Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
1
3
4
5
6
8
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
6:00 PM - U PROGU KARIERY
30
1
2
3
4
5
6
Wizjan Piano Duo – Koncert kameralny online
02.05.2021 - 30.05.2021    
18:00 - 19:30
Wizjan Piano Duo Julia Wizjan – fortepian Mateusz Wizjan – fortepian W programie: Ludwig van Beethoven (opr. Hugo Ulrich) – Uwertura Egmont op. 84 Roman [...]
Koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego - online
07.05.2021 - 07.06.2021    
19:00 - 21:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Katarzyna Trylnik – sopran Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Henryk Mikołaj Górecki – III Symfonia Symfonia Pieśni Żałosnych na sopran i [...]
Przygoda z ogrodnikiem - spektakl przeniesiony
09.05.2021    
16:00 - 18:00
*** Szanowni Państwo, ze względu na zamknięcie instytucji kultury spektakl „Przygoda z ogrodnikiem”, zaplanowany na 9.05.2021 w Filharmonii Opolskiej w Opolu, zostaje przeniesiony na 15.11.2021. [...]
Przygoda z ogrodnikiem - spektakl przeniesiony
09.05.2021    
19:30 - 21:30
*** Szanowni Państwo, ze względu na zamknięcie instytucji kultury spektakl „Przygoda z ogrodnikiem”, zaplanowany na 9.05.2021 w Filharmonii Opolskiej w Opolu, zostaje przeniesiony na 15.11.2021. [...]
Koncert kameralny online – Klasyka bez granic
16.05.2021 - 13.06.2021    
18:00 - 19:30
APEIRON TRIO Hanna Lizinkiewicz – fortepian Piotr Kosarga – skrzypce Jan Czaja – wiolonczela W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – Trio fortepianowe G-dur KV 564 [...]
Liszt do Mendelssohna - online
21.05.2021 - 18.06.2021    
19:00 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jacek Kortus – fortepian Jerzy Salwarowski – dyrygent W programie: Michaił Glinka – Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła Franciszek Liszt – [...]
U PROGU KARIERY
29.05.2021    
18:00 - 20:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Julia Grzegorzewska – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent (z klasy dra hab. Przemysława Neumanna, prof. AMP) W programie: Robert Schumann – Koncert [...]
Spektakl: Lekko nie będzie
31.05.2021    
17:00 - 19:00
Oburza was nieco większa różnica wieku w związkach? Śmieszą panie i panowie zauroczeni młodszymi partnerkami w myśl zasadzie: mnie by się to nie przydarzyło? Jeśli [...]
Spektakl: Lekko nie będzie
31.05.2021    
19:00 - 21:00
Oburza was nieco większa różnica wieku w związkach? Śmieszą panie i panowie zauroczeni młodszymi partnerkami w myśl zasadzie: mnie by się to nie przydarzyło? Jeśli [...]
Brzmienia północy – Quantum 
04.06.2021    
19:00 - 20:30
Quantum  Anna Trefon – skrzypce Agnieszka Kalisz-Dzik – skrzypce Miłosz Pluta – altówka Agnieszka Płoszejowska – wiolonczela W programie: Edward Grieg – Kwartet smyczkowy g-moll [...]
26 listopada 2021, piątek | 19:00
Śmierć i wyzwolenie
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Pablo Ferrández – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Krzysztof PendereckiChaconne per archi pamięci Jana Pawła II (7’)
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 (30’)
Grzegorz FitelbergPieśń o sokole op. 18 (15’)
Richard StraussTod und Verklärung (Śmierć i wyzwolenie) op. 24 (26’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Listopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II. Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Ryszard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty.” Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

A to ciekawostka!
Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego zbudowane jest z siedemnastu części (osiem z nich składa się na opracowanie żałobnej sekwencji Dies irae). Pierwszy fragment, Lacrimosa, powstał na zamówienie Solidarności w 1980 roku, a ostatni – Chaconne – po śmierci Jana Pawła II w roku 2005. Proces komponowania trwał więc aż dwadzieścia pięć lat!

fot. IGOR STUDIO

Pablo Ferrández – wiolonczela

Pablo Ferrández to muzyk o uznanej renomie – jest laureatem XV Międzynarodowego Konkursu im. P. Czajkowskiego. Niedawno dołączył do grona wybitnych artystów, z którymi renomowane wydawnictwo SONY Classical podpisało kontrakt na wyłączność. W recenzji El Pais został określony jako urzekający artysta: „Ferrández posiada wszystko: technikę, przebojowość, duszę i autorytet solisty, ekspresyjność oraz urok”.

