Filharmonia Opolska
72. Sezon Artystyczny
2023/2024
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
luty 2024
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
29
31
1
5
6
7
8
12
13
19
21
22
26
28
29
1
2
3
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
30.01.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Symfoniczne potpourri
02.02.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Paweł Jabłczyński – kontrabas Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Jacques Offenbach (arr. Karl Binder) – Uwertura do operetki Orfeusz w piekle [...]
Jazz w wolnej chwili – Ewa Środoń Quartet
03.02.2024    
19:00 - 20:30
Ewa Środoń-Prokulewicz – wokal Jan Kusek – instrumenty klawiszowe Krzysztof Augustyniak – kontrabas Piotr Przewoźniak – perkusja W programie: autorskie utwory Ewy Środoń-Prokulewicz oraz mniej [...]
Organy w samo południe
04.02.2024    
12:00 - 13:30
Jakub Pankowiak – organy W programie: Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582 Joseph Rheinberger – Passacaglia z VIII Sonaty organowej e-moll op. 132 Max Reger – Introdukcja [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
06.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Typowy koncert [...]
Walentynkowy Koncert Muzyki Filmowej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Barbara Kurdej-Szatan – wokal Rafał Szatan – wokal Przemysław Neumann – dyrygent Magdalena Miśka-Jackowska [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
20.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Ostinato – to znaczy wytrwały
23.02.2024    
19:00 - 20:30
Anna Trefon – skrzypce Marcin Guz – fortepian W programie: Christian Sinding – Cantus doloris op. 78 (10') Tivadar Nachéz – Passacaglia na temat G. [...]
Projekt Volodia – Piosenki ulicy
24.02.2024    
19:00 - 20:30
Janusz Kasprowicz – wokal, gitara basowa Bogdan Bińczak – vinofon, akordeon, instrumenty perkusyjne, melodyka, wokal Robert Gawron – banjo, ukulele, gitara klasyczna Tomasz Burzyński – [...]
Z książką na pulpicie
Anna Janeczko - skrzypce Agata Janeczko - harfa Zuzanna Siekierska - flet Łukasz Mandola - fortepian czytają: Łukasz Mandola, Ewelina Szendzielorz, Katarzyna Wybraniec-Pieniążek Ptasi muzykanci [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
09:00 - 10:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Spotkania muzyczne
27.02.2024    
11:00 - 12:30
Filharmonia to wyjątkowa instytucja. Gdzie ucho przyłożysz tam gra. A co dokładnie? Zapraszamy na lekcję lub audycję muzyczną w Sali kameralnej Filharmonii Opolskiej. Zajęcia urozmaicone [...]
Otwarta Próba Generalna / BRAK WOLNYCH MIEJSC
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
Muzyka nieśmiertelna
01.03.2024    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Jakowicz – skrzypce Jakub Montewka – dyrygent W programie: Claude Debussy – Preludium do Popołudnia fauna (10’) Karol Szymanowski – I [...]
Maciej Tubis – Komeda: Reflections
02.03.2024    
19:00 - 21:00
Maciej Tubis – fortepian W programie: utwory z autorskiej płyty Macieja Tubisa pt. Komeda: Reflections.   Sobotnia rutyna? A gdyby rutynę w niepamięć wysłały bezkreśnie [...]
Organy w samo południe
03.03.2024    
12:00 - 13:30
Jaroslav Tůma – organy W programie: L. Janáček, B. Martinů, J. Hanuš, M. Kabeláč Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie tylko materiał [...]
3 lutego 2023, piątek | 19:00
Tożsamość Północy

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jan Wojszczyk – klarnet
Paweł Szklarski – fagot
Mariusz Nowak – waltornia
Norbert Twórczyński – dyrygent

W programie:
Jean SibeliusFinlandia op. 26 (8′)
Bernhard Crusell – Symfonia koncertująca B-dur op. 3 (26′)
Edvard Grieg – Symfonia c-moll (33′)

Tożsamość. To wielowymiarowe słowo definiuje między innymi świadomość siebie. Zestawienie trzech nordyckich kompozytorów (których muzyka zabrzmi tego lutowego wieczoru) uwidacznia, że tożsamości nie otrzymuje się w prezencie urodzinowym. Że trzeba ją odnaleźć, wybrać, a czasem o nią zawalczyć. Okazuje się, że dźwięki mogą pełnić w tych poszukiwaniach znaczącą rolę. Weźmy na przykład poemat symfoniczny Finladia: to nie tylko sztandarowe dzieło Sibeliusa – to również najsłynniejsza kompozycja w historii muzyki tego kraju. Trzeba pamiętać, że Finlandia przełomu wieku XIX i XX była podległa Imperium Rosyjskiemu. Poemat Sibeliusa to utwór obrazujący siłę woli obywateli i wyobrażenie celu, niepodległego państwa – tematy jakże bliskie i współczesnej Europie.

