Filharmonia Opolska - logo
TO NIE TYLKO DŹWIĘK, TO WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS.
67. SEZON ARTYSTYCZNY FILHARMONII OPOLSKIEJ
Repertuar
Strzałka w lewo Lipiec 2019 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
10 maja 2019, piątek | 19:00
200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki
M. Beucher / Y. Haradzetski / M. Godlewski / A. Banaszak

Bilety 25 zł, 40 zł, 55 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Marcelina Beucher – sopran
Yury Haradzetski – tenor
Mariusz Godlewski – baryton
Adam Banaszak – dyrygent

W programie:

Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Paria
Stanisław Moniuszko – Pieśń Złota rybka (instr. Kazimierz Wiłkomirski)
Stanisław Moniuszko – Pieśń Dziad i baba (instr. Kazimierz Wiłkomirski)
Stanisław Moniuszko – Polonez uroczysty Es-dur
Stanisław MoniuszkoPieśń wieczorna (instr. Kazimierz Wiłkomirski)
Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Jawnuta
Stanisław MoniuszkoHalka (Film z 1929r. z muzyką na żywo)



Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

Partner koncertu:



Sejm ustanowił rok 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki. W przyjętej uchwale podkreślono, że dorobek kompozytorski Moniuszki „imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej”. W 2019 roku przypada 200. rocznica urodzin kompozytora.

Taki komunikat znalazł się na godnym polecenia portalu dzieje.pl, prowadzonym przez Muzeum Historii Polski i Polską Agencję Prasową. Dalej przeczytać możemy fragment uchwały Sejmu RP, który motywuje ową decyzję: „Jego wielkie opery takie jak Halka czy Straszny dwór, dotykające sedna idiomu polskości – zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej – do dziś stanowią inspirację dla wielu artystów, a w czasach jemu współczesnych tworzyły paletę barw, za pomocą której Polacy odmalowywali najpiękniejsze odcienie patriotycznych uczuć i narodowej tożsamości.”

Te operowe historie w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku faktycznie rozpalały wyobraźnie społeczeństwa, odbiorców kultury. Weźmy na przykład Halkę – przed II wojną światową powstały aż trzy ekranizacje dzieła! Dziś (niestety) często traktujemy kompozycje Moniuszki z lekkim przymrużeniem oka. Znajdujące się w sejmowej uchwale zdanie o inspiracji dla współczesnych artystów nie jest jednak chybione, o czym świadczy intrygujący projekt dyrygenta związanego z Operą Wrocławską, Adama Banaszaka.

Meritum koncertu (którego termin przypada zaledwie pięć dni po dwusetnych urodzinach twórcy polskiej opery narodowej) stanowić będzie projekcja filmowej wersji Halki z 1929 roku. Warto podkreślić, że reżyser – Konstanty Meglicki – zrealizował film niemy, w kinach prezentowany z nagraną na płytach gramofonowych ilustracją śpiewno-muzyczną. Opera bez muzyki? Trudno się dziwić, że głosy ówczesnej prasy nie były zbyt przychylne. Obraz ze znakomitymi zdjęciami (świetne plenery górskie) i poruszającą kreacją aktorską Zoriki Szymańskiej w roli Halki, po dziewięćdziesięciu latach pobudził jednak młodego dyrygenta do wyboru obszernych fragmentów moniuszkowskiej partytury i wykonania ich przez solistów i orkiestrę na żywo, synchronicznie z wyświetlanym na wielkim ekranie filmem. „Wierzę w siłę i wciąż aktualną moc tej historii, dowód erupcji talentu młodego kompozytora.” – mówi Banaszak o Halce.

Pierwszą część wieczoru wypełni instrumentalna muzyka Stanisława Moniuszki oraz wybór jego najbardziej znanych pieśni w opracowaniu na głos i orkiestrę Kazimierza Wiłkomirskiego.

(MK)


Marcelina Beucher – sopran

Urodzona we Wrocławiu, rozpoczęła edukację muzyczną jako wiolonczelistka i studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marii Czechowskiej-Królickej, którą ukończyła z wyróżnieniem. Po ukończeniu studiów, spędziła rok w Rydze w klasie prof. Lilija Greidane. W 2018 obroniła tytuł doktora sztuki.

Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: T. Żylis-Gara, E. de Brios, H. Łazarską i pracowała z korepetytorami muzycznymi jak: A. Sims, E. Kohn i R. Hetherington.

W grudniu 2013 roku zadebiutowała partią Violetty Valery w operze La Traviata G. Verdiego w operze Bałtyckiej w Gdańsku pod dyrekcją A. Yurkevycha. W 2014 za tę rolę otrzymała nagrodę im. Jana Kiepury Debiut Roku.

Otrzymała Specialną Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Beatrice w Wilnie w 2011 roku, Nagrodę Oratoryjną na Musica Sacra Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rzymie w 2012 roku, I Nagrodę w konkursie I Love Mozart w Teatrze Muzycznym w Poznaniu w 2013, I nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie im. Jāzeps Vītols, Łotwa w 2015 roku oraz Nagrodę Honorową podczas Marcella Sembrich-Kochanska International Voice Competition w Nowym Jorku w 2015 roku.

W latach 2015 – 2017 zyskała dobrą reputację w polskich teatrach Operowych w Gdańsku, Krakowie, Szczecinie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, w Warszawskiej Operze Kameralnej i w Operze Podlaskiej w Białymstoku.

Repertuar Marceliny Beucher obejmuje natępujące role: Elletra (Idomeneo, W. A. Mozart), Pamina & Pierwsza Dama (Zaczarowany Flet, W. A. Mozart), Armida (Armida, J. B. Lully), Donna Anna (Don Giovanni, W. A. Mozart), Olimpia, Antonia, Giulietta & Stella (Opowieści Hoffmanna, J. Offenbach), Micaëla (Carmen, G. Bizet), Mimi (Cyganeria, G. Puccini), Violetta Valéry (La Traviata, G. Verdi), Liu (Turandot, G. Puccini) oraz Roxana (Król Roger, K. Szymanowski).

Jej występy zaprowadziły ją do sal koncertowych w Polsce, Rosji, Holandii, USA, Niemczech, Rumunii, Indonezji oraz na Łotwie, Litwie, we Włoszech i we Francji.

Współpracowała z reżyserami jak : M. Znaniecki, K. Sofulak, L. Adamik i B. Kosky/S. Andrade oraz dyrygentami między innymi: A. Yurkevych, J. M. Florencio i T. Kozłowski.

Yury Haradzetski (Yuri  Gorodetsky) – tenor

Urodził się w 1983 roku w Mohylewie na Białorusi. W 2007 roku ukończył studia wokalne w klasie Victora Skorobogatova, w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej. Następnie studiował we włoskiej Modenie, w Istituto Superiore di Studi Musicali Vecchi Tonelli w klasie Rainy Kabaivanskiej (2008-2009), brał udział w kursach mistrzowskich u Daltona Baldwina w Nicei (Francja) oraz u Petera Schreiera w Schwarzenbergu (Austria). Studiował także w Chapelle Musicale Reine Elisabeth (Belgia) pod kierunkiem José van Dama. Obecnie śpiewak uczestniczy w programie dla młodych artystów – Domingo-Cafritz Young Artist Program w Waszyngtonie (2012-2014).

Białoruski śpiewak ma już na koncie sporo nagród – w 2007 roku uhonorowany został dyplomem na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym Francisco Viñasa (Barcelona), w 2008 roku zdobył piątą nagrodę podczas Queen Elisabeth International Vocal Competition (Bruksela), a w 2010 roku zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W 2010 roku otrzymał specjalną nagrodę ATMA Classique podczas International Music Competition w Montrealu (Kanada).

Artysta ma w swoim repertuarze arie z Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego, Don Giovanniego, Czarodziejskiego fletu oraz Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Cyrulika sewilskiego Gioachino Rossiniego, Traviaty Giuseppe Verdiego, Kniazia Igora Aleksandra Borodina, Latającego Holendra Richarda Wagnera, Manon Lescaut Giacomo Pucciniego.

W 2012 roku Yury Haradzetski  zadebiutował na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta (Tamino) oraz na scenie Opery Narodowej w Waszyngtonie w mozartowskim Don Giovannim (Don Ottavio).

