narracja czynią z tego dzieła symbol triumfu ludzkiej woli nad losem.

Muzyka w książkach to koncert, w którym literatura nie przemawia słowem, lecz dźwiękiem. Każda kompozycja to hołd dla wielkich opowieści i postaci – ich losy żyją nadal w partyturach, w emocjach słuchaczy i w magicznym spotkaniu muzyki z wyobraźnią.

 

fot. Arkadiusz Berbecki

Jarosław Nadrzycki – skrzypce

Urodził się i rozpoczął edukację muzyczną w Żaganiu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W 2016 roku Jarosław Nadrzycki rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Jarosław Nadrzycki jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych m.in. w Erewaniu – im. Arama Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. Maxa Rostala, w Wilnie – im. Jashy Heifetza, w Varallo – Valsesia Musica, oraz Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii. Był również laureatem konkursu im. Tibora Vargi w Martigny (Szwajcaria), konkursu im. Benjamina Brittena w Londynie i konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

W wieku 12 lat zadebiutował wykonując Fantazję Carmen Pablo Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Przełomowym wydarzeniem w karierze artysty było wykonanie w 2010 roku II Koncertu
skrzypcowego Metamorphosen Krzysztofa Pendereckiego wraz z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela pod batutą kompozytora. Poza działalnością solistyczną, był również prymariuszem Meccore String Quartet (2013-2018), a od 2018 roku członkiem – założycielem Boarte Piano Trio. W
tym samym roku nakładem wytwórni fonograficznej Orphée Classics ukazała się płyta z dziełami Johanesa Brahmsa na skrzypce i fortepian jako efekt wieloletniej współpracy z pianistką Joanną Zathey.

Jarosław Nadrzycki koncertował z czołowymi orkiestrami, takimi jak: London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Simon Bolivar Orchestra of Venezuela, George Enescu Philharmonic, State of Mexico Symphony Orchestra, Armenian State
Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod batutą takich dyrygentów, jak M. Caldi, A. Duczmal, P. Goodwin, G. Guerrero, A. Humala, K. Järvi, M. Klauza, K. Penderecki, M. Pijarowski, T. Sanderling, H. Sensoy, S. Smbatyan i M. Vengerov. Występował jako solista i kameralista w Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Nikolaisaal w Poczdamie, Konzerthaus w Klagenfurcie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Ateneum w Bukareszcie, Ahmed Adnan Saygun Arts Center w Izmirze, Bozar w Brukseli, Pollack Hall w Montrealu, Turkistan Concert Hall w Taszkiencie, Central Opera House w Pekinie, City Hall w Hong Kongu i Seoul Arts Center w Seulu.

Artysta w swoim dorobku posiada nagrania płytowe dla wytwórni Hänssler Classic, DUX, Warner Music Poland, MDG Classics, Orphée Classics, Chopin University Press, a także wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in.: dla Polskiego Radia, Bayerischer Rundfunk, BBC Radio 3, ZDF, TV ORF Austria, Mezzo TV i TVP Kultura.

 

fot. Wojciech Mateusiak

Maciej Tomasiewicz – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa (stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie dr hab. S. Bywalca. Od 2024 roku pracuje w macierzystej Uczelni, jako asystent w Katedrze Dyrygentury symfoniczno-operowej. Uczestniczył w  Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez M. Dittricha, G. Chmurę, J. Kaspszyka czy L. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, początkowo jako skrzypek, a od 2014 roku jako dyrygent. Prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Był dwukrotnym beneficjentem programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: Dyrygent-rezydent.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: G. Chmura, M. Halls, M. Jurowski, J. Kaspszyk, M. Klauza, Ch. König, A. Liebreich, J. Maksymiuk, L. Morlot, T. Kozłowski, A. Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NFM Filharmonią Wrocławską, {oh} Orkiestrą Historyczną, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Polską Operą Królewską, Operą Wrocławską, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Bałtycką, Dolnośląską, Kaliską, Sudecką, Szczecińską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premiery baletowe: Szeherezada/Medea z muzyką M. Rimskiego-Korsakowa i S. Barbera, Sól Ziemi Czarnej z muzyką polskich kompozytorów, Sekret Requiem (w reżyserii M. Znanieckiego), a także m.in. wznowienie Toski G. Pucciniego, Traviaty G. Verdiego, Dziadka do Orzechów P. Czajkowskiego, Barona Cygańskiego J. Straussa Napoju miłosnego G. Donizettiego czy Strasznego dworu S. Moniuszki. W OiFP w Białymstoku poprowadził m. in. spektakle Carmen G. Bizeta oraz Turandot G. Pucciniego. W sezonie 2016–2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. W latach 2019–2022 pełnił rolę asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego A. Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2021 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W latach 2020–2022 pełnił rolę kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W sezonie artystycznym 2022/2023 pełnił rolę zastępcy Kierownika Muzycznego w Operze Śląskiej. Występował na takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Saarema Opera Festival, Malta Festival, Opera Rara, Brand New Music, Szalone Dni Muzyki.

W swoim bogatym i wszechstronnym repertuarze wiodącą linię wyznacza muzyka polska. Jak dotąd nagrał m.in. utwory: R. Bukowskiego, H. M. Góreckiego, E. Knapika, K. Lipińskiego, P. Mossa, S.B. Poradowskiego. Szczególne miejsce w jego repertuarze znajdują kompozycje B. Szabelskiego, wśród których Etiuda, Magnificat, Sinfonietta, II Symfonia Podlaska zostały przez niego na nowo edytowane, wykonane i nagrane. W ostatnim czasie poprowadził premiery operowe Ja, Sekȕre Aleksandra Nowaka oraz Meduzę Ludomira Różyckiego.

 

Artur Orzech – prowadzenie koncertu

Projekt i realizacja: netkoncept.com