Finem (i to podobnie jak Sibelius – pochodzenia szwedzkiego) był również mało dziś znany kompozytor wczesnoromantyczny, Bernhard Henrik Crusell. Jako praktykujący klarnecista, pisał utwory przeznaczone głównie na ten instrument. Jego trzyczęściową Symfonię koncertującą na klarnet, waltornię i fagot wykonają muzycy-soliści Orkiestry Filharmonii Opolskiej.

Grieg to Norweg, ale o szkockich korzeniach. Pierwsze muzyczne skojarzenia z tą postacią nasuwają na myśl dwie suity do Peert Gynta i Koncert fortepianowy a-moll (który, notabene, zabrzmi jeszcze w tym sezonie w Filharmonii Opolskiej). Gdzieś dalej pojawia się być może Suita z czasów Holberga. Ale o młodzieńczej Symfonii c-moll, jedynej w dorobku twórcy norweskiej szkoły narodowej, w zasadzie milczą koncertowe przewodniki i internet. Grieg napisał ją w 1864 roku, niedługo po powrocie ze studiów w Lipsku. To muzyka ładna, romantyczna, pełna wyraźnie słyszalnych inspiracji językiem Beethovena, Mendelssohna czy Schumanna. Dwudziestojednoletni Edward dopiero budował w owym czasie swoją kompozytorską tożsamość i pewnie dlatego na partyturze Symfonii zamieścił adnotację: „nie należy nigdy wykonywać”. Potraktujemy tę wskazówkę jako kokieterię ze strony twórcy – gdyby świat faktycznie miał Symfonii nie usłyszeć, Grieg chyba zadbałby o to, by nie pozostał po niej ślad w postaci materiałów nutowych, prawda?

 

fot. Michał Grocholski

Jan Wojszczyk – klarnet

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie – dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności rozwijał na międzynarodowych kursach mistrzowskich w zakresie gry solowej i orkiestrowej w kraju i za granicą. Laureat konkursów muzycznych z zakresu muzyki solowej i kameralnej. Współpracował z wieloma zespołami symfonicznymi, kameralnymi, dętymi i folkowymi występując w większości krajów Europy, od Portugalii po Finlandię.
Multiinstrumentalista, aranżer, pedagog, fascynat muzyki współczesnej i ludowej.
W dorobku artystycznym ma występy jako solista z Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną i Opolskimi Filharmonikami, koncerty w Filharmonii Narodowej i Studiu S1 Polskiego Radia w Warszawie, Musikverein w Wiedniu, Beethovenhalle w Bonn, nagrania płytowe, koncerty kameralne, tournée koncertowe po Stanach Zjednoczonych, występy w krajach Zachodniej Europy, prowadzenie warsztatów pracy orkiestrowej z młodymi muzykami Opolszczyzny i tysiące godzin spędzonych za pulpitem w Sali Koncertowej Filharmonii Opolskiej.
Od 2007 roku klarnecista-solista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
tam, gdzie moi bliscy, a także tam, gdzie temperatura nie spada poniżej 15℃.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
pilotem wycieczek po ciepłych krajach, albo stolarzem artystycznym.

Za największy sukces artystyczny uważam
Największy? Wciąż przede mną.

Człowiek, którego podziwiam
Niezmiennie moja rodzina – za cierpliwość do mnie.

Lubię czytać
Powieści kryminalne i sensacyjne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Wszystkie, nad którymi pracowałem, pracuję i będę pracował.

 

fot. Michał Grocholski

Paweł Szklarski – fagot

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Zygmunta Tlatlika, swój warsztat wykonawczy doskonalił jako uczestnik wielu kursów mistrzowskich. W latach 2004 do 2009 muzyk Orkiestry Muzyki Nowej z którą nagrywał oraz występował na prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej w Europie w tym regularnie na festiwalu Warszawska Jesień.
Od 2009 do roku jest fagocistą oraz kontrafagocistą orkiestry symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera z którą odbył między innymi Tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Oprócz stałej działalności artystycznej w Filharmonii Opolskiej wspomaga inne orkiestry symfoniczne w kraju oraz udziela się jako muzyk sesyjny. Od 2011 współtwórca tria stroikowego Canzonetta Trio z którym regularnie koncertuje promując grę na instrumentach dętych stroikowych. Od 2021 tworzy wraz z przyjaciółmi rybnicką Nocną Orkiestrę Eksperymentalną.
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną jako nauczyciel klasy fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku.
Jest twórcą multimedialnym oraz twórcą muzyki elektronicznej, z autorskim programem EthnoKontemplacje na fagot i warstwę elektroniczną występował m.in. w ramach festiwalu Ars Cameralis oraz Katowickiego Inkubatora Teatralnego. W 2020 roku wraz z Elżbietą Żłobicką aktorką opolskiego Teatru Lalki i Aktora zrealizował udźwiękowienie oraz stworzył muzykę do serii baśni Hansa Christiana Andersena. Prowadzi aktywną działalność wydawniczą.