 



Mariusz Godlewski – baryton

Edukację muzyczną w zakresie śpiewu solowego rozpoczął w Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu, a następnie kontynuował ją we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Bogdana Makala. Jest laureatem wielu konkursów krajowych, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu w 1996 r. (III miejsce), Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju w 2000 r. (I miejsce) oraz VI Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu w 2000 r. (wyróżnienie). W zagranicznych zmaganiach został uhonorowany I nagrodą słowackiego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina (1999) oraz wyróżnieniem rumuńskiego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclea Darclee (2003). Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu w klasie prof. Leopolda Spitzera. W 2002 r. zadebiutował w Operze Narodowej w Warszawie partią Peleasa w operze Debussy'ego Peleas i Melizanda. Jest śpiewakiem goszczącym na wielu scenach operowych w Polsce jak i za granicą.  W 2011r.  śpiewał w prapremierze pieśni K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów w Filharmonii Narodowej. Na zaproszenie V. Gergieva wystąpił pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Petersburgu. W październiku 2013 wystąpił podczas Beijing Music Festival w Pekinie pod batutą K. Pendereckiego.W 2014 r. otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy śpiewak. W 2015 r. otrzymał nominacje do nagrody Radia Wrocław Kultura za wykonanie światowego formatu partii Eugeniusza Oniegina. W swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych, wykonuje również lirykę wokalną swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych, wykonuje również lirykę wokalną  F. Schuberta, R. Schumanna, J. Brahmsa, P. Czajkowskiego,  F. Chopina, S. Moniuszki, oraz niemiecką i angielską muzykę baroku, którą utrwalił na nagraniach radiowych i telewizyjnych.

fot. Antoni Hoffmann


Adam Banaszak – dyrygent

Urodzony w 1988 roku, należy do grona najaktywniejszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marcina Sompolińskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Dejana Savica (Opera w Burgas) oraz Bernarda Haitinka (Festiwal w Lucernie).

Szczególny akcent kładzie na swoją działalność w dziedzinie dyrygentury operowej, konsekwentnie opierając  karierę na tej dyscyplinie. W ramach kursów mistrzowskich prowadził spektakle Madame Butterfly oraz próby do Traviaty i Don Giovanniego. Na zakończenie studiów poprowadził w Poznaniu i Bydgoszczy spektakle Czarodziejskiego fletu. Ponadto podjął tzw. współpracę muzyczną przy premierze Czarodziejskiego fletu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Od 2017 związany jest z Operą Wrocławską jako dyrygent-asystent, ściśle współpracując z dyrektorem Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim. W tej instytucji dyrygował spektaklami Eugeniusza Oniegina, a także Rycerskości wieśniaczej i Pajaców. Sprawował także kierownictwo muzyczne nad premierą Krakowiaków i górali, którą retransmitowała TVP Kultura. Swój repertuar operowy systematycznie poszerza prowadząc próby (ansamblowe, orkiestrowe, sceniczne) do takich tytułów jak: Faust Gounoda, Fidelio, Borys Godunow, Król Roger, Trubadur, Nabucco, I Capuleti e i Montecchi Belliniego, Kopciuszek Rossiniego, Halka Moniuszki. Dyrygując próbami orkiestrowymi do Das Liebesverbot  po raz pierwszy miał okazję pracować nad szczególnie mu bliską muzyką Richarda Wagnera. Współpracował z wybitnymi śpiewakami takimi jak m.in.: Rafał Bartmiński, Mariusz Godlewski, Katarzyna Hołysz, Szymon Komasa, Łukasz Konieczny, Urszula Kryger, Stanisław Kufluk, Barbara Kinga Majewska, Edyta Piasecka, Tomasz Rak, Jadwiga Rappe, Agnieszka Rehlis, Iwona Socha, Katarzyna Trylnik, Ewa Vesin, Joanna Woś, Adam Zdunikowski, Agata Zubel. W ramach swojej praktyki dyrygenckiej przygotowywał także orkiestry do koncertów takich artystów jak: Andrea Bocelli, Jose Carreras, Montserrat Caballe, Placido Domingo.

Sporą część jego repertuaru stanowią operetki. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu, gdzie w latach 2013 – 2015 był kierownikiem muzycznym, dyrygował spektaklami Orfeusza w piekle, Księżniczki czardasza, Zemsty nietoperza. Tu także asystował José Marii Florêncio przy wznowieniu Barona cygańskiego oraz przygotował cykl koncertów Operetkowa lista przebojów, który był transmitowany przez radio i wydany na płycie CD. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadził szereg spektakli Zemsty nietoperza.

