Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2045
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
1 czerwca 2019, sobota | 18:00
OPERA w Filharmonii – KABALISTA
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA – 250. rocznica urodzin Józefa Elsnera

Bilety 15 zł, 30 zł, 45 zł

Terminy:
31.05.2019, piątek, godz. 19:00
01.06.2019, sobota, godz. 18:00

Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej
Ewa Tracz – sopran (Żona)
Monika Buczkowska – sopran (Agata)
Sylwester Smulczyński – tenor (Czesław)
Sebastian Szumski – bas (Jędrzej)
Bartosz Gorzkowski – tenor (Walery)
Damian Żebrowski
– tenor (Doktor)
Paweł Serafin
– bas (Jurysta)
Michał Bączyk
– bas (Poeta)
Przemysław Neumann
– dyrygent
Krzysztof Szaniecki – reżyseria, inscenizacja

W programie:
Józef Elsner – Opera komiczna Kabalista

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Absolutnie kultowa w świecie muzyki klasycznej wytwórnia Deutsche Grammophon dorobiła się świetnej tradycji w swoich social mediach – w dniach urodzin ważnych kompozytorów publikuje grafikę z portretem twórcy, nawiązującą do stylistyki okładek płytowych. W charakterystycznej, żółtej ramce umieszczone jest wówczas hasło: Happy Birthday!

Patron Filharmonii Opolskiej – Józef Elsner – urodził się 1 czerwca 1769 roku, dokładnie 250 lat temu. Mając prawie pięćdziesiąt lat, napisał Rozprawę o metryczności języka polskiego. Kwestia ta miała dla autora ponad trzydziestu oper nie lada znaczenie. Elsner nie mógł przewidzieć jednak, że ten sam język polski ze swoim urodzinowym zawołaniem Sto lat!, utrudni nieco w XXI wieku – czasie krótkich komunikatów – celebrowanie ćwierćtysiąclecia jego narodzin.

Skoro więc Deutsche Grammophon nie wypuści urodzinowej okładki z wizerunkiem Elsnera, a ewentualne zanucenie Sto lat byłoby merytorycznie pozbawione sensu – koncepcja obchodów tego ważnego dnia oparta została na ulubionym gatunku muzycznym kompozytora z Grodkowa, operze. Podczas dwóch specjalnych wieczorów na przełomie maja i czerwca, scena Filharmonii Opolskiej zamieni się w teatralną estradę. Orkiestra i Chór wraz z ośmiorgiem solistów i dyrygentem podejmą się realizacji komicznej opery Elsnera z 1813 roku, zatytułowanej Kabalista. Co istotne – będzie to drugie od czasów współczesnych autorowi wystawienie tej kompozycji. Po premierze zapomniano o Kabaliście na 163 lata!

Dwuaktowe dzieło opowiada o mężu, który podejrzewa zdradę swojej małżonki. Odkrywając, że towarzyszka życia od realnego zajęcia się domowymi problemami preferuje wróżenie z kart – przebiera się za kabalistę. Nieświadoma niczego żona jest zaskoczona i zachwycona bezbłędnością przepowiedni przebiegłego wróżbity; posłusznie wykonuje jego polecenia,
a cała intryga bawi trzyma w napięciu.

Libretto do Kabalisty stworzył ceniony w XIX wieku dramaturg, Franciszek Wężyk. Teksty arii i ansambli przeplatane są wierszowanymi scenami mówionymi, a rękopis Wężyka po dziś dzień znajduje się w zbiorach wrocławskiego Ossolineum. Co z jednej strony smutne, z drugiej zaś – intrygujące, nie zachowały się trzy ostatnie strony dziewiętnastowiecznego tekstu. Jak zakończy się więc historia ubrana w elsnerowskie dźwięki? Aby podtrzymać magiczną aurę tajemniczości, należałoby napisać: niech na razie pozostanie to tajemnicą.

(MK)

Partner koncertu:

 

fot. Bartek Barczyk

Ewa Tracz – sopran

Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów doktoranckich Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. AM dr hab. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów- Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.

Laureatka I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina Iuventus Canti (Słowacja, 2011), II Nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie-Zdroju (2012), I Nagrody w III Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków, Częstochowa (2013), I Nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev (Estonia, 2015) II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im .I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016) oraz I Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018);

Na deskach Opery Wrocławskiej debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze Giovanna D’arco G. Verdiego (2014) Hrabiny w operze Wesele Figara (2014), Pierwszej Damy w operze Czarodziejski flet (2015), Fiordiligi w operze Cosi fan tutte W. A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze Kawaler srebrnej róży R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze Borys Godunow M. Musorgskiego (2015).