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

Zachodnie rejony Tatr.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Pilotem samolotów rejsowych.

Za największy sukces artystyczny uważam

Każdy kontakt z publicznością jest dla mnie tak samo ważny i wymagający, dlatego nigdy nie rozpatruję muzyki, tworzenia jej i gry na instrumencie w kategoriach sukcesów.

Człowiek, którego podziwiam

Nirmal Purja.

Lubię czytać

Literaturę podróżniczą, najlepiej o tematyce górskiej.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Fryderyk Chopin, Koncert fortepianowy e-moll op. 11.

 

fot. Michał Grocholski

Mariusz Nowak – waltornia
Urodzony w 1986 roku w Oświęcimiu naukę gry na waltorni rozpoczął w wieku 12 lat w Szkole Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu w klasie mgr. Krzysztofa Paluchowskiego. Edukację muzyczną kontynuował następnie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej w klasie mgr. Mariusza Ziętka i mgr. Tadeusza Tomaszewskiego, następnie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wiesława Grochowskiego oraz prof. Damiana Walętka. Był uczestnikiem kursów mistrzowskich oraz warsztatów muzycznych w Polsce i zagranicą. Doskonalił swój kunszt m.in. pod kierunkiem Dale Clevengera, Jamesa Thatchera, Willa Sandersa, Xiao-Ming Han, Davida Hoovera.

Jest laureatem konkursów muzycznych, zdobył m. in.: III miejsce w II kategorii na III Międzynarodowym Festiwalu Instrumentów Dętych Blaszanych w Mielcu w 2004 roku, wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Waltornistów im. prof. E. Golnika w ramach V Festiwalu Waltorniowego w Łodzi w 2009 roku oraz szereg nagród w konkursach muzyki kameralnej.

Mariusz Nowak jest solistą Filharmonii Opolskiej od 2008 roku. Ponadto współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Beskidy.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
architektem.

Za największy sukces artystyczny uważam
serię koncertów z Krystianem Zimermanem.

Człowiek, którego podziwiam
Mścisław Rostropowicz.

Lubię czytać
książki historyczne.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Śmierć Azy Edwarda Griega.

 

fot. Aleksandra Rybak

Norbert Twórczyński – dyrygent

Dyrygent, doktor sztuk muzycznych, od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownik orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wcześniej pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwu największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. M. Karłowicza (2017-2021). Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i operowa) oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna – specjalność: dyrygentura chóralna). Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dyrygował orkiestrami Filharmonii w Szczecinie, Opery na Zamku, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestry Kameralnej Lwowskich Wirtuozów, a także Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna. Poprowadził prawykonania utworów Piotra Klimka, Artura Cieślaka, Mateusza Ryczka, Krystiana Skubały oraz Pawła Łukaszewskiego, którego VIII Symfonia Hymny Banganarti została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Norbert Twórczyński dokonał kilku nagrań dla Filharmonii w Szczecinie; na swoim koncie ma również kooperację z wydawnictwem Acte Préalable (Oratorium Niepodległa autorstwa Artura Cieślaka, 2021). Współpracował z wieloma znamienitymi artystami m.in. Jakubem Jakowiczem, Leszkiem Możdżerem, Stacey Kent, Januszem Wawrowskim, Jarosławem Brękiem, Pawłem Steczkiem oraz Rolandem Szentpali.

Norbert Twórczyński z powodzeniem łączy działalność artystyczną z dydaktyczną, będąc zatrudnionym na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie. Artysta reprezentowany jest przez agencję SONORA.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Mam sentyment do bardzo wielu miejsc i na tę chwilę chyba nie potrafię wskazać tego ulubionego.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Przedstawicielem dyplomatycznym albo językoznawcą. Ewentualnie sędzią piłkarskim!

Za największy sukces artystyczny uważam
Nie chcę wartościować swoich dotychczasowych dokonań; w myśl słów, które usłyszałem kiedyś od prof. Jacka Kraszewskiego: „Dobrymi rzeczami się nie przejmuj, a ze złych wyciągaj wnioski.”

Człowiek, którego podziwiam
Jadav Payeng.

Lubię czytać
Wysoko cenię współczesną prozę polską (ze szczególnym wyróżnieniem powieści Ignacego Karpowicza, zwłaszcza Gestów oraz Balladyn i romansów), chociaż na pewno się do niej nie ograniczam – ostatnio świetnie bawiłem się przy książce Mistrz i czarownice, której autorem jest Alejandro Jodorowsky.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Może zabrzmi to nieco patetycznie, ale IX Symfonia Brucknera bardzo mi pomogła przebrnąć przez najtrudniejszy moment w moim życiu.

Projekt i realizacja: netkoncept.com