Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
30
31
1
2
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
25
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
27
29
1
2
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Krzysztof Książek – fortepian (Laureat III Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie) Przemysław Neumann – dyrygent [...]
SPEAKING CONCERT
16.11.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Tomasz Mazur – baryton Maciej Mazurek – wiolonczela Paweł Mazur – fortepian Marcin Sompoliński – dyrygent, prowadzenie Koncert realizowany w ramach [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
18.11.2018    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
18.11.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Cztery saksofony na cztery strony świata
18.11.2018    
16:00 - 18:00
Zespół saksofonowy SAXESFULL założony z inicjatywy Jacka Rybitwa w 2002r.  W repertuarze posiada standardy muzyki jazzowej, rozrywkowej i klasycznej. Występuje w składzie: Jan Swaton – saksofon [...]
Otwarta Próba Generalna
23.11.2018    
11:00 - 12:00
Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest [...]
Carl Orff – <i>Carmina burana</i>
23.11.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór mieszany oraz Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chóru przy współpracy z: [...]
Carl Orff – <i>Carmina burana</i>
24.11.2018    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór mieszany oraz Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chóru przy współpracy z: [...]
KONCERT RODZINNY
25.11.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
NA DWA GŁOSY
25.11.2018    
18:00 - 20:00
NIEOBECNI: Mira Kubasińska, Gary Moore OBECNI: Maria Małkiewicz i Michał Warmuzek Jacek Mełnicki – wokal, piano Paweł Mrocheń – bass Grzegorz Król – piano Damian [...]
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
17:30 - 19:30
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
Ludzie inteligentni
26.11.2018    
20:00 - 22:00
Spektakl w reżyserii Olafa Lubaszenko! Świetnie napisane dialogi, doskonała obsada, bardzo życiowa komedia! Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle [...]
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA
28.11.2018    
19:00 - 21:00
RUSSIAN NATIONAL BALLET KOSTROMA Z wielką przyjemnością mamy zaszczyt przedstawić Państwu jeden z najlepszych zespołów świata – RUSSIAN NATIONAL BALLLET . Pomimo, że zespół na [...]
Kwartet po raz pierwszy
30.11.2018    
19:00 - 20:00
New Music Quartet Katarzyna Gluza – skrzypce Paulina Marcisz – skrzypce Karolina Orsik-Sauter – altówka Dominika Szczypka – wiolonczela W programie: Karol Szymanowski – II [...]
Recital - Neal Larrabee
01.12.2018    
18:00 - 20:00
Szanowni Państwo Konsulat Generalny USA w Krakowie, Stowarzyszenie Alumni oraz Filharmonia Opolska zapraszają na wyjątkowy koncert pt.: „100 lat razem. Uczcijmy Herberta Hoovera”. Koncert fortepianowy [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
02.12.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
ESTRADA MŁODYCH - GUGULSKA STUDIO Musical Edition
02.12.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Wydarzenia w dniu 16.11.2018
29 marca 2019, piątek | 19:00
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA B. Koziak / P. Neumann

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartosz Koziak – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Grażyna Bacewicz – Uwertura
Dymitr Szostakowicz – I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107
Modest Musorgski (ork. Maurice Ravel) – Obrazki z wystawy

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

Repertuar ostatniego z marcowych koncertów to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich. Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu – dość wspomnieć o siedmiu Koncertach, Kwartecie na czworo skrzypiec czy Sonatach. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów. „Krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura z 1943 roku niech stanie się dla słuchaczy zaproszeniem do bliższego spotkania z Grażyną Bacewicz, kompozytorką, z której powinniśmy być naprawdę dumni.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur: czteroczęściowe dzieło z porywającymi częściami skrajnymi i ciężarem osadzonym na ogniwach środkowych. Trzecia część Koncertu cała jest kadencją! Szczególnie poruszające jest rozpoczęcie części drugiej – szostakowiczowska liryka uderza tym bardziej, że zwykle wyłania się zza jego dźwiękowej uszczypliwości dość niespodziewanie.

Modest Musorgski wiele ryzykował czytając dzieła literackie i filozoficzne, śpiewając w chórze i – wreszcie – komponując w czasie pobierania nauk w szkole gwardyjskich podchorążych w Petersburgu. Nie kazał przeznaczeniu długo na siebie czekać; zaledwie sześć lat później doszło do jego pożegnania z wojskiem. Niewiele później Musorgski stał się członkiem słynnej Potężnej Gromadki. Zaczął tworzyć na pełen etat – podobnie jak Wiktor Hartmann, zmarły przedwcześnie malarz i architekt, który stał się bliskim przyjacielem autora Borysa Godunowa. Śmierć Hartmanna wstrząsnęła Musorgskim, a naturalnym sposobem na ukojenie bólu okazała się praca nad Obrazkami z wystawy – cyklem dziesięciu miniatur fortepianowych zainspirowanych obrazami i grafikami przyjaciela. Obrazki (z uroczystymi Promenadami, zabawnym Tańcem piskląt w skorupkach, złowrogą Babą Jagą czy majestatyczną Wielką bramą kijowską) zinstrumentowane później przez Ravela stały się pięknym świadectwem twórczej relacji i niekwestionowanym evergreenem muzyki klasycznej.

(MK)

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach
im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera.

Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło . Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei.

Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę
i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna.

Na rok 2015 planowane jest wydanie płyty z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagranymi z Anną Marią Staśkiewicz.

Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris
w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

ww.bartoszkoziak.com

Projekt i realizacja: netkoncept.com