Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
wrzesień 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
23
24
25
27
28
1
Z książką na pulpicie
10.09.2023    
15:00 - 16:00
Uczniowie i Chór Dziecięcy Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu Stefania Kazana-Burczyk – akompaniament czytają: ks. Grzegorz Poźniak, Ewelina Szendzielorz i Katarzyna Wybraniec   Filharmonia [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
19.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Koncert w ramach 31. Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga Van Beethovena w Głogówku
22.09.2023    
19:15 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Gabriela Karpiesiuk – wiolonczela Przemysław Neumann – dyrygent   W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama (7') Witold Maliszewski – Suita [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
26.09.2023    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Inauguracja 72. Sezonu Filharmonii Opolskiej
29.09.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Janusz Wawrowski – skrzypce Maciej Lamm – organy Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama [...]
Odnaleziona muzyka Śląska Opolskiego cz. 2
30.09.2023    
18:00 - 19:30
Koncert kameralny w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa oraz Weekendu seniora z kulturą. Musica Vena Roots Joanna Widawska – skrzypce Małgorzata Rędzińska – altówka Mariusz Pucia [...]
Organy w samo południe
01.10.2023    
12:00 - 13:30
Adam Tański – organy W programie: F. Liszt, R. Schumann, E. Grieg, J. Sibelius, A. Tański Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie [...]
20 października 2023, piątek | 19:00
Perkusyjna noc

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
I-Jen Fang – kotły
Mark Ford – marimba
Dave Hall – perkusja
Paul Rennick – perkusja
Nicholas Enrico Williams – dyrygent
The University of North Texas Percussion Ensemble
(Directed by Mark Ford, Dave Hall and Paul Rennick)

W programie:
Ioannis John Psathas – The All-Seeing Sky podwójny koncert perkusyjny (9’)
Mark FordMoon Chasers koncert na marimbę i orkiestrę (15’)
Mark FordStubernic Fantasy (12’)
Michael DaughertyRaise the Roof koncert na kotły i orkiestrę (14’)

 

I-Jen Fang – kotły

I-JEN FANG, opisana jako nieustraszona perkusistka przez magazyn Fanfare, kontynuuje karierę jako solistka, muzyk kameralny, perkusistka orkiestrowa i nauczycielka. Dołączyła do wydziału Wydziału Muzyki na Uniwersytecie Virginia w 2005 roku, a także jest Główną Timpanistką i Perkusistką Orkiestry Symfonicznej Charlottesville Symphony.

Jako solistka, I-Jen występowała w Tajwanie, USA, Austrii, Francji, Węgrzech, Rumunii i Republice Południowej Afryki. Była także wyróżnioną solistką na marimbie Orkiestry Symfonicznej Charlottesville w latach 2006 i 2010. Jako muzyk kameralny I-Jen występowała i nagrywała z artystami takimi jak: Keiko Abe, William Cahn, Christopher Deane, Mark Ford, Heini Kärkkäinen, Vladimir Mendelssohn, Jan Müller-Szeraws, Diane Pascal, Minna Pensola, Carsten Schmidt, Ed Smith, Nanik Wenton, Nyoman Wenton, EcoSono Ensemble, Cantata Profana, Attacca Percussion Group, DaCapo Chamber Players i Victory Hall Opera. Pojawiła się na Staunton Music Festival, Charlottesville Chamber Music Festival, Wintergreen Festival, Heritage Theater Festival, Percussive Arts Society International Convention i Regional PAS Day of Percussion.

Jako zwolenniczka Nowej Muzyki, I-Jen była dyrektorką UVA New Music Ensemble przez 14 lat. Zespół współpracował z kompozytorem/iimprowizatorem George’em Lewisem, flecistką Claire Chase i występował dla kompozytorów takich jak Phillip Glass i Christian Wolff. Zlecała także dzieła autorstwa Jon Bellona, Matta Boehlera, Becky Brown, Matthew Burtnera, Camerona Churcha, Teda Coffeya, Kevina Davisa, Christophera Deane’a, Erika DeLucy, Aurie Hsu, Sarah O’Halloran, Chrisa Pecka, Leah Reid, Judith Shatin, Briana Simalchika, Eda Smitha, D.J. Sparra, Maxa Tfirna, Zachary’ego Wadswortha, Kristiny Warren i Michele Zaccagnini.

