Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2018
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
7
7:00 PM - KORTEZ
9
13
15
17
18
21
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - U STUDNI
22
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Otwarta Próba Generalna
05.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD / POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym [...]
XV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
05.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Bartłomiej Dobrowolski – klarnet Jacek Rogala – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Marsz turecki Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
16:00 - 18:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
Sztuka Triathlon Story
06.10.2018    
19:00 - 21:30
Sztuka Triathlon Story to wyjątkowo energetyczna i dynamiczna komedia, która rozgrywa się w przeddzień zawodów Ironman. W hotelowym pokoju, wieczorem,  przypadkowo spotykają się czterej uczestnicy [...]
KORTEZ
07.10.2018    
19:00
Bilety wyprzedane.
Otwarta Próba Generalna
11.10.2018    
09:30 - 10:30
Próba generalna do koncertu w ramach cyklu STREFA GWIAZD Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!! Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja programu [...]
Otwarta Próba Generalna
12.10.2018    
11:00 - 12:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
STREFA GWIAZD
12.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Sumina Studer – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Piotr Czajkowski – Uwertura-Fantazja Romeo i Julia Max Bruch – Koncert [...]
ESTRADA MŁODYCH
13.10.2018    
19:00 - 21:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Zajęcia muzyczne dla dzieci
14.10.2018    
11:30 - 13:00
POWER OF MELODY CO WYRÓŻNIA Power of Melody ? ZAŁOŻENIA Program zajęć opiera się na założeniu, iż wszystkie dzieci są uzdolnione muzycznie. Poprzez realne doświadczenia [...]
NA DWA GŁOSY
14.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Narodowe Śpiewanie w Opolu
16.10.2018    
17:00 - 19:00
Międzyszkolny Chór Capricolium przy Gimnazjum nr 2 w Głuchołazach  pod dyrekcją Adama Dziurowskiego Międzyszkolny Chór Angelus Cantat Szkoły Podstawowej nr 3  i Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach pod [...]
Wiosna/Lato, Jesień/Zima – A. Vivaldi – koncert kameralny
19.10.2018    
19:00 - 21:00
Michael Maciaszczyk – skrzypce, dyrygent Polish Art Philharmonic Program: Janusz Bielecki – Trzy obrazy Johann Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 ----- Antonio Vivaldi [...]
Andropauza 3, czyli jak żyć i nie zwariować
20.10.2018    
17:00 - 19:00
„ANDROPAUZA 3, CZYLI JAK ŻYĆ I NIE ZWARIOWAĆ” Uniwersytet Trzeciego Wieku. Czterech dziarskich studentów w wieku emerytalnym: Hrabia, Behemot, Sławek komandos i Miernota , brutalnie [...]
KONCERT RODZINNY
21.10.2018    
11:00 - 12:00
Czy muzyka klasyczna ma coś wspólnego z kinem akcji, a zwłaszcza – z westernem? Zależy jak na to spojrzeć. Jedno jest pewne: w sezonie 2018/19 [...]
U STUDNI
21.10.2018    
18:00 - 20:00
Bilety na wszystkie koncerty klubowe są sprzedawane wyłącznie w kasie filharmonii od strony ul. Krakowskiej. W dniu koncertu nie prowadzimy sprzedaży na terenie klubu, zapraszamy do kasy filharmonii na godzinę przed koncertem.
Otwarta Próba Generalna
26.10.2018    
12:00 - 13:00
Próba generalna do koncertu z cyklu POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA   Otwarte próby generalne Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym [...]
Koncert symfoniczny w ramach 27. edycji Festiwalu DRUM FEST
26.10.2018    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Katarzyna Myćka – marimba Eriko Daimo – marimba Svet Stoyanov – marimba Mark Ford – marimba Aleksandra Orłowska-Jabłońska – sopran Rafał [...]
XII ZADUSZKI MUZYCZNE
28.10.2018    
18:00 - 20:00
Andrzej Zaucha był jedną z barwniejszych postaci polskiej estrady. Instrumentalista, aktor, kompozytor, także autor tekstów. Muzyczny samouk, charyzmatyczny wokalista jazzowy i rockowy. Jego kariera rozpoczęła [...]
Wydarzenia w dniu 07.10.2018
Wydarzenia w dniu 09.10.2018
Wydarzenia w dniu 13.10.2018
26 listopada 2021, piątek | 19:00
Śmierć i wyzwolenie
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Pablo Ferrández – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Krzysztof PendereckiChaconne per archi pamięci Jana Pawła II (7’)
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 (30’)
Grzegorz FitelbergPieśń o sokole op. 18 (15’)
Richard StraussTod und Verklärung (Śmierć i wyzwolenie) op. 24 (26’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Listopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II. Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Ryszard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty.” Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