Na deskach mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze Uprowadzenie z Seraju w wersji dla dzieci w języku włoski W. A. Mozarta (2016), partią sopranową Wróżki w balecie Sen nocy letniej F. Mendelssohn-Bartholdy (2017) partią matki Gertrudy w operze Jaś i Małgosia E. Humperdinck (2017) oraz partię Anny w oprze Nabucco G. Verdiego (2017) Na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze Carmen (2018) oraz partią Ulany w Operze Manru J. I. Paderewskiego (2018), która zaprezentowała również w Operze Lwowskiej oraz Narodowej Operze Ukraioskiej w Kijowie. Zaśpiewała Partią Donny Anny z opery Don Giovanni w Polskiej Operze Królewskiej (2019).

Podczas koncertu inauguracyjnego otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wykonała Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego (2015). Mogliśmy ją także usłyszeć podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum w partii sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję op. 135’ D. Szostakowicz (2017).

Doskonaliła swe umiejętności podczas licznych kursów i warsztatach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogów i śpiewaków takich jak : Izabela Kłosioska, Matthias Rexroth, Eytan Pessen, Niel Schicoff, Anita Garanca, Doris Yarick-Cross, Wiesław Ochman, Helena Łazarska, Luciana D’Intino, George Kunde, Eva Mei.

Współpracowała między innymi z takimi dyrygentami jak: Grzegorz Nowak, Michał Klauza, Nello Santi, Marc Albrecht, Łukasz Borowicz, Joseph Swensen, David Coleman, Keri-Lynn Wilson, Alexander Liebreich, Marco Guidarini, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Adam Klocek, Andriy Yurkevych, Massimiliano Caldi, Warcisław Kunc, Ewa Michnik, Maciej Tomasiewicz, Tadeusz Zathey, Tomasz Tokarczyk, José Ferreira Lobo.

Monika Buczkowska – sopran

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia im. F. Chopina w Poznaniu. W 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek. W 2011 roku została laureatką I nagrody na Ogólnopolskim Festiwalu Wokalnym im. Marii Stankowej w Olsztynie, w 2013 roku laureatką nagrody – stypendium im. Wojciecha Drabowicza dla najlepszego studenta pierwszego roku. W roku akademickim 2014/2015 oraz 20015/2016 otrzymała nagrodę rektora Akademii Muzycznej dla najlepszych studentów.

Brała udział w licznych projektach solowych i chóralnych oraz przedstawieniach studenckich: Czarodziejski flet W. A. Mozarta, Acis i Galatea J. F. Haendla czy Dziecko i czary M. Ravela (jako Księżniczka) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W 2015 roku wzięła udział w projekcie operowym Król Artur H. Purcella pod dyrekcją Andrew Lawrence Kinga oraz w poznańskim festiwalu Opera Know-how, w spektaklu Antreprener w kłopotach D. Cimarosy (jako Fiordispina). W listopadzie 2015 roku otrzymała wyróżnienie na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” w Poznaniu. W maju 2016 roku zadebiutowała rolą Susanny w spektaklu studenckim Wesele Figara W. A. Mozarta na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera pod batutą Przemysława Neumanna.

Doskonaliła swój warsztat na wielu kursach wokalnych u tak wybitnych pedagogów, jak: Barbara Mądra, Luigi Petroni, Eva Blahova, Izabela Kłosińska, Matthias Rexroth, Neil Shicoff, Eytan Pessen, Olga Pasiecznik, Hedwig Fassbender, Paul Plummer, Arabella Cortesi, Helmut Deutsch. Od 2016 roku jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa działającym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Marcin Sompoliński, Przemysław Neumann, Warcisław Kunc, Łukasz Borowicz, Piotr Staniszewski, Kazushi Ono, Bassem Akiki.

W 2017 roku zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Od października rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie wykonuje rolę Paminy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. W Czarodziejskim flecie w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w sezonie 2017/2018 i 2018/2019 występuje natomiast w roli Papageny. W styczniu 2018 roku zadebiutowała na deskach Polskiej Opery Królewskiej w roli Susanny w operze Wesele Figara W. A. Mozarta oraz w roli Eurydyki w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Również w tym roku brała udział w wystawieniu opery Ognisty anioł S. Prokofiewa, zarówno na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, jak również Grand Théâtre de Provence, podczas 70. Festival International d’Aix-en-Provence. W najbliższym sezonie zadebiutuje w roli Zerliny w operze Don Giovanni W. A. Mozarta, na deskach Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie.

Sylwester Smulczyński – tenor 

Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Kielcach. W 2006 roku ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Piotra Micińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Już w trakcie studiów miał okazję uczestniczyć w międzynarodowym projekcie Opera Island w Norwegii w Traviacie G. Verdiego w reżyserii Jonathana Millera. Jako student zadebiutował również w partii Hrabiego Almavivy w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, odbywając tournée po Europie z zespołem Teatru Muzycznego w Lublinie. Warsztat wokalny doskonalił także na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Eswooda we Florencji oraz na kursach mistrzowskich u prof. Jerzego Artysza.