Urodzona w Tajpej na Tajwanie, I-Jen rozpoczęła edukację muzyczną w wieku sześciu lat, ucząc się gry na pianinie. Następnie, mając dziewięć lat, zaczęła naukę gry na perkusji i w wieku piętnastu lat przyjechała do Stanów Zjednoczonych, by zdobyć tytuł licencjata sztuk pięknych w dziedzinie gry na perkusji na Carnegie Mellon University. Uzyskała tytuł magistra sztuk muzycznych na Northwestern University oraz stopień doktora sztuk muzycznych na University of North Texas (UNT), gdzie pełniła funkcję stypendystki nauczycielskiej.

Dr. I-Jen Fang jest artystką Innovative Percussion, Sabian i Marimba One.

 

Mark Ford – marimba

MARK FORD jest światowej klasy marimbafonistą oraz Koordynatorem Działu Perkusji na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Północnego Teksasu (UNT) w Denton, w Teksasie. Otrzymał honorowy tytuł Regent Professor, który służy jako wyraz uznania dla najwyższych zasług akademickich i jest przyznawany członkom wydziału, którzy wnieśli wyjątkowy wkład w jakość uniwersytetu.  Jako były Prezydent Percussive Arts Society (PAS) i koordynator jednego z największych programów perkusyjnych na świecie na UNT, Ford jest aktywnym wykonawcą i kompozytorem. Występował jako solista, wirtuoz gry na marimbie na uniwersytetach, festiwalach i konferencjach muzycznych we wszystkich stanach Stanów Zjednoczonych Ameryki. Koncertował międzynarodowo w Europie, a także w Japonii, Chinach, Tajwanie, Australii i Ameryce Południowej. Mark Ford od 8 lat pełni także funkcję Dyrektora Artystycznego konkursu perkusyjnego Drum Fest Marimba/Vibraphone w Opolu.

Mark Ford, z ponad czterema dekadami doświadczenia jako wykonawca, pedagog i kompozytor, stał się ikoną doskonałości gry na marimbie. Jego solowe płyty Stealing a Moment, Motion Beyond i Polaris, są standardem muzycznym w świecie perkusji. Jego płyty były opisywane przez Percussive Notes PAS jako piękne, wyjątkowe i wirtuozerskie. Płyta Contact, pod dyrekcją Eugene Corporon zawiera występy Marka, wykonującego koncerty na marimbę i perkusję autorstwa Jennifer Higdon, Daniela McCarthy’ego, Keiko Abe i Forda.

Dodatkowo, Ford napisał popularne utwory na solo marimbę: Polaris, Moon Chasers, Kingdom Lore Fanfare, a także zespoły perkusyjne, w tym Head Talk, Stubernic, Afta-Stuba! CABASA!, Coffee Break (współkompozytor Ewelina Ford) i wiele innych. Jego najnowsze dzieło, Koncert na Marimbę i Orkiestrę Dętą (2022), miało światową premierę w Australii. Koncert wykonali muzycy Melbourne Conservatorium Wind Symphony pod dyrekcją Nicholasa Enrico Williamsa. Jego kompozycja na orkiestrę Stubernic Fantasy (2012) została zarejestrowana na 5 albumach i była jednym z utworów  granym w repertuarze przez zespół Navy Band USA (Zespół Marynarki Wojennej), zespół Air Force Band USA (Zespół Sił Powietrznych) podczas ich tras koncertowych. . Jego kompozycje perkusyjne były wykonywane na uniwersytetach i salach koncertowych na całym świecie, a także były prezentowane w National Public Radio.

Ford jest również autorem Marimba: Technika przez Muzykę (Musicon Publications), zaawansowanej książki metodycznej na marimbę z użyciem czterech pałek, używanej przez konserwatoria i szkoły muzyczne na całym świecie. Jego najnowsza książka, #MarimbaBaby, zdobyła uznanie krytyków i jest postępową książką edukacyjną.

Ford został uznany za wiodącego pedagoga perkusji, a jego byli studenci występują i uczą w uznanych szkołach i uniwersytetach amerykańskich. Pod jego kierunkiem Zespół Perkusji UNT koncertował w Polsce, Chorwacji, Francji i Belgii, a także wygrał Międzynarodowy Konkurs Zespołów Perkusyjnych podczas PASIC (Międzynarodowe Konwencja Perkusji). Mark Ford jest Dyrektorem Edukacyjnym Artystycznym Tama/Bergerault. Jako wykonawca i wykładowca z dumą reprezentuje również firmę Sabian Cymbals, Evans Drum Heads, Musicon Publications, Meinl Percussion oraz Innovative Percussion Inc.