Wśród jego ostatnich sukcesów należy wymienić: debiut z Los Angeles Philharmonic pod batutą Gustavo Dudamela w amfiteatrze Hollywood Bowl oraz debiut z Bayerischen Rundfunk Symphony Orchestra pod batutą Daniele Gattiego, wykonanie Koncertu podwójnego Brahmsa oraz Koncertu potrójnego Beethovena wraz z Anne-Sophie Mutter, a także występy m.in. z London Philharmonic, Israel Philharmonic, Rotterdam Philharmonic, Vienna Symphony oraz Orchestre National de France.

W sezonie 2021/22 artysta zadebiutuje z takimi orkiestrami jak: San Francisco Symphony, Santa Cecilia Orchestra, Czech Philharmonic, Seoul Philharmonic, Royal Philharmonic Orchestra, a także ponownie wystąpi m.in. z Los Angeles Philharmonic w Holywood Bowl, Basel Symphony, RTE National Orchestra, Filarmonica Arturo Toscanini, Borusan Philharmonic, Spanish National Orchestra. Z okazji 200. rocznicy Sali koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskiewskiej Filharmonii. Pablo Ferrández wraz z Anne-Sophie Mutter oraz Daniilem Trifonovem wykona Koncert potrójny Beethovena z towarzyszeniem Youth Russian National Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Ponadto solista wystąpi z kameralnym repertuarem z Anne-Sophie Mutter w nowojorskiej Carnegie Hall.

Plany koncertowe Pablo Ferrándeza obejmują także tournée: po Niemczech i Holandii z Academy of St. Martin in the Fields, po Chinach z London Philharmonic oraz po Skandynawii z Barcelona Symphony. Będzie także artystą – rezydentem w Valencia Orchestra.

W marcu 2021 roku, ukazała się debiutancka płyta solisty pt. Reflections wydana przez SONY Classical, która odzwierciedla muzyczne korzenie artysty, a także nieoczekiwane podobieństwa pomiędzy muzyką rosyjską i hiszpańską z początku XX wieku. Płyta zyskała uznanie krytyków.

Jako solista i muzyk kameralny, Pablo często współpracuje z takimi artystami jak Anne-Sophie Mutter, Vadim Repin, Martha Argerich, Gidon Kremer, Yuja Wang, Denis Kozhukhin, Nikolay Lugansky, Beatrice Rana, Maxim Rysanov, Ray Chen, Alice Sara Ott, Elena Bashkirova, Luis del Valle oraz Sara Ferrández.

Urodzony w Madrycie w 1991 roku, w rodzinie muzyków, w wieku 13 lat Pablo Ferrández uczęszczał do prestiżowej Escuela Superior de Música Reina Sofía, gdzie uczył się w klasie prof. Natalii Shakhovskaya. Następnie ukończył studia w Kronberg Academy w klasie prof. Fransa Helmersona i otrzymał stypendium Fundacji Anne-Sophie Mutter.

Dzięki uprzejmości Nippon Music Foundation, Pablo Ferrández gra na Stradivariusie Lord Aylesford z 1696 roku.

„Pablo Ferrández jest naprawdę wyjątkowy… przepiękny dźwięk, doskonałe wibrato, nieskazitelna prawa oraz lewa ręka i prawdziwy muzyk” – Anne-Sophie Mutter

„Magnetyzm gwiazdy pop, znakomita technika, ekscytująca muzykalność sprawia, że mamy do czynienia z narodzinami gwiazdy” – Los Angeles Times

„Dzięki Pablo Ferrándezowi, Hiszpania może być dumna z nowego geniusza wiolonczeli” – Le Figgaro

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Zamek Elmau w Niemczech.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
tenisistą.

Za największy sukces artystyczny uważam
Pierwsza trasa koncertowa z Anne-Sophie Mutter, podczas której wykonaliśmy Koncert podwójny Brahmsa, była spełnieniem moich marzeń.

Człowiek, którego podziwiam
Gustavo Dudamel.

Co lubię czytać
biografie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Koncert wiolonczelowy Dvořáka.

 

Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com