Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
23 sierpnia 2025, sobota | 19:00
Opera Wagnera spotyka jazz
Cykl koncertów jazzowych improKLASYKA
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Miejsce: Klub muzyczny

50 zł

Bartosz Smorągiewicz – saksofony
Miłosz Oleniecki – fortepian
Michał Jaros – kontrabas
Krzysztof Gradziuk – perkusja

Zapraszamy na kolejne wydarzenie z cyklu koncertów jazzowych improKLASYKA, w którym granice między klasyką a jazzem zacierają się, tworząc przestrzeń dla odważnych muzycznych eksperymentów i nieoczywistych spojrzeń na znane dzieła. Tym razem tematem wieczoru będzie twórczość Richarda Wagnera, reinterpretowana w duchu jazzowej improwizacji.

Gdy przesiąknięte dramatyzmem dźwięki opery stykają się z wolnością jazzu, rodzi się coś, czego nie da się przewidzieć – muzyka, która nie zna granic czasu ani gatunku. W ten jeden wieczór monumentalny świat Richarda Wagnera – pełen burzliwych emocji, rozległych krajobrazów dźwiękowych i mitycznych postaci – zostanie rozszczelniony. Przez te szczeliny wniknie jazz: żywy, niepokorny, tchnący świeżym oddechem i rytmiczną zuchwałością.

Artyści sięgną po charakterystyczne dla oper Wagnera dramatyczne harmonie, rozbudowane leitmotivy oraz potężne brzmienia, by skonfrontować je z jazzową pulsacją, swobodą i dialogiem na żywo. Efektem będzie unikalna, niepowtarzalna opowieść muzyczna, w której klasyczna forma spotka się z improwizacyjnym żywiołem. Wagnerowska potęga nie zostaje tu oswojona – zostaje przepuszczona przez filtr współczesnej wrażliwości i spontanicznej kreatywności.

Opery Wagnera to coś więcej niż teatralne widowiska – to kosmos, pełen symboli, metafor i filozoficznych rozważań. I właśnie dlatego tak intrygująco mogą zabrzmieć w zetknięciu z jazzem – gatunkiem ekspresyjnym, intuicyjnym i odkrywczym.

 

Bartosz Smorągiewicz – saksofony

Ukończył saksofon jazzowy na Akademii Muzycznej w Wuerzburgu (Hochschule fuer Musik Wuerzburg) w klasie prof. Leszka Żądło oraz kompozycję, jako student prof. Chrisa Beiera. Studiował również w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2023 prowadzi Orkiestrę Jazzową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Jednym z jego wielu osiągnięć jest wygrana w konkursie amerykańskiej organizacji Meet The Composer, dzięki której otrzymał grant na realizację projektu kompozytorskiego Diaspora Crossings, sfinalizowanego serią koncertów w Nowym Jorku. Jest laureatem I nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w Słupsku a także III nagrody na VII edycji tego festiwalu. Podczas studiów w Niemczech dwukrotnie zdobył stypendium fundacji Leni Geisler Stiftung.

Jako jedna z kilkunastu osób z całego świata został zaproszony do udziału w legendarnych warsztatach kompozytorskich założonych przez Boba Brookmayera, a obecnie kontynuowanych przez Jima McNeelyego, BMI Jazz Composers’ Workshop, odbywających się w Nowym Jorku.

Otrzymał zamówienia na skomponowanie muzyki od różnych festiwali muzycznych m.in.: na dziesiątą rocznicę festiwalu International Chopin & Friends Festival, gdzie jego kompozycja została wykonana przez kwintet klarnetowy do instalacji multimedialnej podczas trwania festiwalu w Nowym Jorku.

Z MKiDN otrzymał dofinansowanie na „Rozrywkowe Mazurki” na skrzypce i wiolonczelę, w ramach priorytetu Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez IMIT. Prawykonanie odbyło podczas festiwalu Emanacje, oraz stypendium MKiDN „Kultura w sieci”.

W ramach Stypendium MKIDN skomponował Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową, Pieśni do słów Wisławy Szymborskiej dla tenora dr Rafała Grozdewa i orkiestrę smyczkową, oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną.

Komponował i aranżował muzykę do filmów i seriali: Stulecie Winnych, Wszystko przed nami, Dom Pod Dwoma Orłami, Polowanie na ćmy, Polot, Bez skrupułów, Dom wariatów, Kruk czorny woron nie śpi, Pogrom 1905, Zatoka szpiegów.

Napisał muzykę do sztuk teatralnych: Ósmy cud świataPiękna i bestia w Teatrze Powszechnym w Radomiu, oraz do przedstawień Olsztyńskiego Teatru Tańca: nie-Uprzejmość w Oprze oraz MOA.

Zaaranżował i skomponował muzykę do koncertu telewizyjnego z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej.

 


Miłosz Oleniecki – fortepian
Pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Absolwent szkoły muzycznej im. K. Szymanowskiego w Warszawie, Wydziału Jazzu Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
Współpracował z artystami uprawiającymi najróżniejsze style muzyczne – od popu, jazzu, country, poprzez hip hop, aż po muzykę elektroniczną oraz eksperymentalną czy improwizowaną – takimi jak Michał Urbaniak, Wojtek Mazolewski Quintet, Marika, Ortega Cartel, Paulina Przybysz i in. Współtworzy autorskie projekty: nominowany do nagrody Fryderyk 2019 – P.Unity, Miłosz Oleniecki Trio, Opowieści Improwizowane; w 2018 r został zaproszony do współtworzenia Grupy w Składzie wraz z Milo Kurtisem oraz Bartkiem Smorągiewiczem; od paździenika 2020r. razem z Rafałem Dutkiewiczem i Pawłem Stachowiakiem (EABS, Kroki) współtworzy zespół Saturn V, który powstał z inicjatywy klubu Jassmine (Warszawa). Dwa lata później dołączył do muzycznego kolektywu Jazzpospolita.

 

Michał Jaros – kontrabas
Kontrabasista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Uznany za Nową Twarz Polskiego Jazzu, otrzymał liczne nagrody takie jak Grand Prix na festiwalu Jazz nad Odrą, I nagrodę w konkursie Jazz Juniors, czy nagrodę Grand Prix Swingujący Kruk na Hot Jazz Spring w Częstochowie. Laureat Stypendium Artystycznego Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019).
Koncertował z czołowymi muzykami jazzowymi, między innymi: Ishmael Wadada Leo Smith, Terence Blanchard, Ronnie Cuber, Rasul Siddik, Ed Cherry, Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Piotr Baron, Eryk Kulm, Grażyna Auguścik, Artur Dutkiewicz i inni.
W grudniu 2018 r. nakładem wytwórni Multikulti Project ukazał się jego debiutancki album pt., Floating Bridges, na którym znajdują się autorskie kompozycje lidera inspirowane współczesną muzyką jazzową, klasyczną i filmową.
Autor muzyczno- wizualnego projektu Komeda. Historie pisane dźwiękiem upamiętniający 50 rocznicę śmierci wybitnego kompozytora Krzysztofa Komedy.

Projekt i realizacja: netkoncept.com