Pokłosiem tych zainteresowań są także doświadczenia w dziedzinie musicalu. W Białymstoku poprowadził kilkanaście spektakli Skrzypka na dachu. We Wrocławiu asystował przy premierze Kandyda  Bernsteina, w Poznaniu zaś dyrygował premierą  Hello, Dolly!, wznowieniem My Fair Lady oraz spektaklami Kiss me, Kate i  Jekyll & Hyde.

W dziedzinie baletu prowadził w Operze Wrocławskiej próby orkiestry do Dziadka do orzechówRomea i Julia Prokofiewa oraz Wieczoru polskiego, na który złożyły się kompozycje Chopina i Kilara.

Osobnym nurtem zainteresowań dyrygenta jest muzyka współczesna. W 2015 roku sprawował kierownictwo muzyczne nad entuzjastycznie przyjętym przez krytykę, światowym prawykonaniem opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Podczas studiów założył i prowadził Orkiestrę l’Autunno, z którą zaprezentował Księżycowego Pierrota Schoenberga, Historię żołnierza Strawińskiego, a także polskie prawykonania i liczne wykonania utworów Pärta, Mansuriana, Nono, Rihma, Furrera. Występował na festiwalach Warszawska Jesień i Sacrum Profanum w Krakowie. Regularnie współpracował z Festiwalem Nostalgia oraz Malta Festival Poznań. W Operze Wrocławskiej uczestniczył w przygotowaniach do transmitowanej przez TVP Kultura inscenizacji Via Crucis Pawła Łukaszewskiego.

Jego repertuar dopełniają spektakle operowe dla dzieci. W tej dziedzinie dyrygent poprowadził we Wrocławiu premiery Pchły Szachrajki M. Małeckiego, Najdzielniejszego z rycerzy K. Pendereckiego (spektakl nagrywany dla TVP Kultura), w Poznaniu zaś opery Myszki i wojna D. Chesky’ego. W Operze Wrocławskiej prowadzi ponadto spektakle Sida – węża, który chciał śpiewać M. Foxa. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu dyrygował bajką baletową Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków B. Pawłowskiego.

Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Toruniu, Szczecinie, Wałbrzychu. Z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrywał kompozycje Karola Kurpińskiego, zaś z Polską Orkiestrą Radiową utwory Jerzego Młodziejowskiego. W najbliższych miesiącach zadebiutuje w Filharmonii Poznańskiej oraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Z Orkiestrą l’Autunno podejmował się wykonań muzyki filmowej oraz rozrywkowej (m.in. nagrania utworów Jana A.P. Kaczmarka, współpraca z Leszkiem Możdżerem, Serjem Tankianem) oraz granej na żywo do filmów (film Orkiestra Zbigniewa Rybczyńskiego, filmy animowane Theodora Usheva). W ramach Polskiej Prezydencji w UE (2011) orkiestra pod jego batutą dała galowe koncerty w Brukseli i Berlinie. Z zespołem zdobył także liczne nagrody na forum ogólnopolskim (Nagroda TVP – Dolina Kreatywna, Nagroda Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta –Nowe Sytuacje). Z tym zespołem zaprojektował także i poprowadził trzy edycje Festiwalu Polskie Camino de Santiago, którego koncerty odbywały się w miejscach dawnego traktu pątniczego.

Jego koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (m.in.: TVP Kultura, Drugi Program Telewizji Polskiej, TVP Polonia, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin-Brandenburg). W 2018 z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie nagrał płytę CD z zespołem Radiostatik.

Od 2006 do 2010 był stypendystą Funduszu Talenty, w 2011 uzyskał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, w 2016 został laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, w 2018 Richard-Wagner-Stipendienstiftung w ramach Bayreuther Festspiele. W sezonie 2010/2011 jako dramaturg pracował w Teatrze Nowym w Poznaniu. Jako popularyzator kultury publikuje liczne teksty oraz prowadził audycje telewizyjne i radiowe poświęcone tematyce muzyki operowej i klasycznej. Wielokrotnie pisał także wprowadzenia do programów operowych i koncertów filharmonicznych.

Źródło: http://adambanaszak.pl


Materiały własne artystów


Współpraca redakcyjna:

Projekt i realizacja: netkoncept.com