Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
czerwiec 2025
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
26
27
28
29
30
2
3
4
5
8
9
10
11
12
15
10:00 AM - Pomelody
12:00 PM - Pomelody
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
LAKIERKI I BATUTY
30.05.2025    
19:00 - 21:00
Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu   Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, [...]
ELA ADAMIAK – „Trwaj chwilo, trwaj”
31.05.2025    
19:00 - 20:30
Elżbieta Adamiak – śpiew Piotr Goljat – fortepian oraz śpiew, Marek Piątek – gitara, Piotr Górka – kontrabas Recital Trwaj chwilo, trwaj to niezwykłe spotkanie [...]
Urodzinowe spotkanie w salonie Józefa Elsnera
01.06.2025    
11:00 - 12:00
Orkiestra kameralna w składzie: Ewa Andruszkiewicz, Ilona Jachacz, Małgorzata Sosnowska, Agata Wacowska-Marsac – skrzypce Sabina Sułkowska-Uronek, Małgorzata Prochota – altówka Mirosław Makowski, Antoni Werner – [...]
MUZYKA W KSIĄŻKACH
06.06.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jarosław Nadrzycki – skrzypce Maciej Tomasiewicz – dyrygent Artur Orzech – prowadzenie koncertu W programie*: Charles Gounod – Walc z opery Faust [5'15] [...]
9. Festiwal Książki / spotkanie autorskie z Andrzejem Sapkowskim
07.06.2025    
13:00 - 14:00
Z radością informujemy, że w ramach 9. Festiwalu Książki w Opolu w murach Filharmonii Opolskiej odbędzie się spotkanie z Andrzejem Sapkowskim – jednym z najwybitniejszych [...]
ZAKOŃCZENIE 73. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
13.06.2025    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bartek Miler – marimba Jakub Chrenowicz – dyrygent* W programie*: Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 35 D-dur Haffnerowska [20'] Emmanuel Séjourné [...]
Sonia Bohosiewicz – 10  Sekretów Marilyn Monroe
14.06.2025    
19:00 - 20:30
Sonia Bohosiewicz – wokal Fabian Włodarek – fortepian Robert Murakowski – trąbka Piotr Górka – kontrabas Patryk Dobosz – perkusja Oczywiście wiecie, że była najsłynniejszą [...]
Pomelody
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Pomelody
15.06.2025    
12:00 - 13:00
Warsztaty muzyczne pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
HOLOGRAMOWE KONCERTY MUZYKI FILMOWEJ
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Anastazja Simińska – wokal Maciej Pawlak – wokal Maciej Fortuna – trąbka Jakub Chrenowicz [...]
25 lipca 2025, piątek | 19:00
Unleashed Cooperation Satie 2.0
Cykl koncertów jazzowych improKLASYKA
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Miejsce: Klub muzyczny

50 zł

Unleashed Cooperation
Patryk Rynkiewicz – trąbka
Krzysztof Kuśmierek – saksofon
Patryk Matwiejczuk – fortepian
Flavio Gullotta – kontrabas
Stanisław Aleksandrowicz – perkusja

Zapraszamy na wyjątkowy Koncert z cyklu improKLASYKA. Tego wieczoru Unleashed Cooperation zabierze nas w fascynującą podróż przez twórczość jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów przełomu XIX i XX wieku.

Erik Satie (1866–1925) to francuski kompozytor i pianista, który wyprzedzał swoje czasy. Uznawany za prekursora minimalizmu, surrealizmu i ambientu w muzyce, Satie znany był ze swojego ekscentryzmu i niezależności twórczej. Jego muzyka, często pozbawiona rozbudowanej harmonii, wyróżnia się subtelnym liryzmem, powtarzalnością motywów i niezwykłą prostotą, która do dziś fascynuje kompozytorów i improwizatorów.

W dorobku Satiego znajdują się dzieła, które stały się ikonami muzyki klasycznej i inspiracją dla artystów wielu pokoleń. Najsłynniejsze z nich to:

  • Gymnopédies – trzy melancholijne utwory fortepianowe, uważane za symbol francuskiego impresjonizmu w muzyce,
  • Gnossiennes – seria sześciu impresyjnych, nieco egzotycznych utworów o mistycznym, medytacyjnym charakterze, bez tradycyjnej struktury rytmicznej,
  • Parade – balet stworzony wspólnie z Jeanem Cocteau, Pablem Picassem i Leonidem Miasinem, wyróżniający się użyciem nietypowych instrumentów, takich jak butelki częściowo napełnione wodą, maszyna do pisania, a nawet rewolwer.

Oprócz miniatur fortepianowych i muzyki scenicznej, Satie komponował również liczne utwory o charakterze rozrywkowym, m.in. piosenki kabaretowe. Swoim kompozycjom często nadawał humorystyczne albo absurdalne tytuły, np. „Jak słowik z bólem zęba” czy „Wiotkie preludia dla jednego psa”. Dodawał też do nich przewrotne instrukcje i nietypowe komentarze dotyczące wykonania, takie jak „en clignant l’oeil” – „puszczając oczko” lub „avec Étonnement” – „z niespodzianką”.

W 1920 r. kompozytor przedstawił koncepcję nazwaną „musique d’ameublement” (muzyka-umeblowanie). Taka muzyka ma, jego zdaniem, pełnić rolę tła dźwiękowego dla wszelkich życiowych wydarzeń. Reprezentował pogląd, że odbiorcy powinni postrzegać muzyczne dzieła „tak samo, jak postrzega się prywatną rozmowę, obraz w galerii czy krzesło, na którym usiądziemy lub nie”. Uważał, że nawet największe muzyczne arcydzieła mogą być traktowane jak przedmioty bądź meble, których się w danej chwili używa.

Nazywany przez niektórych Picassem muzyki, Satie odniósł ogromną sławę wśród paryskich kręgów artystycznych, wywarł też silny wpływ na późniejszych francuskich kompozytorów. Premierę jednego z jego najbardziej prowokacyjnych baletów, Relâche, zapowiadał banner: „Erik Satie – największy muzyk świata. Kto nie zgadza się z powyższym hasłem, proszony jest o opuszczenie sali”.

Podczas koncertu usłyszymy autorskie aranżacje i improwizacje inspirowane dziełami Satiego. Połączenie klasyki z nowoczesnym jazzem otworzy muzykę francuskiego mistrza na nowe brzmienia i formy. To spotkanie fortepianu z saksofonem, kontrabasu z perkusją i przestrzenną elektroniką, które przeobrazi każdy dźwięk zarówno w hołd dla awangardowej twórczości ekstrawaganckiego kompozytora, jak i reinterpretację z jazzowym pulsem.

 

Unleashed Cooperation
Poznański kwintet, który w swej artystycznej drodze próbuje eksplorować różne formy muzycznej wypowiedzi. Idee przyświecające grupie to otwartość gatunkowa oraz wolność i nieskrępowanie muzycznej ekspresji. Muzyka zespołu to wieloletnie doświadczenia i muzyczne poszukiwania w odmętach jazzu, wolnej improwizacji i muzyki etnicznej.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com