 

Dave Hall – perkusja

DAVE HALL jest profesorem w dziedzinie perkusji na stanowisku Profesora Nadzwyczajnego Uniwersytetu Północnego Teksasu (UNT), gdzie kieruje Zespołem Perkusji oraz prowadzi zajęcia z lekcji praktycznych oraz kursy dotyczące literatury perkusyjnej, historii i pedagogiki. Przed objęciem stanowiska na UNT był Profesoram Nadzwyczajnym na Uniwersytecie Nebraska-Lincoln. Pod jego kierunkiem zespoły perkusyjne dwukrotnie wygrały prestiżowy konkurs Percussive Arts Society International Percussion Ensemble. Dzięki temu, podczas PASIC w 2019 i 2016 roku w nagrodę wykonywali koncerty pokazowe.

Dr. Dave Hall regularnie występuje jako solista na instrumentach klawiszowych i wielo-perkusjonaliach, współpracuje jako kameralny muzyk (zwłaszcza we współczesnej muzyce klasycznej), perkusista jazzowy, timpanista, perkusista orkiestrowy, gracz na steel pan oraz improwizator – preferując eklektyczne i wszechstronne podejście do perkusji i sztuki. Oprócz regularnych występów w różnych stanach USA, występował za granicą w Hiszpanii, Puerto Rico, Belgii, Francji, Włoszech oraz na Festiwalu Jazzowym w Montreux w Szwajcarii.

Dave jest aktywnym kompozytorem, publikowanym przez C. Alan Publications. Jego utwory perkusyjne były zamawiane, wykonywane i nagrywane na całym świecie. Jest artystą wspieranym przez Innovative Percussion, Pearl/Adams, Remo, Sabian, oraz jest członkiem Black Swamp Percussion Educator Network. Obecnie pełni funkcję współprzewodniczącego Komitetu Ensemble Perkusyjnego PAS oraz jest członkiem Rady Doradczej PAS. Dave mieszka w Denton, TX, razem z żoną Elizabeth, trójką swoich dzieci oraz piękną społecznością przyjaciół i artystów.

 

Paul Rennick – perkusja

PAUL RENNICK jest Profesorem Nadzwyczajnym na Uniwersytecie Północnego Texasu, gdzie pracuje na wydziale perkusji od 1991 roku. Jest czołową postacią w dziedzinie perkusji marszowej i edukacji perkusyjnej.  Jest znany z tworzenia znakomitych zespołów wykonawczych a jego uczniowie odnoszą sukcesy. Występował i wykładał gościnnie na całym świecie, biorąc udział w krajowych i międzynarodowych wydarzeniach dla wielu czołowych organizacji muzycznych.

Od 1989 roku, dzięki zaprojektowanym przez Paula pokazom konkursowym, UNT Indoor Drumline (część zespołu marszowego) 20- krotnie otrzymali tytuł Mistrzów w krajowym konkursie na najlepszy Indoor Drumline organizowanym przez Stowarzyszenie Percussive Arts Society. Paul Rennick jest także koordynatorem perkusji dla uznanego na arenie krajowej zespołu marszowego UNT Green Brigade Marching Band.

Paul był dyrektorem perkusji w zespole marszowym Phantom Regiment Drum & Bugle Corps w latach 2003-2010, zdobywając trzykrotnie nagrodę Drum Corps International Fred Sanford Award for Percussion Performance oraz mistrzostwo DCI w 2006 roku. Obecnie Paul pełni funkcję koordynatora muzycznego, dyrektora perkusji i aranżera w zespole marszowym Santa Clara Vanguard Drum & Bugle Corps. Zespół dwukrotnie zdobył nagrodę D.C.I. Fred Sanford Award for Percussion Performance (2014 i 2016), Wielokrotne zdobycie nagrody DCI w ciągu jednego jednego dziesięciolecia dla dwóch różnych organizacji jest ewenementem.

Paul był członkiem zespołu projektowego, kompozytorem muzycznym, instruktorem i menadżerem perkusji dla nagrodzonej statuetkami Tony oraz Emmy produkcji broadwayowskiej Blast!.

