Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
kwiecień 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
31
1
2
3
4
6
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
28
29
30
1
2
3
4
Michał Bajor – No, a ja? Pożegnanie z tytułem
05.04.2025    
18:00 - 20:00
Michał Bajor – No, a ja?, to kolejna płyta artysty, jego nowe muzyczne i tekstowe wyzwania. Pomysłem było nagranie jeszcze raz, w nowych aranżacjach, piosenek, [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
26.04.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Elżbieta Adamiak Piosenkarka, autorka tekstów i kompozytorka, [...]
26 stycznia 2025, niedziela | 18:00
Tango Notturno – koncert piosenek śpiewanych w przedwojennej Polsce
Miejsce: Klub muzyczny

Bilety: 45 zł 

Urszula Makosz – śpiew
Karol Śmiałek – śpiew
Paweł Pierzchała – instrumenty klawiszowe
Michał Półtorak – skrzypce, mandolina

Prezentujemy koncert, który dzięki klasycznie i nastrojowo zaaranżowanym utworom oddaje niezwykły klimat przedwojennych eleganckich lokali – gwarnych, zadymionych, ciepłych, niezwykłych. Przy tych piosenkach ludzie spotykali się, rozmawiali, tańczyli i zakochiwali w sobie. Pragniemy oddać ten nastrój i zabrać naszych słuchaczy w podróż w czasie do słynnej „Cafe Fogg”.

W repertuarze znajdują się niezapomniane szlagiery z okresu XX-lecia międzywojennego, takie jak: Miłość ci wszystko wybaczy, Ja się boję sama spać, Jesienne róże, Ta mała piła dziś, czy tytułowe Tango Notturno. Usłyszymy też utwory mniej znane, prawie zapomniane, choć równie piękne: Ciemna dziś noc z repertuaru Wiery Gran czy też zabawna Gramofonomanka, wykonywana niegdyś przez Mieczysława Fogga.

 

fot. Studio Lumen Dariusz Pawelec

Urszula Makosz – śpiew

Charyzmatyczna pieśniarka specjalizująca się w pieśniach żydowskich. Występuje z solowymi recitalami, realizuje różnorodne projekty muzyczne, bierze udział w spektaklach muzycznych i musicalach. Koncertuje w kraju  i za granicą (Wielka Brytania, Kanada, Szwecja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Słowacja).

Stypendystka KlezKanady i gość programu East meets West w Kanadzie.

Współpracuje z gwiazdą światowych scen klezmerskich Christianem Dawidem (projekt Bluer than Blue), zespołem Klezzmates, (projekt Lament pustych domów, reż. Miron Zajfert), krakowskim poetą Michałem Zabłockim (spektakl W niepokoju), Dorotą i Darkiem Wasilewskimi (udział w koncercie Muzyka jest kobietą w Teatrze Polonia) oraz Teatrem Szczęście w Krakowie (Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty).  Wykonała partie wokalne w spektaklach Wielka Szpera – na podstawie dzienników Józefa Zelkowicza oraz Pamiętnik Żyda Legionisty, reż. Andrzej Maria Marczewski.

Wystąpiła gościnnie z kabaretem Piwnica Pod Baranami (m.in.. podczas Koncertu dla Piotra S. w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

Brała również udział w widowisku LOGOS podczas XX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Częstochowskiej oraz w The Leonard Cohen Event w Synagodze Tempel w Krakowie.

Wzięła udział w zdjęciach do filmu Who will write our history, reż. Roberta Grossman oraz serialu Król, reż. J. P. Matuszyński, w oparciu o powieść Szczepana Twardocha.

Wystąpiła na większości festiwali związanych z kulturą żydowską, m.in. na XV, XVII i XVIII Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, XIII Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie, Międzynarodowych Spotkaniach z Kulturą Żydowską w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie.

Współpracowała z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa (płyta CD Pieśni getta) oraz Krakowską Operą Kameralną (konsultacje pieśni jidysz).

 

fot. Paweł Mol

Karol Śmiałek – śpiew

 

Paweł Pierzchała – instrumenty klawiszowe

Pianista, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie.

Od 2000 roku związany z kabaretem Piwnica pod Baranami. Współpracował także z Teatrem Bagatela w Krakowie.

Kompozytor muzyki dla Piwnicy pod Baranami – do poezji takich twórców, jak Zbigniew Książek, Witold Turdza, Leszek Aleksander Moczulski, Zbigniew Zbikowski).

Ponadto tworzy muzykę do dzieł klasycznych poetów (Leśmian, Lechoń, Mickiewicz, Bursa, Witkacy), jak i poetów młodego pokolenia (Dariusz Wasilewski, Sergiusz Orłowski, Aneta Ryncarz).

W ramach współpracy z poetą Michałem Zabłockim napisał muzykę do spektaklu komediowego Superciężka Papierowa czyli Szymborska kontra Gołota, oraz do monodramu W niepokoju, wykonywanego przez Urszulę Makosz.

Udziela się także jako muzyk sesyjny, nagrywając z wieloma artystami scen krakowskich, m.in. płyty Bluer than Blue (z Urszulą Makosz, Michałem Półtorakiem i Christianem Dawidem), Żongler dwusturęki (z wierszami Wiesława Dymnego w wykonaniu aktorów PWST w Krakowie) i wiele innych.

Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów – od muzyki alternatywnej z wpływami jazzu, poprzez brzmienia etniczne, aż po awangardę.

Jest pomysłodawcą i głównym animatorem najnowszego swojego projektu noszącego nazwę Geometria, nad którym obecnie pracuje. Jest on oparty na wprowadzeniu autorskiej notacji muzycznej, idei improwizacyjnego współtworzenia oraz próbie łączenia gatunków, głównie dźwięku z obrazem multimedialnym.

W 2021 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Michał Półtorak – skrzypce, mandolina

Skrzypek i mandolinista związany z Piwnicą pod Baranami od 40 lat.

Początki artystycznego koncertowania w Polsce i świecie zawdzięcza Zespołowi Pieśni i Tańca UJ Słowianki (od 1972 roku).

Grał w zespołach WIEM i ANAWA Marka Grechuty w latach 1975–1989, współpracował przez 14 lat z Grzegorzem Turnau’em,  z którym koncertował i nagrał kilka płyt, uczestniczył w wielu koncertach krajowych i zagranicznych z Jackiem Wójcickim, Anną Szałapak, Olą Maurer, Agatą Ślazyk (nagrywając programy telewizyjne i płyty).

Nagrywał jako muzyk sesyjny do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych współpracując m.in. z Zygmuntem Koniecznym, Zbigniewem Preisnerem, Andrzejem Zaryckim, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Zbigniewem Rajem, Stanisławem Radwanem.

Jako muzyk występował na scenach teatrów krakowskich (Bagatela, Groteska, Stary, Słowackiego).

Jest kierownikiem muzycznym w zespole Siostry Matkowskie, koncertuje z Jakubem Mietłą (akordeon) jako Traveling Duo.

Projekt i realizacja: netkoncept.com