Filharmonia Opolska - logo
70. Sezon Artystyczny
2021/2022
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
Strzałka w lewo Październik 2021 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
20 maja 2022, piątek | 19:00
Wieczór włoski

Strefa I – 39 zł, 29 zł
Strefa II – 29 zł, 22 zł
Strefa III – 19 zł, 15 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Piotr Zimnik – kontrabas
Christian Schumann – dyrygent

W programie:
Giacomo PucciniPreludio sinfonico (9’)
Giovanni Bottesini – II Koncert kontrabasowy h-moll (16’)
Ottorino RespighiFontane di Roma (16’)
Ottorino RespighiPini di Roma (22’)

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.

O repertuarze:
Włochy jednoznacznie kojarzą się z operą i śpiewem. Niestereotypowy repertuar tego koncertu ma jednak za zadanie ukazać bogactwo muzyki instrumentalnej napisanej w pięknej, słonecznej Italii. Wiedza o symfonicznym dorobku autora Toski i Cyganerii nie jest powszechna nawet wśród zawodowych muzyków. A to właśnie Preludio sinfonico, skomponowane przez Giacomo Pucciniego jeszcze podczas studiów w Mediolanie, będzie uwerturą do tego szczególnego wieczoru. Można w Preludium usłyszeć odniesienia do muzyki Wagnera, ale już z tej wczesnej kompozycji przebija charakterystyczny styl prowadzenia melodii, któremu późniejsze opery Pucciniego zawdzięczają swoją popularność. Następnie Paganini kontrabasu, Giovanni Bottesini. Temu wybitnemu instrumentaliście i dyrygentowi (który w 1871 roku poprowadził premierowe wykonanie Aidy Verdiego) najważniejsze pozycje repertuarowe zawdzięczają mistrzowie największego spośród instrumentów smyczkowych. II Koncert h-moll to belcanto bez słów, trzy zwarte ogniwa wypełnione śpiewnymi frazami i wirtuozowskimi przebiegami w doskonale wyważonych proporcjach. Na finał koncertu zabrzmią dwa poematy symfoniczne Ottorino Respighiego, stanowiące 2/3 Rzymskiej trylogii kompozytora. Oba dzieła opierają się na tym samym zamyśle – Respighi ukazuje w partyturach pozamuzyczne płaszczyzny. To miejsce i czas: kolejne części (po cztery w każdym z utworów) opisują dźwiękami wymienione z nazwy rzymskie fontanny i charakterystyczne dla tamtejszego krajobrazu ogrody piniowe w określonym momencie dnia.

A to ciekawostka!
Giovanni Bottesini był jednym z „cudownych dzieci”. Jako nastolatek z powodzeniem śpiewał w chórze, grał na skrzypcach i kotłach. Zapragnął studiować w Mediolanie, gdzie dostępne były miejsca jedynie do klasy fagotu lub kontrabasu. Giovanni nie zniechęcił się i zamiast zastanawiać się nad zmianą planów… znalazł dla siebie kontrabas. W kilka tygodni nauczył się gry na tym instrumencie na poziomie, który umożliwił mu skuteczne zagranie egzaminu na studia! O wielkiej karierze Paganiniego kontrabasu zadecydował zatem przypadek.

fot. Geoffroy Schied


Piotr Zimnik – kontrabas

Polski kontrabasista Piotr Zimnik urodził się w Bytomiu w 1991 roku w rodzinie o tradycjach muzycznych.

Naukę gry na kontrabasie rozpoczął w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Bytomiu w klasie Gerarda Przybyły i kontynuował ją w Czechach na Janáčkova Akademie Múzických Umění v Brně w klasie prof. Miloslava Jelinka. W roku 2015 został członkiem Orchester-Akademie der Berliner Philharmoniker pod kierunkiem  Matthew McDonalda (do 2017). Od 2018 doskonali swoje umiejętności w Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin w klasie prof. Gunarsa Upatnieksa.

Sukcesy artystyczne Piotra Zimnika, rozpoczęły się podczas nauki w bytomskiej szkole muzycznej;  były to liczne laury konkursowe i stypendia, m.in stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Młoda Polska, stypendium Life Challenges fundacji Jolanty i Leszka Czarneckich, stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, stypendium Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej oraz udział w Mahler Jugendorchester GMJO (2009).

W wielu konkursach międzynarodowych zdobywał czołowe wyróżnienia i nagrody, są to m.in.:
I nagroda – International Double Bass Competition, Brno 2012
III nagroda – 7 Internationaler J. M. Sperger Wetttbewwerb Andermach, Niemcy 2012
I nagroda – 19 Annual Leos Janacek International Competition, Brno 2013
I nagroda – Anniversary Internatonal Double Bass Competition, Wrocław 2014
I nagroda – Yamacha Competition, Brno 2016

Bogata jest działalność muzyczna Piotra Zimnika. Jako solista lub kameralista występował m. in. z Filharmonią Śląską,  orkiestrą NFM we Wrocławiu, w Zielonej Górze, Krzyżowej, a także w Czechach, Niemczech oraz w Hiszpanii. Wcześnie rozpoczął współpracę z najlepszymi zespołami orkiestrowymi, m.in: The Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Berliner Philharmoniker, Deutsche Oper, Deutsches Syphonie-Orchester Berlin, Gürzenich-Orchester Köln a także NOSPR (2015). Od 2017 jest członkiem stowarzyszonym Mahler Chamber Orchestra i występuje z tym zespołem  w najważniejszych salach świata. W 2019 roku podjął pracę w Helsinki Philharmonic Orchestra (Helsingin kaupunginorkesteri) jako zastępca prowadzącego grupy kontrabasów. W 2021 roku został członkiem Berliner Philharmoniker. Piotr Zimnik interesuje się różnymi gatunkami muzyki, ostatnio jego wielką pasją jest również uczenie się. Lubi spędzać wolny czas w górach, w gronie rodziny i przyjaciół.

fot. Jorge Cueto


Christian Schumann – dyrygent

Projekt i realizacja: netkoncept.com