Filharmonia Opolska - logo
TO NIE TYLKO DŹWIĘK, TO WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS.
67. SEZON ARTYSTYCZNY FILHARMONII OPOLSKIEJ
Repertuar
Strzałka w lewo Grudzień 2018 Strzałka w prawo
powtśrczptsoni
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
10 maja 2019, piątek | 19:00
200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki

M. Beucher / R. Bartmiński
M. Godlewski / A. Banaszak

Bilety 25 zł, 40 zł, 55 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Marcelina Beucher – sopran
Rafał Bartmiński – tenor
Mariusz Godlewski – baryton
Adam Banaszak – dyrygent

W programie:
Stanisław Moniuszko – Polonez uroczysty Es-dur
Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Jawnuta
Stanisław Moniuszko – Wybór pieśni (instr. Kazimierz Wiłkomirski)
Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery Paria
Stanisław MoniuszkoHalka (Film z 1929r. z muzyką na żywo)



Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

Sejm ustanowił rok 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki. W przyjętej uchwale podkreślono, że dorobek kompozytorski Moniuszki „imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej”. W 2019 roku przypada 200. rocznica urodzin kompozytora.

Taki komunikat znalazł się na godnym polecenia portalu dzieje.pl, prowadzonym przez Muzeum Historii Polski i Polską Agencję Prasową. Dalej przeczytać możemy fragment uchwały Sejmu RP, który motywuje ową decyzję: „Jego wielkie opery takie jak Halka czy Straszny dwór, dotykające sedna idiomu polskości – zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej – do dziś stanowią inspirację dla wielu artystów, a w czasach jemu współczesnych tworzyły paletę barw, za pomocą której Polacy odmalowywali najpiękniejsze odcienie patriotycznych uczuć i narodowej tożsamości.”

Te operowe historie w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku faktycznie rozpalały wyobraźnie społeczeństwa, odbiorców kultury. Weźmy na przykład Halkę – przed II wojną światową powstały aż trzy ekranizacje dzieła! Dziś (niestety) często traktujemy kompozycje Moniuszki z lekkim przymrużeniem oka. Znajdujące się w sejmowej uchwale zdanie o inspiracji dla współczesnych artystów nie jest jednak chybione, o czym świadczy intrygujący projekt dyrygenta związanego z Operą Wrocławską, Adama Banaszaka.

Meritum koncertu (którego termin przypada zaledwie pięć dni po dwusetnych urodzinach twórcy polskiej opery narodowej) stanowić będzie projekcja filmowej wersji Halki z 1929 roku. Warto podkreślić, że reżyser – Konstanty Meglicki – zrealizował film niemy, w kinach prezentowany z nagraną na płytach gramofonowych ilustracją śpiewno-muzyczną. Opera bez muzyki? Trudno się dziwić, że głosy ówczesnej prasy nie były zbyt przychylne. Obraz ze znakomitymi zdjęciami (świetne plenery górskie) i poruszającą kreacją aktorską Zoriki Szymańskiej w roli Halki, po dziewięćdziesięciu latach pobudził jednak młodego dyrygenta do wyboru obszernych fragmentów moniuszkowskiej partytury i wykonania ich przez solistów i orkiestrę na żywo, synchronicznie z wyświetlanym na wielkim ekranie filmem. „Wierzę w siłę i wciąż aktualną moc tej historii, dowód erupcji talentu młodego kompozytora.” – mówi Banaszak o Halce.

Pierwszą część wieczoru wypełni instrumentalna muzyka Stanisława Moniuszki oraz wybór jego najbardziej znanych pieśni w opracowaniu na głos i orkiestrę Kazimierza Wiłkomirskiego.

(MK)


Marcelina Beucher – sopran

Urodzona we Wrocławiu, rozpoczęła edukację muzyczną jako wiolonczelistka i studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marii Czechowskiej-Królickej, którą ukończyła z wyróżnieniem. Po ukończeniu studiów, spędziła rok w Rydze w klasie prof. Lilija Greidane. W 2018 obroniła tytuł doktora sztuki.

Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: T. Żylis-Gara, E. de Brios, H. Łazarską i pracowała z korepetytorami muzycznymi jak: A. Sims, E. Kohn i R. Hetherington.

W grudniu 2013 roku zadebiutowała partią Violetty Valery w operze La Traviata G. Verdiego w operze Bałtyckiej w Gdańsku pod dyrekcją A. Yurkevycha. W 2014 za tę rolę otrzymała nagrodę im. Jana Kiepury Debiut Roku.

Otrzymała Specialną Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Beatrice w Wilnie w 2011 roku, Nagrodę Oratoryjną na Musica Sacra Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rzymie w 2012 roku, I Nagrodę w konkursie I Love Mozart w Teatrze Muzycznym w Poznaniu w 2013, I nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie im. Jāzeps Vītols, Łotwa w 2015 roku oraz Nagrodę Honorową podczas Marcella Sembrich-Kochanska International Voice Competition w Nowym Jorku w 2015 roku.

W latach 2015 - 2017 zyskała dobrą reputację w polskich teatrach Operowych w Gdańsku, Krakowie, Szczecinie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, w Warszawskiej Operze Kameralnej i w Operze Podlaskiej w Białymstoku.

Repertuar Marceliny Beucher obejmuje natępujące role: Elletra (Idomeneo, W. A. Mozart), Pamina & Pierwsza Dama (Zaczarowany Flet, W. A. Mozart), Armida (Armida, J. B. Lully), Donna Anna (Don Giovanni, W. A. Mozart), Olimpia, Antonia, Giulietta & Stella (Opowieści Hoffmanna, J. Offenbach), Micaëla (Carmen, G. Bizet), Mimi (Cyganeria, G. Puccini), Violetta Valéry (La Traviata, G. Verdi), Liu (Turandot, G. Puccini) oraz Roxana (Król Roger, K. Szymanowski).

Jej występy zaprowadziły ją do sal koncertowych w Polsce, Rosji, Holandii, USA, Niemczech, Rumunii, Indonezji oraz na Łotwie, Litwie, we Włoszech i we Francji.

Współpracowała z reżyserami jak : M. Znaniecki, K. Sofulak, L. Adamik i B. Kosky/S. Andrade oraz dyrygentami między innymi: A. Yurkevych, J. M. Florencio i T. Kozłowski.



 

Mariusz Godlewski - baryton

Edukację muzyczną w zakresie śpiewu solowego rozpoczął w Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu, a następnie kontynuował ją we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Bogdana Makala. Jest laureatem wielu konkursów krajowych, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu w 1996 r. (III miejsce), Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju w 2000 r. (I miejsce) oraz VI Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu w 2000 r. (wyróżnienie). W zagranicznych zmaganiach został uhonorowany I nagrodą słowackiego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina (1999) oraz wyróżnieniem rumuńskiego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclea Darclee (2003). Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu w klasie prof. Leopolda Spitzera. W 2002 r. zadebiutował w Operze Narodowej w Warszawie partią Peleasa w operze Debussy'ego Peleas i Melizanda. Jest śpiewakiem goszczącym na wielu scenach operowych w Polsce jak i za granicą.  W 2011r.  śpiewał w prapremierze pieśni K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów w Filharmonii Narodowej. Na zaproszenie V. Gergieva wystąpił pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Petersburgu. W październiku 2013 wystąpił podczas Beijing Music Festival w Pekinie pod batutą K. Pendereckiego.W 2014 r. otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy śpiewak. W 2015 r. otrzymał nominacje do nagrody Radia Wrocław Kultura za wykonanie światowego formatu partii Eugeniusza Oniegina. W swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych, wykonuje również lirykę wokalną swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych, wykonuje również lirykę wokalną  F. Schuberta, R. Schumanna, J. Brahmsa, P. Czajkowskiego,  F. Chopina, S. Moniuszki, oraz niemiecką i angielską muzykę baroku, którą utrwalił na nagraniach radiowych i telewizyjnych.

Materiały własne artystów


 

Projekt i realizacja: netkoncept.com