Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
6
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
7
8
9
10
12
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
28
29
30
1
2
3
4
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego "Odwieczne pieśni"
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
ODWIECZNE PIEŚNI
04.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Wojciech Jeliński – puzon Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Ferenc Liszt – Poemat symfoniczny Les Préludes (16') Ferdinand David – Concertino na puzon [...]
Michał Bajor – No, a ja? Pożegnanie z tytułem
05.04.2025    
18:00 - 20:00
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
MUZYKA UDUCHOWIONA
11.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Piotr Kosarga – skrzypce Joanna Sojka – sopran Magdalena Pluta – alt Piotr Kalina [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids NIEBO DLA KAŻDEGO
Gabi Gąsior – śpiew, prowadzenie warsztatów Paulina Muzyczka – prowadzenie Gospel Kids Zespół wokalny DeocentriCity Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Zespół instrumentalny Holy Noiz: [...]
Koncert dyplomantów PSM w Opolu
25.04.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Miłosz Kula – dyrygent Dyplomanci PSM w Opolu: Dawid Augustyn – organy (naucz. Elżbieta Kaszycka-Kowalczyk) Josef Rheinberger – Koncert organowy F-dur op. [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
26.04.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Recital Trwaj chwilo, trwaj to niezwykłe spotkanie [...]
Spotkanie słowno-muzyczne „Z książką na pulpicie”
Wystąpią zaproszeni goście czytają: Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek   Od ponad dekady aktywnie włączamy się w każdą akcję promującą czytanie dla dzieci oraz z dziećmi. [...]
12 października 2018, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD

Bilety normalne 45 zł
Bilety ulgowe 25 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Sumina Studer – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Piotr Czajkowski – Uwertura-Fantazja Romeo i Julia
Max Bruch – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26
Sergiusz RachmaninowTańce symfoniczne op. 45

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

A gdyby tak… dać publiczności możliwość kreowania repertuaru Filharmonii? Strach się bać? Niekoniecznie!

W sezonie artystycznym 2017/18 Filharmonia Opolska uczestniczyła w wyjątkowym projekcie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! prowadzonym przez Instytut Muzyki i Tańca. Program „(…) kierowany jest do maturzystów, ponieważ (…) to ostatni moment by wypracować pewien stan świadomości. By w sytuacji, gdy już bez szkolnej kurateli będą poszukiwać czegoś dla siebie w ofercie kulturalnej miasta, (…) zwrócili również uwagę na filharmonię i dokonali świadomego wyboru.” Jednym z elementów ubiegłorocznych działań był plebiscyt, w którym opolscy maturzyści mogli zadecydować o trzech kompozycjach włączonych do repertuaru 67. sezonu: podczas październikowego koncertu w ramach cyklu Strefa Gwiazd, zaprezentowana zostanie pierwsza z nich.

Niełatwo określić gatunek, który Piotr Czajkowski tworzył na przestrzeni lat 1869-1880. On sam dwukrotnie przekomponowywał utwór oparty na najsłynniejszej szekspirowskiej tragedii. Zdecydowanie zbyt rozbudowany na uwerturę, za krótki na poemat symfoniczny i zawierający w sobie pokłady emocji na miarę dobrej symfonii – ostatecznie otrzymał tytuł Romeo i Julia – Uwertura-Fantazja.

Mimo niekwestionowanej pozycji w panteonie arcydzieł muzyki symfonicznej – Romea i Julię Czajkowskiego (właśnie przez wzgląd na nietypowe rozmiary) wcale nie tak łatwo zamknąć w ramach filharmonicznego koncertu. Tym razem Uwertura-Fantazja pojawi się w towarzystwie
I Koncertu Skrzypcowego g-moll op. 26 Maxa Brucha. Ów Koncert był pierwszym poważnym sukcesem niemieckiego twórcy, od urodzin którego minęło w tym roku dokładnie 180 lat. W epoce nazistowskich Niemiec, Bruch znalazł się na liście kompozytorów zakazanych – jego żydowskie pochodzenie nie było co prawda udokumentowane, ale fascynacja  folklorem narodu wybranego znajdowała odbicie na kartach jego partytur. Już po wojnie wielcy skrzypkowie z chęcią wykonywali Koncert na scenach całej Europy; w Polsce jednak częściej usłyszeć go można w interpretacji młodziutkich adeptów gry na tym instrumencie. Niezupełnie słusznie – niech nikogo nie zwiedzie zwarta budowa dzieła i niewielka ilość technicznych trudności! Dobry Bruch, to Bruch zagrany dojrzale i ze świadomym wykorzystaniem dostępnych środków.