A to ciekawostka!
Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego zbudowane jest z siedemnastu części (osiem z nich składa się na opracowanie żałobnej sekwencji Dies irae). Pierwszy fragment, Lacrimosa, powstał na zamówienie Solidarności w 1980 roku, a ostatni – Chaconne – po śmierci Jana Pawła II w roku 2005. Proces komponowania trwał więc aż dwadzieścia pięć lat!

fot. IGOR STUDIO

Pablo Ferrández – wiolonczela

Pablo Ferrández to muzyk o uznanej renomie – jest laureatem XV Międzynarodowego Konkursu im. P. Czajkowskiego. Niedawno dołączył do grona wybitnych artystów, z którymi renomowane wydawnictwo SONY Classical podpisało kontrakt na wyłączność. W recenzji El Pais został określony jako urzekający artysta: „Ferrández posiada wszystko: technikę, przebojowość, duszę i autorytet solisty, ekspresyjność oraz urok”.

Wśród jego ostatnich sukcesów należy wymienić: debiut z Los Angeles Philharmonic pod batutą Gustavo Dudamela w amfiteatrze Hollywood Bowl oraz debiut z Bayerischen Rundfunk Symphony Orchestra pod batutą Daniele Gattiego, wykonanie Koncertu podwójnego Brahmsa oraz Koncertu potrójnego Beethovena wraz z Anne-Sophie Mutter, a także występy m.in. z London Philharmonic, Israel Philharmonic, Rotterdam Philharmonic, Vienna Symphony oraz Orchestre National de France.

W sezonie 2021/22 artysta zadebiutuje z takimi orkiestrami jak: San Francisco Symphony, Santa Cecilia Orchestra, Czech Philharmonic, Seoul Philharmonic, Royal Philharmonic Orchestra, a także ponownie wystąpi m.in. z Los Angeles Philharmonic w Holywood Bowl, Basel Symphony, RTE National Orchestra, Filarmonica Arturo Toscanini, Borusan Philharmonic, Spanish National Orchestra. Z okazji 200. rocznicy Sali koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskiewskiej Filharmonii. Pablo Ferrández wraz z Anne-Sophie Mutter oraz Daniilem Trifonovem wykona Koncert potrójny Beethovena z towarzyszeniem Youth Russian National Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Ponadto solista wystąpi z kameralnym repertuarem z Anne-Sophie Mutter w nowojorskiej Carnegie Hall.

Plany koncertowe Pablo Ferrándeza obejmują także tournée: po Niemczech i Holandii z Academy of St. Martin in the Fields, po Chinach z London Philharmonic oraz po Skandynawii z Barcelona Symphony. Będzie także artystą – rezydentem w Valencia Orchestra.

W marcu 2021 roku, ukazała się debiutancka płyta solisty pt. Reflections wydana przez SONY Classical, która odzwierciedla muzyczne korzenie artysty, a także nieoczekiwane podobieństwa pomiędzy muzyką rosyjską i hiszpańską z początku XX wieku. Płyta zyskała uznanie krytyków.

Jako solista i muzyk kameralny, Pablo często współpracuje z takimi artystami jak Anne-Sophie Mutter, Vadim Repin, Martha Argerich, Gidon Kremer, Yuja Wang, Denis Kozhukhin, Nikolay Lugansky, Beatrice Rana, Maxim Rysanov, Ray Chen, Alice Sara Ott, Elena Bashkirova, Luis del Valle oraz Sara Ferrández.

Urodzony w Madrycie w 1991 roku, w rodzinie muzyków, w wieku 13 lat Pablo Ferrández uczęszczał do prestiżowej Escuela Superior de Música Reina Sofía, gdzie uczył się w klasie prof. Natalii Shakhovskaya. Następnie ukończył studia w Kronberg Academy w klasie prof. Fransa Helmersona i otrzymał stypendium Fundacji Anne-Sophie Mutter.

Dzięki uprzejmości Nippon Music Foundation, Pablo Ferrández gra na Stradivariusie Lord Aylesford z 1696 roku.

„Pablo Ferrández jest naprawdę wyjątkowy… przepiękny dźwięk, doskonałe wibrato, nieskazitelna prawa oraz lewa ręka i prawdziwy muzyk” – Anne-Sophie Mutter

„Magnetyzm gwiazdy pop, znakomita technika, ekscytująca muzykalność sprawia, że mamy do czynienia z narodzinami gwiazdy” – Los Angeles Times

„Dzięki Pablo Ferrándezowi, Hiszpania może być dumna z nowego geniusza wiolonczeli” – Le Figgaro

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Zamek Elmau w Niemczech.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
tenisistą.

Za największy sukces artystyczny uważam
Pierwsza trasa koncertowa z Anne-Sophie Mutter, podczas której wykonaliśmy Koncert podwójny Brahmsa, była spełnieniem moich marzeń.

Człowiek, którego podziwiam
Gustavo Dudamel.

Co lubię czytać
biografie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Koncert wiolonczelowy Dvořáka.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com