Filharmonia Opolska
71. Sezon Artystyczny
2022/2023
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo wrzesień 2022 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
3 lutego 2023, piątek | 19:00
Tożsamość Północy

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jan Wojszczyk – klarnet
Paweł Szklarski – fagot
Mariusz Nowak – waltornia
Norbert Twórczyński – dyrygent

W programie:
Jean SibeliusFinlandia op. 26 (8′)
Bernhard Crusell – Symfonia koncertująca B-dur op. 3 (26′)
Edvard Grieg – Symfonia c-moll (33′)

Tożsamość. To wielowymiarowe słowo definiuje między innymi świadomość siebie. Zestawienie trzech nordyckich kompozytorów (których muzyka zabrzmi tego lutowego wieczoru) uwidacznia, że tożsamości nie otrzymuje się w prezencie urodzinowym. Że trzeba ją odnaleźć, wybrać, a czasem o nią zawalczyć. Okazuje się, że dźwięki mogą pełnić w tych poszukiwaniach znaczącą rolę. Weźmy na przykład poemat symfoniczny Finladia: to nie tylko sztandarowe dzieło Sibeliusa – to również najsłynniejsza kompozycja w historii muzyki tego kraju. Trzeba pamiętać, że Finlandia przełomu wieku XIX i XX była podległa Imperium Rosyjskiemu. Poemat Sibeliusa to utwór obrazujący siłę woli obywateli i wyobrażenie celu, niepodległego państwa – tematy jakże bliskie i współczesnej Europie.

Finem (i to podobnie jak Sibelius – pochodzenia szwedzkiego) był również mało dziś znany kompozytor wczesnoromantyczny, Bernhard Henrik Crusell. Jako praktykujący klarnecista, pisał utwory przeznaczone głównie na ten instrument. Jego trzyczęściową Symfonię koncertującą na klarnet, waltornię i fagot wykonają muzycy-soliści Orkiestry Filharmonii Opolskiej.

Grieg to Norweg, ale o szkockich korzeniach. Pierwsze muzyczne skojarzenia z tą postacią nasuwają na myśl dwie suity do Peert Gynta i Koncert fortepianowy a-moll (który, notabene, zabrzmi jeszcze w tym sezonie w Filharmonii Opolskiej). Gdzieś dalej pojawia się być może Suita z czasów Holberga. Ale o młodzieńczej Symfonii c-moll, jedynej w dorobku twórcy norweskiej szkoły narodowej, w zasadzie milczą koncertowe przewodniki i internet. Grieg napisał ją w 1864 roku, niedługo po powrocie ze studiów w Lipsku. To muzyka ładna, romantyczna, pełna wyraźnie słyszalnych inspiracji językiem Beethovena, Mendelssohna czy Schumanna. Dwudziestojednoletni Edward dopiero budował w owym czasie swoją kompozytorską tożsamość i pewnie dlatego na partyturze Symfonii zamieścił adnotację: „nie należy nigdy wykonywać”. Potraktujemy tę wskazówkę jako kokieterię ze strony twórcy – gdyby świat faktycznie miał Symfonii nie usłyszeć, Grieg chyba zadbałby o to, by nie pozostał po niej ślad w postaci materiałów nutowych, prawda?

 

fot. Michał Grocholski

Jan Wojszczyk – klarnet

Naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Fr. Chopina w Bytomiu pod kierunkiem mgr Tadeusza Reimera. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Godka – dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności rozwijał na międzynarodowych kursach mistrzowskich w zakresie gry solowej oraz orkiestrowej. Jako muzyk orkiestrowy występował w Polsce i za granicą współpracując m. in. z zespołami Capelli Cracoviensis, Opery Krakowskiej, Opery Śląskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Teatru Rozrywki w Chorzowie. Był wieloletnim solistą Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej. Brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Beethovenfest w Bonn, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, a jako kameralista występował z zespołami: Cracow Clarinet Quartet oraz Śląskim Kwartetem Klarnetowym. Od 2007 roku jest pierwszym klarnecistą Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, z którą koncertuje w kraju i za granicą. Bierze czynny udział w projektach kameralnych, współtworząc Trio stroikowe oraz składający się z solistów Filharmoników Opolskich zespół kameralny Quatre Voix Ensemble. Jest laureatem III miejsca na jubileuszowym, Ogólnopolskim XXX Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku, wyróżnienia na XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach oraz wspólnie w kategorii zespół – I miejsca na V Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim.

 

 

fot. Michał Grocholski

 

Mariusz Nowakwaltornia
Urodzony w 1986 roku w Oświęcimiu naukę gry na waltorni rozpoczął  w wieku 12 lat w Szkole Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu w klasie mgr. Krzysztofa Paluchowskiego. Edukację muzyczną kontynuował następnie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej w klasie mgr. Mariusza Ziętka i mgr. Tadeusza Tomaszewskiego, następnie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wiesława Grochowskiego oraz prof. Damiana Walętka. Był uczestnikiem kursów mistrzowskich oraz warsztatów muzycznych w Polsce i zagranicą. Doskonalił swój kunszt m.in. pod kierunkiem Dale Clevengera, Jamesa Thatchera, Willa Sandersa, Xiao-Ming Han, Davida Hoovera.

Jest laureatem konkursów muzycznych, zdobył m. in.: III miejsce w II kategorii na III Międzynarodowym Festiwalu Instrumentów Dętych Blaszanych w Mielcu w 2004 roku, wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Waltornistów im. prof. E. Golnika w ramach V Festiwalu Waltorniowego w Łodzi w 2009 roku oraz szereg nagród w konkursach muzyki kameralnej.
Mariusz Nowak jest solistą Filharmonii Opolskiej od 2008 roku. Ponadto współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami.

 

 

fot. Aleksandra Rybak

Norbert Twórczyński – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i operowa) oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna – specjalność: dyrygentura chóralna). Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej.
Pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwu największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. M. Karłowicza (2017-2021), w której od pierwszego występu w roku 2014 zadyrygował do dziś blisko 50 koncertów. Z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie dokonał również kilku nagrań: audiobooka Góra-dół – być jak Karłowicz z muzyką Mateusza Ryczka; utworu dokumentalnego Małgorzaty Goliszewskiej i Mateusza Czarnowskiego, odtwarzanego od maja do listopada 2019 roku podczas wystawy Force Field towarzyszącej Biennale w Wenecji; ścieżki dźwiękowej autorstwa Jonasa Strucka do polsko-duńskiego filmu Apolonia.
Poprowadził prawykonania utworów Piotra Klimka, Artura Cieślaka, Mateusza Ryczka oraz Krystiana Skubały. Dyrygował orkiestrami Filharmonii w Szczecinie, Opery na Zamku, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestry Kameralnej Lwowskich Wirtuozów, a także Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna. Współpracował z wieloma znamienitymi artystami, grono których reprezentują m. in. Janusz Wawrowski, Jakub Jakowicz, Leszek Możdżer, Stacey Kent, Aga Zaryan, Paweł Steczek oraz Roland Szentpali.
Norbert Twórczyński jest także zatrudniony na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com