Uczestniczył w licznych festiwalach muzycznych, takich jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądecki Festiwal Muzyczny Jubilaei Cantus, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni. W latach 2006 – 2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował partią Nemorina w operze Napój miłosny G. Donizettiego. Z zespołem tego teatru wielokrotnie miał okazję występować na scenach europejskich teatrów operowych, między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Francji czy Hiszpanii. W swoim dorobku artystycznym ma nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych. Występował gościnnie na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Krakowskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2017 roku jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

Do jego najważniejszych kreacji scenicznych zaliczyć można wspomniane wcześniej debiuty w roli Almavivy w Rossiniowskim Cyruliku Sewilskim i Nemorina w Napoju miłosnym Donizettiego, jak również Toma Rakewella w Żywocie rospustnika I. Stravińskiego oraz szereg wiodących postaci w licznych operach W. A. Mozatra ( Belmonte w Uprowadzeniu z Seraju, Ferrando w Cosi fan tutte czy Ottavio w Don Giovannim).

Występował pod batutą cenionych dyrygentów, takich jak Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Massimiliano Caldi, Igor Dohovic, Zbigniew Graca, Christopher Hogwood, Vladimir Kiradjiew, Paweł Kotla, Charles Olivieri-Munroe, Helmuth Rilling, Wojciech Rodek, Eraldo Salmieri, Ruben Silva, Marc Soustrot,  Lucas Vis, Marco Vitale. Pracował również z wieloma wybitnymi reżyserami, wśród których znaleźli się Natalia Babińska, Tomasz Konina, Jonathan Miller, Walter Neiva, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss.

W swoim repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, B. Brittena oraz I. Strawińskiego. Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno–kantatową J. S. Bacha, J.F. Haendla, J. Haydna, W. A. Mozarta czy G. Rossiniego oraz szeroko pojętą lirykę wokalną. Szczególną radość sprawia mu wykonywanie partii Bachowskich Ewangelistów.

Sebastian Szumski – baryton

Ze śpiewem związany jest od 9 roku życia.  Jako wychowanek Stefana Stuligrosza, pod jego batutą, wraz z Chórem Filharmonii Poznańskiej, koncertował w Polsce i na świecie, występując na najważniejszych estradach i festiwalach muzycznych. Ukończył Wydział Wokalno- Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie dr Marka Rzepki. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem: Heleny Łazarskiej, Evy Blahovej, Charlesa Kellysa, Rudolfa Piernaya, Ryszarda Karczykowskiego, Teresy Żylis- Gara.

Artysta koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował z cenionymi pianistami: Andrzejem Tatarskim, Marcinem Koziakiem, Piotrem Różańskim, oraz dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pende-reckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandro de Marchi, Poul McCreeshem, Joshua Riffkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Fabio Bonizzonim.

W roku 2008 zadebiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partie Harbiego Almavivy w Weselu Figara W. A. Mozarta. W roku 2009 i 2010 występował na Międzynarodowym Festiwalu Wokalnym Belcanto w Nałęczowie, gdzie zdobył główną nagrodę Złotego Słowika, nagrodę publiczności i nagrodę Związku Artystów Scen Polskich. W roku 2010 otrzymał stypendium Opera Studio w Teatrze im. G. Verdiego w Pizie, gdzie w sezonie artystycznym 2010/2011 śpiewał partie Maestra w operze Teatralne obyczaje i nieobyczajności (Le convenienze e inconvenienze teatrali) G. Donizettiego. Partię tę śpiewał także w teatrach Toskanii: Lucca i Livorno.

Sebastian Szumski koncertuje w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, wśród których do najważniejszych należą, CD z Weihnachtsoratorium J.S. Bacha z Arte dei Suonatori, DVD z III Symfonią Kopernikowską H. M. Góreckiego, CD z wszystkimi motetami J.S. Bacha, nagranymi w solowej obsadzie dla cenionej francuskiej wytwórni Alpha, a także nagranie CD oratorium Quo Vadis, Feliksa Nowowiejskiego, wraz z światowej sławy śpiewakami, Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim, pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Posiada w repertuarze utwory od renesansowych polifonii po kompozycje współczesne, w tym liczne cykle pieśni, solowe partie oratoryjne oraz solowe partie w operach Haendla, Purcella, Mozarta, Donizettiego, Belliniego, Rossiniego, Pucciniego i Moniuszki. W ostatnich latach z powodzeniem wykonuje muzykę epoki baroku, czego dowodem jest współpraca z takimi zespołami jak Arte dei Suonatori, La Poem Harmonique czy La Risonanza.

We wrześniu 2018 wystąpi w Krakowie w światowej prapremierze opery Alka Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk Ahat ilī – siostra bogów, zamówionej przez Festiwal sacrum Profanum.

Obecnie jest kameralistą i solistą cenionego zespołu Capella Cracoviensis, a także doktorantem Akademii Muzycznej w Krakowie.

Strona Artysty: www.sebastianszumski.pl

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com