Tańce symfoniczne Sergiusza Rachmaninowa, które wypełnią drugą część wieczoru, według zamysłu autora miały być obrazem trzech okresów życia mężczyzny. Pierwotnie zamierzał zatytułować je: Południe, Zmierzch oraz Północ – zrezygnował jednak z tej koncepcji, pozostawiając pole do popisu wyobraźniom słuchaczy. Rachmaninowowi mało było rozszerzonej harmonii i szalonej rytmiki; do orkiestry symfonicznej dodał saksofon altowy i wyrazisty fortepian. Zacytował samego siebie, zacytował też żałobną sekwencję Dies irae. A później… nie skomponował już nic więcej. Tańce symfoniczne – przerażające i fascynujące – są jego ostatnim dziełem...

Partner cyklu:

Sumina Studer, skrzypaczka pochodzenia szwajcarsko-japońskiego. Ostatni sukces Artystki to zdobycie złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Berlinie w 2018r. Jest również laureatką wielu innych międzynarodowych konkursów. Otrzymała m.in.: nagrodę Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Michaela Hilla /2017/, nagrodę Prix Rotary Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klasycznej w Verbier St-Bernard /2017/, a jako członek zespołu kameralnego nagrodę  TONALi-Violin Competition /2017/. Zdobyła również nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. Louisa Spohra, Międzynarodowym Konkursie im. Arthura Grumiaux oraz European Union of Music Competitions for Youth (EMCY). Jest również trzykrotną zwyciężczynią Narodowego Szwajcarskiego Konkursu Muzycznego dla Młodzieży.

Urodzona w 1997r. skrzypaczka wychowała się w Zurychu i w tamtejszym konserwatorium rozpoczęła studia najpierw pod kierunkiem Simone Zgraggen, a następnie Philipa Draganova. Ukończyła studia licencjackie w wieku 21 lat, prowadzona przez profesor Antje Weithaas w Hochschule für Musik im. Hannsa Eislera w Berlinie. Obecnie kontynuuje studia magisterskie w klasie Sylvii Rosenberg w Juilliard School w Nowym Jorku. Rozwija swoja osobowość artystyczną podczas kursów muzycznych Verbier Festival Academy w Szwajcarii, Sommerakademie Mozarteum w Austrii, Pablo Casals Festival we Francji, podczas których wykładowcami byli Pamela Frank, Ana Chumachenco, Aaron Rosand, Roland Vamos, Boris Kuschnir, Mihaela Martin, Pierre Amoyal, Ulf Hoelscher, IgorOzim, Pavel Vernikov i wielu innych. Suminę Studer wspiera fundacja Ruth i Ernsta Burkhalterów. Artystka jest również stypendystką Gerd-Bucerius-Scholarship Niemieckiej Fundacji Muzyki Instrumentalnej oraz Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Lichtensteinie.

Sumina Studer występowała jako solistka z wieloma znakomitymi orkiestrami i zespołami. Wśród nich znajdują się chociażby Camerata Zurich,  NeuesOrchester Basel, Chamber Symphony Hamburg, New Zurich Orchestra, Nota Bene Orchestra oraz  Göttinger Symphony Orchestra, orkiestra Akademii Muzycznej im. Franza Liszta w Weimarze, a wśród dyrygentów, z którymi współpracowała Daniel Zimmermann i Nicolas Pasquet. Jej pasją jest kameralistyka, dlatego z pasją współtworzy zespoły z wybitnymi muzykami, takimi jak Ray Chen, Julien Quentin, Louis Schwizgebel oraz Barbara Buntrock. Występuje również w towarzystwie swojej siostry, wiolonczelistki Sayaki Seliny. Sumina koncertowała w wielu znaczących salach o pięknej akustyce, między innymi podczas transmitowanego na żywo przez Bavarian Radio (Bayerischer Rundfunk) koncertu w Gasteig w Monachium, a także w Minatomirai Hall w Yokohamie, Yamaha Concert Hall w Tokio, Shenzhen Concert Hall w Shenzhen w Chinach, Eslite Hall w Taipei, w Mozarteum w Salzburgu oraz podczas wydarzeń artystycznych, takich jak Menuhin Festival Gstaad, Musikfestival Werdenberg i wielu innych. Ostatnia trasa koncertowa jako solistki prowadziła przez Stany Zjednoczone, Szwajcarię i Japonię. Występy wielokrotnie były transmitowane przez szwajcarskie radio DRS2.

W swojej działalności muzycznej Sumina Studer łączy świat muzyki klasycznej oraz popkultury, co zapewniło jej już liczbę 95 tysięcy fanów w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, YouTube i Facebook, gdzie Sumina zaraża młodych ludzi swoją pasją do klasyki. W 2015 roku nakładem SONY RCA Red Seal została wydana pierwsza płyta z udziałem skrzypaczki, Italian Journey, zawierająca jej wykonanie Sonaty z diabelskim trylem Tartiniego.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com