Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
29
30
3
4
5
6
8
5:00 PM - EMERALDIA
10
11
12
13
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
12:00 AM - Podziękowanie
30
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
09:30 - 11:00
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
Koncert kameralny: Perkusiści dzieciom
28.05.2019    
11:00 - 12:30
Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leśnicy Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu W programie muzyka pełna [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Sylwester Smulczyński – tenor (Czesław) Ewa Tracz – sopran (Żona) [...]
Koncert kameralny – Ravel Piano DUO
01.06.2019    
13:00
KONCERT KAMERALNY NA  4 RĘCE w 250. rocznicę urodzin Józefa Elsnera przedstawia kompozycje Mistrza i jego najzdolniejszych uczniów – Chopina, Dobrzyńskiego i Wolffa. Program koncertu [...]
RODZINNY PIKNIK MUZYCZNY
01.06.2019    
14:30 - 17:00
Filharmonia Opolska serdecznie zaprasza do wspólnego świętowania 250. rocznicy urodzin swojego patrona Józefa Elsnera. Z tej okazji zaplanowano szereg atrakcji zarówno dla tych dużych jak [...]
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
Terminy: 31.05.2019, piątek, godz. 19:00 01.06.2019, sobota, godz. 18:00 Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej Ewa Tracz – sopran (Żona) Monika Buczkowska – sopran (Agata) [...]
Koncert z okazji DNIA DZIECKA
02.06.2019    
17:00 - 19:00
Występują: Basia Gąsienica Giewont Natalia Piotrowska Maciej Pawlak wraz z zespołem w składzie: Karol Kozłowski – gitara basowa Maciej Kopczyński – gitara Adam Sychowski – [...]
Otwarta Próba Generalna
07.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do Koncertu symfonicznego   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza [...]
Koncert symfoniczny H. Salwarowski / J. Salwarowski
07.06.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Hubert Salwarowski – fortepian Jerzy Salwarowski – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Preludia Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert fortepianowy B-dur [...]
EMERALDIA
08.06.2019    
17:00 - 19:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
10:00 - 11:30
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
09.06.2019    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
EMERALDIA
09.06.2019    
16:00 - 18:00
Twórcy: muzyka: tradycyjna irlandzka/Magdalena Wójcik-Gugulska/Adam Kędzia choreografia: Alicja Ożga/Monika Leszyńska/Magdalena Stelmach aranżacje muzyczne i wokalne: Michał Warmuzek/Adam Kędzia/Magdalena Wójcik-Gugulska fotografie: Marta Ostrowska   kostiumy, scenografia: Renata [...]
Otwarta Próba Generalna
14.06.2019    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym [...]
Filharmonicy Dzieciom
16.06.2019    
10:00
Wykonawcy – Muzycy Seniorzy: Czesława Banach, Ewa Grześkowiak, Eugeniusz Mirek, Krystyna Reiman oraz zaproszeni Goście: Mikołaj Gałan, Aneta Gessler Ewa Andruszkiewicz – scenariusz oraz opracowanie [...]
ESTRADA MŁODYCH - Blues jest w nas
16.06.2019    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
ŚLĄSKA MUZYKA ORATORYJNA
28.06.2019    
19:00 - 21:00
Natalia Stawicka –  sopran Agata Ranz – alt Paweł Zdebski – tenor Oskar Koziołek Goetz – bas Michał Blechinger – organy Chór mieszany DIMK w [...]
Podziękowanie
29.06.2019 - 31.08.2019    
00:00
Czy wiesz że ... ... w minionym sezonie: odbyło się 296 koncertów, w tym 17 koncertów i 18 spotkań dla dzieci, 36 koncertów poza siedzibą [...]
Wydarzenia w dniu 29.06.2019
29 marca 2019, piątek | 19:00
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA B. Koziak / P. Neumann

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartosz Koziak – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Grażyna Bacewicz – Uwertura
Dymitr Szostakowicz – I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107
Modest Musorgski (ork. Maurice Ravel) – Obrazki z wystawy

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

Repertuar ostatniego z marcowych koncertów to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich. Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu – dość wspomnieć o siedmiu Koncertach, Kwartecie na czworo skrzypiec czy Sonatach. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów. „Krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura z 1943 roku niech stanie się dla słuchaczy zaproszeniem do bliższego spotkania z Grażyną Bacewicz, kompozytorką, z której powinniśmy być naprawdę dumni.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur: czteroczęściowe dzieło z porywającymi częściami skrajnymi i ciężarem osadzonym na ogniwach środkowych. Trzecia część Koncertu cała jest kadencją! Szczególnie poruszające jest rozpoczęcie części drugiej – szostakowiczowska liryka uderza tym bardziej, że zwykle wyłania się zza jego dźwiękowej uszczypliwości dość niespodziewanie.

Modest Musorgski wiele ryzykował czytając dzieła literackie i filozoficzne, śpiewając w chórze i – wreszcie – komponując w czasie pobierania nauk w szkole gwardyjskich podchorążych w Petersburgu. Nie kazał przeznaczeniu długo na siebie czekać; zaledwie sześć lat później doszło do jego pożegnania z wojskiem. Niewiele później Musorgski stał się członkiem słynnej Potężnej Gromadki. Zaczął tworzyć na pełen etat – podobnie jak Wiktor Hartmann, zmarły przedwcześnie malarz i architekt, który stał się bliskim przyjacielem autora Borysa Godunowa. Śmierć Hartmanna wstrząsnęła Musorgskim, a naturalnym sposobem na ukojenie bólu okazała się praca nad Obrazkami z wystawy – cyklem dziesięciu miniatur fortepianowych zainspirowanych obrazami i grafikami przyjaciela. Obrazki (z uroczystymi Promenadami, zabawnym Tańcem piskląt w skorupkach, złowrogą Babą Jagą czy majestatyczną Wielką bramą kijowską) zinstrumentowane później przez Ravela stały się pięknym świadectwem twórczej relacji i niekwestionowanym evergreenem muzyki klasycznej.

(MK)

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach
im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera.

Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło . Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei.

Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę
i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna.

Na rok 2015 planowane jest wydanie płyty z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagranymi z Anną Marią Staśkiewicz.

Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris
w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

ww.bartoszkoziak.com

Projekt i realizacja: netkoncept.com