Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
styczeń 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Sylwester w Filharmonii
30.12.2020    
19:00 - 21:00
Szanowni Państwo, z powodu niepewności co do dalszych obostrzeń związanych z pandemią wirusa SARS-CoV-2 i sposobu funkcjonowania instytucji kultury w okresie sylwestrowym z przykrością informujemy, iż [...]
Sylwester w Filharmonii
31.12.2020    
18:00 - 20:00
Szanowni Państwo, z powodu niepewności co do dalszych obostrzeń związanych z pandemią wirusa SARS-CoV-2 i sposobu funkcjonowania instytucji kultury w okresie sylwestrowym z przykrością informujemy, iż [...]
Sylwester w Filharmonii
31.12.2020    
21:30 - 23:30
Szanowni Państwo, z powodu niepewności co do dalszych obostrzeń związanych z pandemią wirusa SARS-CoV-2 i sposobu funkcjonowania instytucji kultury w okresie sylwestrowym z przykrością informujemy, iż [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.01.2021    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.01.2021    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
GALA NOWOROCZNA online
17.01.2021 - 13.02.2021    
18:00 - 19:30
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Anita Maszczyk – sopran Wioletta Białk – sopran Maciej Niesiołowski – dyrygent    Styczniowe Gale Noworoczne w Filharmonii Opolskiej to koncerty, [...]
Koncert kameralny ONLINE
31.01.2021 - 27.02.2021    
18:00 - 19:30
Wiktoria Ulatowska – obój Ewa Andruszkiewicz – skrzypce Dariusz Wołczyk – altówka Agnieszka Płoszejowska – wiolonczela W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet obojowy F-dur KV 370 Benjamin Britten [...]
7 czerwca 2024, piątek | 19:00
On the Road Again

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Karel Košárek – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
George GershwinUwertura kubańska (12’)
George GershwinBłękitna rapsodia (15’)
George Gershwin – II Rapsodia (15’)
George Gershwin
Amerykanin w Paryżu (18′)

George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.

Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”

Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.

 

fot. Petra Hajská

Karel Košárek – fortepian

Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).

Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.

Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.

W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.

Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com