Paul jest również aktywnym wykonawcą, występując jako solista wraz z UNT Wind Symphony na nagraniu DVD Percussive Palooza oraz pokazowym koncercie związanych z PASIC 2008. Jest także solistą w utworze znajdującym się na płycie University of North Texas Percussion Ensemble Vespertine Formations (2009).

Paul jest artystą i konsultantem produktowym firmy Dynasty USA oraz pomógł w projektowaniu nowej serii bębnów marszowych Custom Elite. Paul zaprojektował także trzy pałeczki sygnowane przez Innovative Percussion: FS-PR, FS-PR2 i TS-PR.

Obecnie Paul jest artystą Dynasty USA, Remo Inc., Sabian oraz artystą sygnowanym przez Innovative Percussion, Inc.

 

Nicholas Enrico Williams – dyrygent

NICHOLAS ENRICO WILLIAMS jest profesorem dyrygentury i pełni funkcję Dyrektora Orkiestry na Uniwersytecie Georgia, gdzie kieruje jednym z największych i najbardziej kompleksowych programów orkiestrowych w Stanach Zjednoczonych. Prowadzi Orkiestrę Dętą Koncertową oraz nadzoruje obszar dyrygentury orkiestrowej na poziomie podyplomowym. Przed pracą w Athens, był Dyrygentem Zespołów Dętych w Konserwatorium Muzycznym Uniwersytetu Melbourne (Melbourne, Australia). Przez szesnaście lat pełnił funkcję Asystenta Dyrektora Studiów Dętych, Dyrygenta Orkiestry Dętej Koncertowej, Brass Band i Concert Band, a także Dyrektora Zespołów Dętych Sportowych na Uniwersytecie Północnego Teksasu. Przez dekadę był Dyrygentem Greater Dallas Youth Orchestra Wind Symphony i nadal jest częstym Dyrygentem Gościnnym Dallas Winds (dawniej Dallas Wind Symphony), jednego z nielicznych profesjonalnych zespołów dętych w Stanach Zjednoczonych.

Jako zwolennik muzyki kameralnej, Profesor Williams był założycielem i dyrygentem East Plano Brass, a także głównym dyrygentem zespołu kameralnego Harmoniemusik. Dyrygował gościnnie World Youth Wind Symphony na obozie Interlochen Arts Camp; United States Army Field Band; Royal Australian Defence Force Bands; Orkiestry Filharmonii Opolskiej (Polska), United States Air Force Band, Dallas Winds, Lone Star Wind Orchestra. Dyryguje również na corocznej konwencji w Chicago: Midwest International Band and Orchestra Clinic oraz konferencjach krajowych i regionalnych: CBDNA, Konwencji TBA oraz TMEA Annual Clinic/Convention w San Antonio w Teksasie.

Dr. Williams działa czynnie w Australii, Kanadzie, Europie, Azji Południowo-Wschodniej i Stanach Zjednoczonych jako dyrygent, edukator, juror, konsultant i aranżer. Jego aranżacje i transkrypcje są wykonywane przez wybitne zespoły na całym świecie. Jako członek Recording Academy (GRAMMYs) jest uznanym producentem sesji nagraniowych, współproducentem, redaktorem i dyrygentem. Brał udział w nagraniach licznych płyt CD i DVD wydanych przez wydawnictwa Klavier, Mark Records i GIA, a także projektach UNT, w tym światowej premierze w 2019 roku FIESTAS University of North Texas Wind Ensemble. Oprócz działalności w dziedzinie nagrań, napisał kilka przewodników dla dyrygentów opublikowanych w wielotomowym cyklu Teaching Music Through Performance in Band. Jest głównym konsultantem Women of Influence in Contemporary Music i honorowym członkiem międzynarodowego bractwa muzycznego Sigma Alpha Lota dla kobiet. Dr. Williams jest członkiem takich organizacji zawodowych jak: Georgia Music Educators Association, Australian Band and Orchestra Directors Association, Texas Music Educators Association, Texas Bandmasters Association, College Band Directors National Association, Phi Mu Alpha Sinfonia oraz Phi Beta Mu, oraz Międzynarodowego Bractwa Dyrygentów Zespołów Dętych.

Projekt i realizacja: netkoncept.com